روند تجارت جهانی ضربه بزرگی دیده است و صنایع عمده در حال توقف در مورد ممنوعیت سفر، سفارشات قرنطینه و کنترل مرزها هستند. ایرلاین های بزرگی چون هواپیمایی سنگاپور و قطر ایرویز ناوگان خود را زمین زده اند، بورس اوراق بهادار با بسته شدن صرافی ها به هم ریخته و صنعت گردشگری نیز تحت تاثیر است.

صنایع قراضه فولادی و آهن نیز درگیر این موضوع شده است. سازندگان خودرو مانندHyundai Motors ، Honda Motor و Renault تولید را متوقف کردند، و سازندگان فولاد مانند ArcelorMittal کوره های انفجاری را تعطیل کرده اند.

قیمت قراضه آهنی کاهش یافته است، و قیمت اصلی واردات ترکیه تقریبا 24 دلار در هر تن کاهش یافته و به ​​255 دلار در هر تن رسید.

قراضه تحت تأثیر فعالیت صنعتی کمتر قرار گرفت و کمبود کانتینر در بنادر منجر به حمایت از قیمت قراضه نشد.

اما این پایان ماجرا نیست؛ در بازارهای فولاد آسیا پیش از این شاهد تغییرات اساسی در تقاضا و عرضه بودیم، و شرکت اصلی فولاد ژاپن نیپون استیل اعلام کرد که به دلیل تقاضای ضعیف داخلی، مجدد تأسیسات تولید خود را بازسازی خواهد کرد و کوره های انفجاری را تعطیل می کند.

تولیدکنندگان بازارهای داخلی با عملکرد ضعیف در ژاپن و کره جنوبی محموله های خود را از جنوب شرقی آسیا صادر کرده اند و با عرضه اصلی روسیه، ویتنام و خاورمیانه رقابت می کنند.

فعالان بازار انتظار دارند که جریان پول به طور فزاینده ای محدود شود، به خصوص با خاموش شدن کارخانه های فلزی و بخش های کاربر نهایی در سراسر جهان. این بدان معناست که جریان نقدی کمتری برای سرمایه گذاری مجدد در مشاغل، پاداش دادن به سهامداران، تسویه بدهی ها و پرداخت هزینه ها وجود دارد. اقدام سریع بانکهای مرکزی کمک خواهد کرد، اما تنها به کاهش تأثیر رکود کمک خواهد کرد.

همه گیری کروناویروس همچنین نشان داده است که تولیدکنندگان فولاد در جنوب شرقی و شرق آسیا، به ویژه محصولات جدید، مایلند برای رقابت با قیمت ها پیشرو باشند.

کارخانه های فولادی در چین، کره جنوبی و ژاپن برای حفظ قیمت ورق گرم تلاش زیادی کردند اما برای موج بعدی کاهش قیمت توسط یک رقیب بزرگ دیگر یعنی هند آماده نبودند.

فروشندگان ورق گرم هند سریعاً پیشنهادات خود را به 450 دلار در هر تن ویتنام کاهش دادند، که به اندازه 50-60 دلار در هر تن کاهش یافته است، که دلیل آن کاهش ارزش روپیه و افزایش وحشت نسبت به گسترش ویروس است.

یک کارخانه فلزی اندونزی که در فوریه امسال آغاز به کار کرده است، همچنین از اتحادیه ملل آسیای جنوب شرقی (آسان) از توافقنامه تجارت آزاد با چین استفاده کرده است تا قیمت بیلت را کاهش دهد.

بازارهای قراضه فولادی و آهنی اکنون در حال مواجهه با قیمتهای پایین و سود کم هستند، لازم به ذکر است که رهبری قیمت ها به سمت تولیدکنندگان جدید فولاد در کشورهایی با افزایش ظرفیت خود و نیروهای کار اقتصادی تغییر یافته است.

از طرف دیگر، قیمت مواد اولیه زغال سنگ و سنگ آهن روند نزولی را نشان نداده و در عوض با توجه به باران زیاد در برزیل افزایش یافته است. نرخ ارزهای بی ثبات و تعطیلی شرکت ها را نیز به این موارد اضافه کنید.

در نظر داشته باشید سایر عوامل سیاسی-اقتصادی مانند چین میزان تخفیف صادرات را به 13 درصد افزایش دادند. جنگ قیمت نفت خام عربستان سعودی و روسیه را در نظر گرفته و بازارهای کالاهای مالی و کالاهای فیزیکی نیز درگیر هستند.

***ارزیابی شرایط فعلی

زمان آن فرا رسیده است که صنایع قراضه فلزی و آهنی میزان ریسک را کاهش دهند.

شرکت کنندگان در بازار قراضه از مدتها قبل براساس قیمت ثابت تجارت می کردند، بدون آنکه از مزایای قیمت گذاری ​​روزانه استفاده کنند. ​​ نوسانات قیمتی کاهش می یابد و به شرکت ها این امکان را می دهد تا در مواجهه با وقایع غیر طبیعی مانند کروناویروس، حاشیه سود حفظ کنند.

به عنوان مثال معیار تایوان برای قراضه کانتینری در آسیا را در نظر بگیرید.

فروشنده ای که یک قرارداد فروش را با قیمت 230.72 دلار در هر تن در 19 مارس تثبیت کرده است، که حداقل 13 دلار سود داشته است، در مقایسه با فروش با قیمت 217.50 دلار در هر تن سی اف آر در همان روز.

خریداری ترجیح می دهد بر اساس قیمت ثابت خرید کند، اما چه کسی می گوید که قیمت ها سقوط نمی کنند.

به عنوان مثال، تاجری که با قیمت 242.50 دلار به ازای هر تن وارد موقعیت خرید شد و در تلاش بود در 6 مارس نقد کند، ضرر کمتری برابر با 4.70 دلار در هر تن خواهد داشت.

مذاکره با استفاده از شاخص ها و میانگین روزانه نه تنها باعث می شود زمان برای چانه زنی کاهش یابد، بلکه خطر از دست دادن مشاغل بیشتر در زمان بی ثبات بازارها را نیز کاهش می دهد.

همتایانی که از نحوه جابجایی قیمت ها اطمینان دارند اما هنوز هم با چشم انداز قیمت نامشخص روبرو هستند، همچنین می توانند 50 درصد قراردادهای خود را براساس قیمت ثابت و 50 درصد را در شاخص ضایعات آهنی تایوان قرار دهند.

کسانی که به دنبال محدود کردن بیشتر ریسک قیمت هستند، می توانند در مذاکرات خود فقط از دوره بارگیری یا تخلیه این شاخص استفاده کنند، مانند نیمه اول (15 روز اول) یا نیمه دوم ( 15 روز گذشته) از ماه معاملاتی باعث می شود تا تأثیر قیمت های موجود در نیمه دیگر در قرارداد حذف شود.

***چه زمانی رکود پایان خواهد یافت؟

چه موقع رکود کرونا ویروس پایان خواهد یافت؟ هیچ کس نمی داند.

دولت ها و مؤسسات مالی انتظار وخیم تر شدن اقتصاد جهانی را دارند، به ویژه هنگامی که همه گیری ویروس در اروپا و آمریکا ادامه دارد.

بانک DBS سنگاپور انتظار دارد که تأثیر این ویروس در مقایسه با سندرم حاد تنفسی حاد سال 2002، طولانی تر شود، در حالی که قیمت جهانی فلز کمتر از دو ماه طول کشید تا بهبود یابد.

این امر به دلیل ادامه صعود اقتصادی چین از سال 2002 تا 2020 است که تاثیر زیادی برای اقتصاد جهانی خواهد داشت.

صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند که رکود اقتصادی چین در سه ماهه اول سال 2020 قابل توجه باشد، و برای بقیه سال علامتی برجای بگذارد. این کشور همچنین شوک اقتصادی را با بحران مالی 2007-2008 مقایسه کرده است، به این دلیل که چگونه این بیماری همه گیر همزمان خانوارها، مشاغل، مؤسسات مالی و بازارها را به چالش کشیده است.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی سالانه 2.4 درصد سقوط تولید ناخالص داخلی واقعی و 2.7 درصد سقوط رشد واقعی تولید ناخالص داخلی برای گروه 20 را پیش بینی کرده است. انتظار می رود چین، هند و اندونزی بدترین ضربه را بخورند.

با این حال، آنچه واضح است این است که ادامه شرط بندی و امید به بهترین ها در این زمانهای بی ثمر بی معنی است. اکنون زمان کاهش ریسک قیمت رسیده است.

منبع: متال بولتن