علی الماسی عضو هیات مدیره خانه معدن ایران با تاکید بر این که برای رونق اقتصاد و اشتغال و رفاه عمومی باید به بخش معدن توجه بیش تری مبذول شود، اظهار کرد: اقتصاد را از هر زاویه ‌ای که نگاه کنیم با معدن ارتباط پیدا می ‌کند، این یعنی صنعت زمانی می ‌تواند پیشرفت کند که معدن رشد کرده باشد و بتواند مواد اولیه را برای مصارف صنعتی فراهم کند، پس معدن به ‌عنوان یک زیربنا در زمینه اقتصادی مطرح است. وی با بیان این که معدن موتور محرکه برای توسعه است، تصریح کرد: در کنار بحث معدن باید گفت که چنانچه بخش اکتشاف رونق یابد به تبع آن بخش معدن رونق پیدا خواهد کرد. او ادامه داد: مواد معدنی جزو ارزش ‌های نهفته است، یعنی دولت در یک نقطه‌ ای مطالعات اکتشافی انجام داده، اما این مطالعات رها شده و تنها کمکی که دولت می‌ تواند به بخش خصوصی بکند این است که این سرمایه نهفته را در اختیار بخش خصوصی که دانش و کاردانی داشته باشد، بگذارد تا آن سرمایه نهفته به حرکت درآید و مورد استفاده قرار گیرد و تبدیل به معدن شود.

الماسی عضو هیات مدیره خانه معدن ایران در خاتمه سخنان خود گفت: با توجه به ذخایر فراوان و غنی می‌ توان با اقتصاد معدنى کشور را اداره کرد و ایجاد اشتغال را افزایش داد چرا که از روز اکتشاف تا تولید و بهره ‌برداری، زنجیره نیرو های انسانی در این صنعت جزو واجبات است و بخش معدن به‌ عنوان زیربناى اقتصاد کشور نیاز به پشتیبانى و حمایت همه‌ جانبه دارد.

82 درصد صادرات مواد معدنی کشور از بندر شهید رجایی انجام می شود

االله مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: بیش از 82 درصد صادرات مواد معدنی کشور از طریق بندر شهید رجایی صورت می گیرد. عفیفی پور در روز چهارشنبه اظهار داشت: در اسکله های فله و متفرقه بندرشهید رجایی که 5 هزار متر را شامل می شود 20 میلیون تن مواد معدنی در این بندر تخلیه و بارگیری می شود. وی در ادامه تصریح کرد: بندر شهید رجایی از دو جنبه دارای اهمیت است؛ از یک طرف این بندر در محدوده منطقه ویژه اقتصادی قرار دارد و تسهیلات خاص و ارزش افزوده را در اختیار صاحبان کالا قرار می دهد و از سوی دیگر چند منظوره بودن این بندر باعث شده تا امکان تخلیه و بارگیری همه نوع کالایی در آن وجود داشته باشد.

وی با بیان این که حدود 90 درصد از عملیات کانیتنری بنادر کشور در بندرشهید رجایی انجام می شود، ادامه داد: طبق ارزیابی مجله بین المللی مدیریت کانتینر، از بین 100 بندر برتر کانتینری جهان، بندر شهید رجایی در رتبه 68 قرار دارد. عفیفی پور، ظرفیت های حوزه حمل و نقل دریایی با وجود بندرهایی مانند بندر شهید رجایی را به عنوان نقاط قوت کشور در ابعاد ملی و بین المللی دانست.

وی در این رابطه بیان داشت: بیش از 65 درصد از ارزش کالا های غیرنفتی که در ایران جابجا می شود، شامل کالاهای کانتینری، فله، فله مایع، جنرال کارگو و کالاهای پروژه ای در این بندر تخلیه و بارگیری می شود. تجارت کانتینری شاخص مهمی برای نشان دادن رشد اقتصادی کشور است و هر گونه اختلال در این فرآیند مشکلات در ساختار اقتصاد ملی ایجاد می کند.

عفیفی پور در ادامه با اشاره به بازدید اخیر معاون اول رییس جمهوری از بندر شهید رجایی گفت: با اتمام طرح های توسعه ای این بندر، نقش تأثیرگذار بزرگ ترین بندر تجاری ایران در اقتصاد ملی و بین المللی افزایش می یابد. با اتمام عملیات احداث مرحله3 طرح توسعه کانتینری این بندر علاوه بر اینکه ظرفیت عملیات کانتینری بندر شهید رجایی به بیش از 8میلیون TEU افزایش می یابد، امکان پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما با ظرفیت بیش از 18هزار TEU نیز فراهم می شود.

ایجاد شهر لجستیکی در بندرشهید رجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در ادامه سخنان خود ابراز داشت: با استفاده از تجهیزات و امکانات تخصیص داده شده و در 4 هزار متر اسکله کانتینری این بندر سالانه میلیون ها تن انواع کالای صادراتی روانه بازار های جهانی و منطقه ای می شود.

عفیفی پور گفت: با توجه به الحاق 2هزار و 700 هکتار زمین جدید به این بندر، مساحت آن دوبرابر می شود و قابلیت تبدیل شدن به یک خوشه اقتصادی پویا و مهم را دارد. با ایجاد شهر لجستیکی و توسعه فعالیت های ارزش افزوده، نقش تأثیرگذار بندر شهید رجایی در اقتصاد ملی و بین المللی افزایش می یابد.

وی در پایان پیگیری برای ایجاد و احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی، برنامه ریزی با هدف جذب سرمایه گذار و اپراتور برای توسعه فعالیت های ریلی در بندر و تامین تجهیزات استراتژیک برای بهره برداری از مرحله های اجرا شده در پایانه های کالا و کانتینر به عنوان مهم ترین برنامه های در دستور کار بندر شهید رجایی برشمرد.

گرداوری شده توسط آهن اینفو