یکشنبه, ۱۵ تیر , ۱۳۹۹ 15 ذو القعدة 1441 Sunday, 5 July , 2020 ساعت ×
  • اوقات شرعی


    Warning: A non-numeric value encountered in /home/artanpre/public_html/wp-content/plugins/azan/index.php on line 122

  • فوری

    «سیروس گرجستانی» بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون در سن ۷۶ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت. روحانی: 🔹کاه را کوه کردن در مشکلات کشور هنر نیست؛ در طرف خودشان نیز کوه را کاه کردن اخلاقی نیست 🔹گفتمان ما از ابتدا در داخل اعتدال و در خارج از ایران تعامل بوده 🔹افراط و تندروی را نمی‌پسندیم؛ می‌دانیم به ضرر کشور خواهد بود صدور دستور بازداشت ۴ نفر در پی انفجار در کلینیک درمانی سینا 🔹یک نفر بازداشت شد؛ بازداشت سه نفر دیگر در دستور کار پلیس 🔹 روحانی: دستگاه‌های ذی‌ربط هر چه سریع‌تر علت آتش‌سوزی در مرکز درمانی سینا اطهر را مشخص کنند سخنگوی قوه قضائیه: روح‌الله زم به اعدام محکوم شد واکنش سیداحمد خاتمی به نامه موسوی خوئینی ها به رهبر معظم انقلاب: 🔹جفا هم حدی دارد 🔹 می‎خواهند با شکستن حریم ولایت، کشور را به آشوب بکشند 🔹 خبرگزاری‎های خارجی می‎گویند هیچ جای ایران به یک کشور تحریم شده نمی‎ماند؛ اینها نشان‌دهنده مدیریت ولایت است

    بازنده پنهان بحران نفتکش‌ها

    شناسه : 19605 ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶

    هزینه حمل نفت با نفتکش‌ها به بیشترین سطح طی ۱۱ سال اخیر رسیده؛ این خبری است که در روزهای اخیر توسط تعداد زیادی از نشریات بین‌المللی منتشر شده است.

    پ
    پ

    آن‌طور که این نشریات اعلام می‌کنند، مهم‌ترین مقصر آشفتگی در بازار اجاره تانکر ترامپ است، زیرا او اخیرا به بهانه افزایش فشارها بر ایران یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشتیرانی جهان را تحریم و تعداد زیادی را از بازار خارج کرده است. در این میان به نظر می‌رسد افزایش تنش‌های منطقه‌ای و رخ دادن اتفاقاتی چون انفجار در نفتکش ایرانی می‌تواند به این آشفتگی‌ها دامن بزند و کار را برای خریداران به خصوص در آسیا که از همه مبادی عرضه فاصله زیادی دارند، دشوارتر کند. اما خریداران تنها قربانیان آشکار تصمیم ترامپ هستند و برخی کارشناسان بر این باورند که این تحریم‎‌ها دامن شرکت‌های صادرکننده آمریکایی را نیز گرفته است. در واقع با نرخ‌های بالای کرایه نفتکش، خرید از شرکت‌های آمریکایی بیش از هر زمان دیگری هزینه‌بر است و این می‌تواند به جریان صادرات این کشور صدمه وارد کند.

    ***چرا اجاره نفتکش گران شد؟

    در هفته‌های اخیر آمریکا دو شرکت زیرمجموعه شرکت چینی کاسکو را به بهانه آنچه «تلاش برای جابه‌جا کردن ایران» نامید در لیست تحریم قرار داد. به این معنا که شرکت‎‌هایی که با آمریکا مبادلات مالی دارند اجازه همکاری با کاسکو را ندارند و به غیر از آن همه اموال این شرکت در آمریکا بلوکه می‌شود. اما شرکت مادر کاسکو که «کاسکو انرژی» نامیده می‌شود، بزرگ‌ترین شرکت حمل و نقل دریایی از لحاظ ظرفیت با ۱۱۰۰ کشتی و نفتکش در اندازه‌های مختلف است. از این رو، تحریم‌ این شرکت بین ۴۰ تا ۵۰ نفتکش معادل حدود ۶درصد از کل تعداد سوپرتانکرهای VLCC دنیا را از بازار اجاره نفتکش خارج و واردکنندگان اروپایی و آسیایی ‌خام را برای اجاره نفتکش با دردسرهای بسیاری مواجه کرده است. پائولو دی آمیکو، رئیس اینترتانکو، یک نهاد تجارت دریایی در این خصوص به وال‌استریت ژورنال گفته است، «سردرگمی و عدم اطمینان زیادی در بازار وجود دارد. همه می‌ترسند آمریکا آنها را به دلیل اجاره نفتکش از کاسکو تحریم کند.» در این میان مسائل دیگری به غیر از تحریم‌ شرکت‌های کشتیرانی چینی و همچنین افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک به التهاب‌ها در بازار اجاره تانکر دامن زده است. از جمله اینکه قوانین زیست محیطی جدید که از ابتدای ۲۰۲۰ اجرایی می‌شود و نفتکش‌ها و کشتی‌ها را ملزم به استفاده از سوخت‌های کم گوگرد می‌کند موجب شده که ۶۰ سوپرتانکر در حال حاضر در سواحل دریاها پهلو بگیرند تا موتور خود را برای استفاده از سوخت‌های سبک‌تر آماده کنند. فایننشال تایمز بر این باور است که این دو عامل به بیکار شدن حدود ۱۰ درصد از سوپر تانکرهای جهان منجر شده است.

    تنگناها در بازار اجاره نفتکش به افزایش نرخ‌ها منجر شده است. در این خصوص آمار متفاوتی از سوی نشریات منتشر شده؛ وال‌استریت ژورنال اعلام کرده متوسط درآمد روزانه سوپر تانکرها هفته گذشته به بیش از ۹۴ هزار دلار رسیده که نسبت به نرخ‌ها در هفته منتهی به ۲۵ سپتامبر و پیش از تحریم کاسکو بیش از ۱۸ هزار دلار رشد داشته است. در این میان یک کارگزاری مستقر در نیویورک نیز در این خصوص به فایننشال تایمز گفته است که هزینه حمل یک محموله توسط سوپرتانکرها از خلیج فارس به چین طی دو هفته اخیر سه برابر شده و به ۱۴۰ هزار دلار در روز رسیده است. یک کارگزاری در سنگاپور نیز اعلام کرده که نرخ کرایه سوپرتانکرها از خاورمیانه به آسیا هفته گذشته به ۱۲۰ هزار دلار رسیده است.

    ***قربانیان آشکار تصمیم ترامپ

    افزایش هزینه جابه‌جایی موجب شده که کلاید راسل، تحلیلگر بازارهای کالایی در خبرگزاری رویترز، پالایشگاه‌های آسیایی را قربانیان اختلافات ایران و آمریکا بداند. این تحلیلگر بازار بر این باور است که خبر بد برای پالایشگران این است که افزایش هزینه‌های پالایشگران بعد از تحریم کاسکو احتمالا مدت زمان طولانی‌تری نسبت به زمانی که به تاسیسات آرامکو یا نفتکش‌ها در خلیج فارس حمله شد، ادامه خواهد یافت.بررسی‌های راسل نشان می‌دهد که هزینه حمل در برخی مسیرها تا چند دلار در هر بشکه افزایش یافته است. با توجه به اینکه پالایشگران آسیایی برای تامین مورد نیاز خود مسافت‌های طولانی را باید تا آفریقا، آسیا و آمریکا بپیمایند، به‌طور نامتناسبی بیش از دیگر پالایشگران در سراسر دنیا با افزایش هزینه مواجه شده‌اند. در این رابطه راسل به هزینه ۱۰ میلیون دلاری که یک پالایشگاه در کره‎جنوبی برای واردات از خلیج‎فارس در روزهای اخیر پرداخت کرده اشاره می‌کند. این رقم ۶۱ درصد بیشتر از پولی است که برای جابه‌جایی محموله‌ای در اوایل سپتامبر و پیش از تحریم کاسکو پرداخت می‌کرده است. راسل می‌گوید هزینه حمل هر بشکه با یک سوپر تانکر با ظرفیت ۲ میلیون بشکه در روز از آمریکا به آسیا در کمتر از یک ماه ۹/ ۱ دلار افزایش یافته است. نرخ حمل از آفریقا و خاورمیانه به آسیا نیز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش را تجربه کرده است.وال‌استریت ژورنال بر این باور است که واردکنندگان اروپایی و آسیایی به دلیل مسافت بیشتر تا آمریکا نسبت به خاورمیانه متحمل هزینه بیشتری برای خرید از آمریکا شده‌اند به‌طوری‌که در حال حاضر نرخ اجاره روزانه برای سوپر تانکرها به بیشترین سطح از ژوئن ۲۰۰۸ رسیده است. صادرات آمریکا به اروپا که معمولا با تانکرهای کوچک‌مقیاس انجام می‌شود در هفته منتهی به ۷ اکتبر به رکورد ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. این رقم نسبت به سطح ۹۲۴ هزار بشکه در روز در هفته پیش از آن تقریبا دو برابر شده است. اما صادرات آمریکا به آسیا که با سوپر‌تانکرهای VLCC انجام می‌شود تقریبا نصف شده و به ۵۰۸ هزار بشکه در روز رسیده است.

    ***قربانیان پنهان تحریم‌های ترامپ

    افزایش شدید هزینه‌ حمل به معنای گران شدن برای خریداران است، این موضوع می‌تواند تقاضا را تحت تاثیر قرار دهد و برای صادرکنندگان نیز مشکلاتی ایجاد کند. اما همان‌طور که گفته شد، افزایش نرخ حمل به این معنا است که هزینه جابه‌جایی محموله‎ها در مسیرهای طولانی بیشتر متاثر می‌شود. به‌طور مثال هزینه حمل هر بشکه از آمریکا به آسیا به ۵ دلار رسیده که حدود ۲/ ۱ دلار بیشتر از هزینه حمل هر بشکه از خاورمیانه به آسیا است. با استناد به این مساله، راسل می‌گوید: «شاید طعنه‌آمیز باشد که بگوییم تحریم‌های ترامپ علیه شرکت حمل و نقل چینی به صادرکنندگان آمریکایی به آسیا بیش از رقبایشان لطمه می‌زند.» در حال حاضر تحت تاثیر این موضوع صادرات آمریکا به آسیا که ماه گذشته جهش کرده بود در حال کاهش است. اتفاقاتی چون تحریم خرید از ایران و ونزوئلا و همچنین حمله به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان، خریداران را وادار کرده که بیش از گذشته از خرید از آمریکا استقبال کنند.راسل طبق آمار ریفاینتیو می‌نویسد، صادرات آمریکا به آسیا در ماه جاری به ۳/ ۴۹ میلیون بشکه خواهد رسید که نسبت به رقم ۲۸ میلیون بشکه در ماه سپتامبر و ۳/ ۴۱ میلیون بشکه در آگوست رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. با این حال سفارش‌های ماه نوامبر نشان می‌دهد خرید آسیایی‌ها از آمریکا در ماه نوامبر مجددا افت کرده و به حدود ۹/ ۳۱ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. از آنجا که رسیدن محموله‌ها از آمریکا به آسیا ۶ هفته زمان می‌برد، نمی‌توان انتظار داشت که سطح سفارش‌ها تغییر محسوسی داشته باشد. راسل بر این باور است که افزایش هزینه‌های حمل و نقل نشان می‌دهد که شرکت‌های صادرکننده آمریکایی برای اینکه بتوانند در بازار رقابت کنند باید قیمت محموله‌های خود را کاهش دهند.

    ***اجاره نفتکش‌ها به مذاکرات تجاری کشیده می‌شود

    در این میان به نظر می‌رسد موضوع برای چین که ماه‎ها است ردای بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان را به تن کرده به قدری دردناک است که مذاکره برای رفع تحریم‌های کاسکو را جزو اولویت‌های مذاکرات تجاری قرار داده است. بلومبرگ در گزارشی با استناد به منابع خود نوشت که آمریکا و چین به توافقات تجاری جزئی رسیده‌اند که می‌تواند منجر به دستیابی به آتش‌بس در جنگ تجاری میان طرفین شود. به گفته منابع، در چارچوب این توافق‌نامه، چین در زمینه کشاورزی امتیازاتی را به دست می‌آورد و ایالات متحده تعدادی مزایای تعرفه‌ای را ارائه می‌دهد. دور بعدی مذاکرات تجاری بین ایالات متحده و چین این هفته در روزهای پنج‌شنبه و جمعه برگزار می‌شود.حال وال استریت ژورنال بر اساس اطلاعات منابع آگاه خود اعلام می‎کند که هیات مذاکره‎کننده چینی در نظر دارد بحث تحریم‌ نفتکش‌های چینی را در طول مذاکرات آتی مطرح کند. با این حال کلاید راسل بر این باور است که نمی‎توان انتظار داشت هزینه حمل دریایی نفت کاهش یابد. چراکه هیچ نشانه مثبتی مبنی بر مصالحه بین آمریکا و ایران دیده نمی‌شود که این می‌تواند به معنای بالا ماندن سطح تنش‌های منطقه‌ای باشد. از سوی دیگر با توجه به سطح تنش‌های تجاری  پکن و واشنگتن طی بیش از یک سال و نیم اخیر نمی‌توان انتظار داشت چین موفق به جلب رضایت ترامپ برای رفع تحریم‌ شرکت‌های حمل‎و نقل دریایی این کشور شود.

    دنیای اقتصاد

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.