پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024 ساعت ×
× کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

تحلیل بستر معاملات فولاد در چهارمین روز مهرماه

شناسه : 4694 03 مهر 1396 - 20:55

در این تحلیل در تلاشیم تا به عنوان پیشرودر امر مطالعات بازار ، صحنه آرایی  بورس فولاد در روز چهارم مهر را به تفسیر و تبیین بگذاریم . لطفا همراه آرتان پرس باشید

پ
پ

ثبات نسبی بهای شمش و تثبیت شکننده قیمت مصنوعات فولادی در بازار آزاد در نهایت موجب شد تا جرقه های رشد قیمتی در این بازار افزایش یافته تا جایی که خوش بینی ها به تغییر فاز قیمت ها افزایش یابد. در بازار پلیمرها شاهد چندگانگی قیمت ها هستیم یعنی با فرض کاهش قیمت های پایه بازار به سمت افت نرخ متمایل شد ولی در نهایت برخی از قیمت ها با جرقه های رشد قیمتی محدود توانستند موفقیت های محدودی را در این بازار به ثبت برسانند. 

 

همان گونه که روز گذشته به آن اشاره کردیم بهای مصنوعات فولادی در بازار داخلی گویی وارد یک فاز با ثبات شده یعنی احتمال کاهش بیشتر قیمت ها چندان هم مطرح نیست. این وضعیت در بازار روز دوشنبه به صراحت خودنمایی کرد تا جایی که شاهد رشد قیمت بسیاری از مصنوعات فولادی برای تحویل از کارخانه بودیم و البته قیمت های پیشنهادی در بازار آزاد برای دومین روز پیاپی ثابت بود. این وضعیت نشان می دهد که بازار داخلی برای تحویل از انبار هنوز نرخ های روز شنبه را اعلام می کند که سیگنال مهمی پس از کاهش ممتد قیمت هاست. این وضعیت در شرایطی اهمییت بیشتری پیدا می کند که بهای شمش در روز جاری افزایش یافت که باز هم سیگنال حمایتی مهمی از بازار به شمار می رود. تجمیع غالب این موارد خوش بینی به رشد قیمت ها را برجسته می سازد ولی واقعیت های تقاضا به گونه ای است که هنوز نمی توان با اعتماد بالایی از احتمال افزایش ممتد قیمت ها خبر داد آن هم در دهه محرم.

رفتار قیمتی شمش نشان می دهد که این بازار گویی کف قیمتی ۱۷۰۰ تومان را جدی گرفته و خیال کاهش نرخ را در سر ندارد یعنی واحدهای تولیدی اغلب برای حفظ این سطح قیمتی دست از تلاش بر نمی دارند. حال با فرض فاصله قیمت ها بین میلگرد و شمش و همچنین کف سازی نسبی نرخ شاید بتوان به حفظ سطوح قیمتی فعلی امیدوار بود اگرچه رشد قیمت ها از مبدأ کارخانه خود می تواند در طول زمان به برتری قیمت ها در بازار آزاد نیز منجر شود ولی در هر حال بازار رمق چندانی برای رشد قیمت ها ندارد.

با توجه به این شرایط و البته آغاز روندی جدید از کاهش قیمت ها در بازارهای جهانی شاید نتوان به تداوم رشد قیمت ها چندان هم امیدوار بود ولی واقعیت های بازار با فرض تلاش عرضه کنندگان برای رشد قیمت را نیز نمی توان نادیده گرفت بنابراین هنوز زمان نتیجه گیری از روند کلی در بازار داخلی نیست. این شرایط از آن جهت اهمییت بیشتری پیدا می کند که رشد قیمت های کارخانه در بازار آزاد تأثیر چندانی نداشته یعنی این احتمال وجود دارد که خرید از کارخانه به امید فروش در بازار آزاد از سود اقتصادی کافی برخوردار نشود بنابراین فروش را به تعویق انداخته و ریسک معاملات را تقویت می کند. تا زمانی که این شرایط ادامه یابد سفته بازی جذابیت پیشین خود را به دست نیاورده بنابراین رشد قیمت های گسترده ای در بازار آزاد به ثبت نمی رسد.

تحلیل اصفهانی در کانال گزارش گر فولاد را که مطالعه می کردیم اینگونه اظهار نظر کرده بود که : روند کاهشی بازار مقاطع طویل فولادی طی شهریور ماه گذشته پیوسته ادامه داشت تا اینکه دیروز شاهد ثبات تقریبی در حوزه شمش بودیم؛ بطوریکه همزمان با این ثبات، برخی از نوردکاران که حدود یک چهارم از کل این مجموعه را تشکیل می دادند؛ شرایط را برای تغییر جهت بازار مهیا دیده و با حرکتی هماهنگ تلاش کردند تا با ایجاد یک پالس افزایشی حدود ۱۰+ تومانی جهت بازار را تغییر دهند؛ اما تنها پس از ساعاتی، مجددا شاهد ارامش نسبی در بازار تقاضا بودیم، برخی از فعالان بازار این موج ضعیف را مربوط به تقاضاهای پشت صف چند روز اخیر بازار کاهشی ماه گذشته می دانند.

در ادامه اما خبرهای رسیده از حوزه شمش از عدم تمایل آنها برای اعلام قیمت و فروش در نرخهای روز گذشته حکایت می نمود، بطوریکه با اعتراض برخی از نوردکاران مواجه گردید. به هر حال با توجه به فاصله ۳۶۰ تومانی بین شمش و میلگرد، که حداقل ۱۰۰ تومان بالاتر از حد معمول بوده و از طرفی با توجه به موج حادث شده هر چند ضعیف امروز؛ افزایش قیمت متوسط حوزه شمش القایی دور از انتظار نبوده، بطوریکه در ادامه مطابق با گزارش نرخ باکس افزایش حدود +۴۰ تومانی را شاهد بودیم. هفته آتی با توجه به ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین، هفته‌ ای تقریبا نیمه تعطیل بوده و لذا بنظر میرسد که فعالیت‌های ساختمانی به حداقل خود خواهد رسید. به هر حال همانطوریکه پیش تر هم عنوان شده بود، ایام، ایام عزاداری و ماه کاهش فعالیت‌های عمرانی است و لذا نمی توان تب و تاب پر حرارتی را برای این روزهای بازار فولاد متصور بود.

معاملات روز دوشنبه در بورس کالای ایران نیز نشان دهنده آرامش نسبی بازار فولاد بود اگرچه بهای ورق نورد گرم B به دلیل برتری تقاضا بر عرضه ها رشد نرخ را تجربه کرد ولی در کل بازار آرام و با ثبات به ثبت رسید. این شرایط در کل نشان دهنده کم رونقی بازار است ولی پس از جهش های قیمتی بزرگ در هفته های گذشته و سپس افت قیمت ها ، نمی توان اظهارنظر قاطعی در خصوص واقعیت های این بازار داشت اگرچه عرضه میلگرد ۱۰ فولاد کرمان نیز با فرض برتری تقاضا بر عرضه ها با رشد قیمت معامله نشد یعنی خریداران تمایلی به رقابت از خود نشان ندادند.

 

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.