*** رفتار بورس در مقابله با تحرکات دلار

با توجه به نوسانات اخیر قیمت ارز و تاثیر آن بر قیمت مقاطع فولادی در بورس، فولادسازان و نورد کاران طی جلسه ای که داشتند؛ تصمیم به تغییر فرمول قیمت گذاری برای میلگرد گرفتند. بحث مهمی که در این جلسه مطرح بود، این بود که قیمت فولاد زیاد تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار نگیرد. از تصمیمات مهم این جلسه، قیمت گذاری میلگرد و کنترل آن بود. یکی از اهداف نورد کاران این بود که نرخ پایه عرضه در بورس برای میلگرد با توجه به تاثیرات نرخ ارز به کمتر از 400 تومان نرسد. با توجه به جو سیاسی مسمومی که در بازار حاکم شده بود، بعضی ها به خروجی جلسه نورد کاران و فولادی ها دلخوش کرده بودند و منتظر بودند تا شوک وارد بر بازار را بهبود بخشند. بعد از این جلسه مقرر شد نرخ پایه عرضه در بورس برای کالای میلگرد میانگین موزون معاملات 2 هفته گذشته شمش به علاوه 7 درصد باشد.

*** از بازار آزاد چه خبر؟

قیمت محصولات مختلف زنگ نزن با توجه به نوسانات عوامل افزایش نسبی مانند قیمت نرخ دلار، عرضه قطره چکانی کالا در بازار و کاهشی بودن تقاضا در هفته گذشته؛ دارای ثبات نسبی بوده است اما برای هفته بعد نیز، با در نظر گرفتن عواملی از قبیل افزایش تنش های منطقه ای، افزایش تحریم‌ ها، ثبات عرضه بازار و کاهش نسبی تقاضای بازار برای هفته آینده؛ ثبات نسبی قیمت را پیش بینی می نماییم.

در هفته ای که گذشت از ابتدای هفته جاری با افزایش نرخ ارز، قیمت لوله سیاه به طور افزایشی دچار تغییرات گردید و پیش بینی می شود که در هفته آینده افزایش قیمت این محصول با شیب ملایم همراه باشد و تا 1000 تا 2000 ریال به ازای هر کیلو گرم شاهد افزایش باشیم. قیمت ورق گرم نیز در این هفته با توجه به فشار فروشندگان مبنی بر افزایش قیمت و فشار خریداران برای کاهش آن، دارای ثبات نسبی بود.

*** بازار فولاد بین الملل

در هفته ای که گذشت، بعد از اینکه تولید کنندگان به دلیل تقاضای کم خریداران تصمیم به کاهش قیمت ها گرفتند، قیمت شمشال در اکثر بازارهای جهانی افت پیدا کرد. قیمت قراضه وارداتی به ترکیه نیز با افزایش همراه بود و باعث شد تا از کاهش قیمت شمشال حمایت کند و از افت بیشتر آن جلوگیری شود.

در هفته گذشته، در بازار جهانی اسلب نیز شاهد ارائه قیمت های رقابتی بین تولید کنندگان بودیم. با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه مانند سنگ آهن و قراضه در بازارهای جهانی و به تبع آن افزایش هزینه های تولید، تولید کنندگان در نقاط مختلف جهان قیمت ها را برای فروش بیشتر محصولات میانی خود رقابتی کردند.

آرتان پرس