به گزارش آرتان پرس، طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه که در سال جاری برنامهریزی شده و مراحل اجرایی آن نیز آغاز شده است، یک طرح همهجانبه به شمار میآید که بقای شرکت را در کلاس جهانی تضمین میکند.
سیدمهدی نقوی، معاون تکنولوژی فولاد مبارکه، در گفتوگو با ماهنامۀ پردازش، به رهنگاشت این طرح اشاره میکند که در قالب یک سفر پنجساله از سال جاری شروع میشود و انتظار میرود در سال ۱۴۰۴ فولاد مبارکه با مفاهیم هوشمند در سطح جهانی مطرح باشد. طبیعتا نقاطی برای این موضوع تعریف شده که هریک از آنها با بخشهایی از شرکت در ارتباط است. هماکنون شرکت فولاد مبارکه در سطح هوشمند صفر قرار دارد و طی سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ به فولاد مبارکۀ هوشمند یک، دو، سه و چهار دسترسی خواهیم یافت.
*** فولاد مبارکه سرآمد در طرح تحول دیجیتال
فولاد مبارکه در سالهای اخیر در اجرای پروژههای خاص در صنعت فولاد سرآمد بوده و توانسته با ورود به اجرای طرحهایی همچون نورد گرم شماره ۲ و طرح تحول دیجیتال سهم عمدهای در تولید فولاد داشته باشد. به طور مشخص طرح تحول دیجیتال در این بنگاه صنعتی چه اهدافی را دنبال میکند؟
پروژۀ طرح تحول دیجیتال در فولاد مبارکه با سایر پروژههایی که در سالهای اخیر در این شرکت انجامشده قابلمقایسه نیست. دلیل اصلی آن هم این است که در پروژههای دیگر، تولید و بهبود کیفیت تا میزان مشخصی قابل افزایش بوده؛ اما طرح تحول دیجیتالی که در سال جاری برنامهریزی شده و مراحل اجرایی آن نیز آغاز شده است، یک طرح همهجانبه به شمار میآید که بقای شرکت را در کلاس جهانی تضمین میکند.
بنابراین نباید تصور کرد طرح تحول دیجیتال یک پروژۀ عادی است. نکتۀ حائز اهمیت آن است که طرحی مثل نورد گرم شمارۀ ۲ از لحاظ حجم سرمایهگذاری یک پروژۀ بسیار بزرگ است، اما نه این پروژه و نه دیگر پروژههای مشابه حجم تغییراتی را که طرح تحول دیجیتال در فولاد مبارکه ایجاد میکند، ایجاد نخواهند کرد. از این جهت است که این طرح اکنون برای شرکت فولاد مبارکه بهعنوان یک شرکت برتر تولیدکنندۀ داخلی و صادرکنندۀ حاضر در عرصههای بینالمللی، بسیار حائز اهمیت است.
*** با پیادهسازی طرح دیجیتال فولاد مبارکه سطح تولید تغییر خواهد کرد؟
هدف از طرح تحول دیجیتال افزایش میزان تولید نیست. ما طی این فرایند برنامهای نداریم که در فولاد مبارکه میزان تولید را افزایش دهیم و آن را اندازهگیری کنیم. هدف ما بر بهرهوری بیشتر متمرکز است؛ به این معنا که همین میزان کالایی که تولید میشود، باید با استفاده از مفاهیم جدید، قیمت تمامشدۀ کمتر و بهرهوری بیشتر تولید شود.
شما تصور کنید اگر یک سرویس اینترنتی جدید شبیه اسنپ در یک تاکسی تلفنی استفاده شود، چقدر هزینههای مشتریان افزایش مییابد؟ به نظر نمیرسد این هزینه افزایش یابد، اما اگر آژانس در مسیر این تحول دیجیتال حرکت نکند، ادامۀ مسیر برای او ممکن نیست، کمااینکه هماکنون نیز تاکسیهای تلفنی از رونق افتادهاند. مسئلۀ ما بودن یا نبودن در شرایط صددرصد رقابتی بازار فولاد دنیاست.
*** پس در واقع منظور شما این است که سطح بهرهوری افزایش مییابد؟
با بهکارگیری مفاهیم تحول دیجیتال این اتفاق رخ خواهد داد؛ بهنحویکه اگر این مفاهیم بهدرستی اجرایی و پروژههای آن عملیاتی شود، حتما بهرهوری افزایش خواهد یافت. پس انتظار افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمامشده را نیز داریم. البته مجمع اقتصاد جهانی برای موضوع تحول دیجیتال یازده شاخص تعریف و اعلام کرده است و بنگاههایی که تحول دیجیتال را پیادهسازی کنند و اصول آن را در سازمان خود جاری سازند، شاهد بهبود جدی در این شاخصها خواهند بود و در نتیجۀ آنها، پیشبینی میشود بین ۶ تا ۸ درصد، سودآوری افزایش خواهد یافت.
*** فولاد مبارکه به این سطح از سودآوری دسترسی پیدا خواهد کرد؟
برنامۀ ما کنترل این شاخصها طی مسیر و رهنگاشتی است که تدوین شده است. برنامۀ ما پایش این شاخصهاست و هدفگذاری ما این است که وقتی به این شاخصها دست یافتیم، بهرهوری را مورد سنجش قرار دهیم و بر این اساس انتظار داریم افزایش بهرهوری ما محقق شود.
*** چه زمانی طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه را عملیاتی خواهد شد؟
با مذاکراتی که با مقامات ذیربط وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته، قرار بر این شده است که این کار بهصورت پایلوت در فولاد مبارکه عملیاتی شود. واقعیت آن است که این کاری ناشناخته در صنعت فولاد ایران است و بهخصوص در حوزۀ صنعت سنگینی مثل فولاد، ملاحظات خاص خود را دارد؛ بنابراین مقرر شده فولاد مبارکه این کار را بهعنوان مرکز اصلی مطالعاتی و عملیاتی اقتصاد نسل چهارم اجرا کند و از نتایج و تجارب حاصل از آن، برای دیگر صنایع و دیگر تولیدکنندگان فولادی کشور استفاده شود.
این موضوع بهعنوان مبحث اول مدنظر قرار گرفته و بر مبنای آن، اقداماتی انجامشده و سیستمهایی بهعنوان پیشنیازهای اولیه فراهم شده تا از تمام داشتههای خود با استفاده از تجاربی که در شرکتهایی مثل ایمیدرو وجود دارد، برای رهنگاشت طرح تحول دیجیتال در فولاد مبارکه استفاده کنیم. این رهنگاشت یک سفر پنجساله است که از سال جاری شروع میشود و انتظار میرود در سال ۱۴۰۴ فولاد مبارکه با مفاهیم هوشمند در سطح جهانی مطرح باشد. طبیعتا نقاطی برای این موضوع تعریف شده که هریک از آنها با بخشهایی از شرکت در ارتباط است. هماکنون شرکت فولاد مبارکه در سطح هوشمند صفر قرار دارد و طی سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ به فولاد مبارکۀ هوشمند یک، دو، سه و چهار دسترسی خواهیم یافت.
*** نقش شرکتهای دانشبنیان و استارتآپها در این پروژه به چه صورت است؟
شرکتهای دانشبنیان و استارتآپها در پروژۀ فولاد مبارکه نسبتبه سایر مناطق دنیا، جای بسیار بازتری برای کار دارند. دلیل ادعای من این است که باید توجه کنیم ایران تحریم است و به فضاهای بیرونی و دانش کسبشده و تجارب خارج از ایران بهراحتی و به میزان موردنیاز خود دسترسی ندارد.
طبیعتا در این شرایط با استفاده از خرد جمعی که در شرکتهای دانشبنیان و استارتآپها و نوآورها ایجاد خواهد شد، به سمت تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی حرکت خواهیم کرد و در این راه، با توجه به مطالعات انجامشده و آگاهیهایی که به دست آوردهایم میدانیم که بخش عمدهای از این اتفاقات در خود فولاد مبارکه امکان اجرایی شدن ندارد. پس در این راه، با فراخوانهای انجامشده و اعلامیههایی که برای همۀ شرکتهای ایرانی، افراد نخبه و نخبگان ارسال میکنیم، درخواست میکنیم که همراه ما باشند؛ بهخصوص اینکه این راه برای ما بهصورت کامل شناختهشده نیست و استفاده از خرد جمعی در این راه و بهکارگیری ایدههای خلاقانه افراد نخبه و شرکتهای دانشبنیان میتواند راهگشا باشد و مفاهیم جدیدی را برای ما ایجاد کند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
ثبت دیدگاه