شاخص روزانه برای قراضه HMS با درجه 1 و 2 و خلوص (80:20 mix) شمال اروپا در قیمت 282.08 دلار در هر تن CFR بود که نسبت به هفته گذشته 14.10 دلار در هر تن کاهش داشته است.

 

*** CIS، ترکیه و مصر

در منطقه CIS، احساسات حاکم بر بازار نشان از ضعف آن بود و خریداران با توجه به رکود قیمت ها در بازار قراضه ترکیه و عدم اطمینان در مورد تعرفه های حفاظتی مصر، رویکردی محافظه کارانه در پیش گرفتند. قیمت های در خواستی برای شمشال تولیدی در روسیه و اوکراین در محدوده 430 تا 435 دلار در هر تن فوب بنادر دریای سیاه بود، در حالی که خریداران در ترکیه، مصر و سایر کشورهای خاورمیانه خواستار قیمت هایی بین 410 تا 420 دلار در هر تن فوب بنادر دریای سیاه بودند.

شمش فولادی صادراتی CIS در قیمت 423 دلار در هر تن فوب بنادر دریای سیاه ارزیابی شد که در مقایسه با هفته گذشته 2 دلار در هر تن کاهش داشته است. شمشال CIS با قیمت 440 تا 450 دلار در هر تن CFR ترکیه در دسترس بود؛ اگرچه پیشنهاد خریداران بیشتر از 420 دلار در هر تن CFR نبود. ارزیابی هفتگی قیمت برای شمش فولادی وارداتی به ترکیه در محدوده 425 تا 440 دلار در هر تن CFR بود که در مقایسه با هفته گذشته تغییری نکرده است.

قیمت شمشال صادراتی ترکیه نیز کاهش یافت، زیرا خریداران پیشنهادات خود را کاهش دادند و کارخانجات داخلی پیشنهادات خود را با توجه به افت قیمت قراضه کاهش داده بودند. کارخانجات فولاد ترکیه، شمشال صادراتی خود را با قیمت 435 تا 440 دلار در هر تن فوب عرضه کردند؛ در حالی که پیشنهادات از جانب مشتریان در محدوده 420 تا 425 دلار در هر تن فوب گزارش شد. ارزیابی هفتگی قیمت برای شمش فولادی صادراتی ترکیه در محدوده 425 تا 435 دلار در هر تن فوب بود که نسبت به هفته گذشته کاهش داشته است.

در کنار کاهش قیمت قراضه، پس از آنکه کارخانجات مصری در دیوان عالی این کشور درخواست تعلیق تعرفه های حفاظتی برای شمشال و میلگرد وارداتی را بدهند، احساسات حاکم بر بازار CIS دچار بی ثباتی شده بود. در ماه آوریل، مصر در پاسخ به افزایش حجم واردات، بر روی میلگرد و شمشال وارداتی تعرفه های اضافی اعمال کرد. این تعرفه برای میلگرد 25 درصد و برای شمشال بین 3 تا 15 درصد بود.

شمشال CIS با قیمت 450 تا 460 دلار در هر تن CFR مصر در دسترس بود. تولید کنندگان CIS نتوانستند قیمت ها را افزایش دهند، زیرا با توجه به عدم اطمینان در رابطه با موضوع تعرفه های حفاظتی، رزروی نیز در بازار انجام نشد. ارزیابی هفتگی قیمت برای شمش فولادی وارداتی به مصر در محدوده 450 تا 460 دلار در هر تن بود که نسبت به هفته گذشته 5 تا 10 دلار در هر تن افزایش داشته است.

 

*** چین و جنوب شرق آسیا

فولادسازان چینی شمشال را از چندین کشور مانند ترکیه، ایران، قطر، روسیه و مالزی خریداری می‌کنند، زیرا پس از محدودیت‌های محیطی برای تولید با کوره‌های انفجاری، قانونی بین قیمت‌های بین‌المللی و داخلی چین اعمال شده است. این محموله‌های فروخته شده به چین که شامل 200000 تا 300000 تن شمشال از خاورمیانه بوده است؛ در محدوده قیمتی 440 تا 450 دلار در هر تن CFR بود. ارزیابی قیمت برای شمش فولادی داخلی چین 3650 یوان (531 دلار) در هر تن بود که نسبت به هفته گذشته 10 یوان در هر تن کاهش یافته است.

هزینه شمشال وارداتی به چین 100 یوان در هر تن کمتر از شمشال داخلی است. محدودیت های تولید باعث کاهش تولید شمشال در چین شده است که در نتیجه آن شاهد کاهش عرضه در بازار بوده ایم. به علت حاشیه سود بالاتر، کارخانجات فولاد چین کانال تولید شمشال را به سمت تولید میلگرد پیش می برند. موجودی بازار تانگشان 371000 تن بوده است که در مقایسه با هفته گذشته 50000 تن کاهش داشته است.

بازار واردات چین حاشیه سود بیشتری برای کارخانه های فولاد و معامله گران دارد که در غیر این صورت باید با فولادسازان ژاپن رقابت کند تا شمشال را به بازار مهم صادراتی در جنوب شرق آسیا یعنی فیلیپین عرضه کند. تولید کنندگان شمشال ژاپن به دلیل تضعیف بازار داخلی فولاد این کشور و کاهش قیمت قراضه، تصمیم گرفتند تا در بازارهای صادراتی فعالیت داشته باشند. نرخ ارز مطلوب نیز برای صادرکنندگان شمشال ژاپن مهم است. در تاریخ 12 ژوئیه، هر 1 دلار معادل 108.23 ین بود که در مقایسه با ماه گذشته نشان از کاهش ارزش پول ژاپن می‌دهد.

ارزیابی قیمت برای شمش فولادی وارداتی به جنوب شرق آسیا در محدوده 450 تا 460 دلار در هر تن CFR بود که نسبت به هفته گذشته 5 تا 7 دلار در هر تن کاهش داشته است. شمشال ژاپن با قیمت 460 دلار در هر تن CFR عرضه شد، در حالی که محموله هایی از CIS با قیمت 460 تا 465 دلار در هر تن CFR جنوب شرق آسیا در دسترس بود. خریداران در فیلیپین و اندونزی خواهان قیمت 445 تا 450 دلار در هر تن CFR بودند.

نورد کاران در فیلیپین تمایل داشتند تا محموله هایی را رزرو کنند که موجودی آنها رو به پایان بوده و قیمت آنها ارزان‌تر هستند. با وجود آغاز فصل بارانی در فیلیپین، بارش باران در سال جاری کمتر بوده است و تا به حال هیچ طوفانی در دریا بوجود نیامده است. به گفته یکی از معامله گران در فیلیپین، انتظار می رود تا تقاضا در سه ماهه آخر سال به طور کامل بهبود یابد.

منبع: متال بولتن