تعیین دستمزد در سال ۱۴۰۰ بایدها و بایدها - آرتان پرس | مرجع رسمی اطلاع رسانی فولاد | آرتان پرس | مرجع رسمی اطلاع رسانی فولاد

شنبه, ۲۱ فروردین , ۱۴۰۰ 28 شعبان 1442 Saturday, 10 April , 2021 ساعت ×
× کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها
تحلیل اقتصادی:

تعیین دستمزد در سال ۱۴۰۰ بایدها و بایدها

شناسه : 39118 ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۹:۵۴
چیزی در حدود پنجاه و هشت درصد جامعه یعنی ۱۴ میلیون و ۴۹۴ هزار کارگر بیمه شده به همراه خانوارهایشان در حالی چشم به جلسات کمیته مزد ۱۴۰۰ دوخته اند که این کمیته از روز گذشته می رود تا پایان سال میدان جنگ و جدال نمایندگان کارگری و کارفرمایی (که دولت را در جبهه خود دارد) باشد. این در حالی است که سال گذشته سنگ بنای بی توجهی به نظرات نمایندگان کارگری گذاشته شد؛ آنجا که برگه تصویب افزایش مزد بدون امضای نمایندگان قشر محروم از کمترین حقوق، رسمیت یافت.
تعیین دستمزد در سال ۱۴۰۰ بایدها و بایدها
پ
پ

هر ساله در دی ماه و بهمن ماه قوانین کار کشور برای سال آینده طرح ریزی می شود.این موضوع در نگاه کلان و خرد در اقتصاد ایران تاثیرگذار است.حدود ۶۰ درصد جامعه تحت پوشش قانون بیمه ی کارگری قرار می گیرند و به نوعی سطح رفاه کشور را می توان بر اساس این دستمزد شناسایی کرد.لذا در این یادداشت به بایدها و نبایدهای دستمزد در سال ۱۴۰۰ خواهیم پرداخت.لطفا همراه آرتان پرس باشید.

 

*** سنگ بنای بی توجهی به نظرات نمایندگان کارگری

چیزی در حدود پنجاه و هشت درصد جامعه یعنی ۱۴ میلیون و ۴۹۴ هزار کارگر بیمه شده به همراه خانوارهایشان در حالی چشم به جلسات کمیته مزد ۱۴۰۰ دوخته اند که این کمیته از روز گذشته می رود تا پایان سال میدان جنگ و جدال نمایندگان کارگری و کارفرمایی (که دولت را در جبهه خود دارد) باشد. این در حالی است که سال گذشته سنگ بنای بی توجهی به نظرات نمایندگان کارگری گذاشته شد؛ آنجا که برگه تصویب افزایش مزد بدون امضای نمایندگان قشر محروم از کمترین حقوق، رسمیت یافت.

در کشوری که تورم همیشه جلوتر است مثل کشور ما که تورم ۳۵ درصدی و حتی امسال که تورم ۷۰ درصد به خصوص در بحث محصولات لبنی و کالاهای اساسی را تجربه کردیم، دستمزد کارگر همیشه یک سال عقب است یعنی در حال حاضر که قرار است دستمزد او افزایش پیدا کند براساس تورمی صورت می گیرد که سال گذشته اتفاق افتاده است.

واقعیت امر این است که قیمت خوراکی ها طی ۹ ماهه سال جاری ۲۰۰ درصد افزایش یافته چگونه مزد کارگر می تواند افزایش نیابد؟ رویکرد ما این است که از نظر معیشت باید به کارگر حداقل های زندگی را بدهیم.

 

*** تعیین دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۰ به صورت منطقه‌ای

موضوع دیگری که بخشی از باید و نباید های نرخ دستمزد سال ۱۴۰۰ است این است که تعیین دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۰ به صورت منطقه‌ای نیست . مرکز پژوهش‌های تأمین و کار با همکاری نمایندگان شورای کارگری و کارفرمایی کمیته دستمزد شورای عالی کار از چند ماه پیش مذاکراتی را برای بررسی پرداخت منطقه‌ای، بخشی و موضوعی حقوق و مزایای کارگران داشته‌اند.

نتیجه مذاکرات حاکی از این است که زیرساخت‌های لازم برای اجرای این قانون فراهم نیست. تکلیف قانونی شورای دستمزد برای تعیین حداقل مزد است و در راستای تعیین سایر سطوح مزدی و حداقل دریافتی هیچ دخالتی ندارد. حداقل مزد مبنایی است برای پرداخت بیمه و سایر اقداماتی که در راستای سازمان تأمین اجتماعی قرار می‌گیرد. تعیین دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۰ متکی به موضوع پرداخت منطقه‌ای و مزدی نمی‌تواند باشد.

 

*** تشکیل جلسه ترمیم دستمزد سال ۹۹

محدودیت‌های کرونا و تورم رکورد شکسته ماه های سرد ۹۹، معیشت کارگران را چنان نشانه رفته که در میان حقوق اندک مجبورند از بسیاری از نیازهای ضروری و خوراکی خود بزنند تا بتوانند زندگی را بگذرانند. این در حالی است که پس از هر محدودیتی قیمت‌ها چند برابر می‌شود تا تاوان تعطیلی‌ها را جیب کارگران بپردازد.

این میان هرچند ماه هاست که زمزمه تشکیل جلسه ترمیم دستمزد سال ۹۹ به گوش می رسد؛ اما نه تنها این جلسه برگزار نشده که کم کم به ماه های پایانی سال نزدیک می شویم و تنها اندک فاصله ای با اسفند ماه؛ فصل تصمیم گیری شورای عالی کار درباره نرخ دستمزد سال ۱۴۰۰ باقی است. به نظر می رسد کم کم می رویم تا کارگران از همه جا محروم، این جلسه را به فراموشی سپارند تا دولت به عنوان کارفرمای بزرگ کشور پشت نمایندگان کارفرمایی را خالی نکند.

قرار بود که در ۶ ماهه دوم سال، جلسه ترمیم دستمزد تشکیل شود اما به بهانه های مختلف برگزار نمی شود. این در حالی است که بسیاری از جلسات غیرضروری دیگر برگزار می شود. خواسته جامعه کارگری این است که تا قبل از پایان سال، این جلسه تشکیل شود زیرا با نزدیک شدن به پایان سال حقوق ۱۴۰۰ را با درصد خاصی مشخص می کنند و متاسفانه این عقب افتادگی و شکاف دستمزدی که متاسفانه از سال های پیش داریم، بزرگ تر و عمیق تر خواهد شد.

 

*** مبلغ پاداش پایان سال کارکنان 

در بخشنامه بودجه سال آینده که توسط رئیس‌جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده در زمینه مبلغ پاداش پایان سال کارکنان یا همان عیدی مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش بینی شده که تایید نهایی آن هم موکول به تصویب هیات وزیران شده و این در حالی است که مبلغ مصوب عیدی در بودجه سال ۱۳۹۹ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود.

رقم عیدی کارکنان در سال ۱۳۹۸ یک میلیون و ۷۸ هزار تومان پیش‌بینی شده بود که در نهایت در زمان تصویب پرداخت، ۱۲۰ هزار تومان اضافه شد که دلیل آن افزایش حقوق کارکنان بود و باید میزان عیدی متناسب با آن پرداخت می‌شد.

 

***کسری بودجه آفت رشد دستمزد های کارگران

برآورد کسری بودجه دولت در سال ۱۴۰۰ سه برابر آنچیزی است که از کسری بودجه ۱۳۹۹ تخمین زده می شد. این در حالی است که دولت در نظر دارد تا فروش نفت را در سال بعد به فراتر از ۴ برابر برآورد خود در سال ۱۳۹۹ برساند. در لایحه بودجه ای که دولت  به مجلس  تحویل داد پیش بینی دولت از کسری بودجه در سال ۱۴۰۰ تقریبا ۳ برابر میزانی است که برای سال ۱۳۹۹ تخمین زده بود.

ازسوی دیگر رشد ۳۱۲ درصدی برآورد دولت از فروش نفت سبب شد تا خالص دارایی های سرمایه ای نیز ۴ برابر مقدار خود در سال ۱۳۹۹ پیش بینی شود. از آنجا که این تغییرات تنهابه بخشهایی خاص مربوط نیست برای توصیف دقیقتر وضعیت بودجه در سال بعد به جزییات بیشتر آن و تغییراتش نسبت به سال ۱۳۹۹ پرداخته می شود.

 

*** پیش بینی درآمدی دولت برای سال ۱۴۰۰

در حوزه درآمدی پیش بینی دولت در سال بعد ۳۱۷ هزار و ۵۹۶ میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به سال ۱۳۹۹ در حدود ۲۱٫۶۶ درصد افزایش داشته است. این رقم در سال قبل ۲۶۱ هزار و ۵۲ میلیارد تومان برآورد شده بود. افزایشی که در تخمین دولت از درآمد های خود در سال ۱۴۰۰ شکل گرفته است بیش از همه مدیون دو بخش مهم تر درآمدی است. مالیات و فروش کالا و خدمات.

دولت درنظر دارد تا در سال بعد ۲۴۷ هزار و ۹۴۵ میلیارد تومان از درآمد خود را از طریق اخذ مالیات کسب کند. نکته آنجاست که این رقم ۲۷.۱۵ درصد بیشتر از معادل خود در سال قبل محاسبه میشود. از آنجا که  ۷۸ درصد از درآمدهای دولت در این سال به این بخش تعلق دارد می توان ۲۱.۶۶ درصدی درآمد را در این بخش جستجو کرد.

البته در این محاسبات نمیتوان از رشدی که در بخش فروش کالا و خدمات ثبت شده است غافل ماند. حدی معادل ۲۹٫۱۲ درصد نکته قابل توجه دیگر در این بخش رشد منفی زیادی است که در بخش درآمدهای حاصل از جرایم و خسارات مشاهده می شود. این بخش نسبت به سال قبل منفی ۸۵ درصد افت داشته است. به نظر می رسد با توجه به احتمال گشایش دولت تلاش کرده منابع این بخش را تعدیل کند.

 

***روایت هزینه ها در بودجه ۱۴۰۰

بودجه دولت در سال بعد ۷۳ درصد هزینه بر تر از سال ۱۳۹۹ برآورد شده است. پیش بینی دولت از هزینه های خود در سال ۱۴۰۰ رقمی معادل با ۶۳۷ هزار و ۱۱ میلیارد تومان دارد که بیشترین رشد در این بخش مربوط به « سایر هزینه ها» است و تقریبا نسبت به سال قبل دو برابر شده است. در همین خصوص بیشترین سهم از درآمدهای دولتی را پرداخت دستمزد کارکنان دولت با حدی معادل با ۳۲٫۸ درصد بر عهده دارد. رشد این بخش نسبت به سال قبل خود ۸۵٫۵ درصد بوده است.

 

آرتان پرس

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.