پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت ×
× کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها
تحلیل بازار فولاد:

ارزیابی مهم ترین چالش های نوردکاران فولادی

شناسه : 41870 17 اسفند 1399 - 12:51
بخش نورد در فولاد ایران این روزها شاهد بی توجهی و بعضا کم لطفی از سمت زنجیره ی فولاد و سیاستگذاران فولادی کشور قرار گرفته است. اگر به این بخش توجه نشود شاهد آسیب و عارضه های جبران ناپذیری در بخش فولاد کشور خواهیم بود. لذا در این یادداشت به چالش های حوزه ی نورد فولادی اشاره خواهیم کرد.
ارزیابی مهم ترین چالش های نوردکاران فولادی
پ
پ

حوزه ی نورد فولادی یکی از بخش های اصلی فولاد ایران در زنجیره ی پایین دست فولاد محسوب می شود.مطابق با آخرین اخبار و تحلیل های این حوزه همراه تولیدکنندگان این بخش از زنجیره ی ارزش فولاد با مشکلات و چالش هایی همراه بوده اند که کمتر رسانه ای شده و همین مسئله باعث شده که سرعت تولید فولاد در ایران کاهش و تبعا هزینه های بیشتری بر بخش تولید وارد شود. در این یادداشت به گوشه هایی از چالش های نوردکاران فولادی در مسیر تولید خواهیم پرداخت. لطفا همراه آرتان پرس باشید.

 

*** برگزاری جلسات برای رفع چالش های حوزه نورد

در راستای هر چه بهتر شدن اوضاع و احوال تولید فولادی ها جلساتی با مدیران ارشد و میانی شرکت های بزرگ که اصطلاحا هاب فولاد ایران هستند برگزار می شود تا بتوان چالش ها را هر چه بهتر برطرف کرد پیشنهاد تشکیل کمیته تخصصی دایمی در حوزه فولاد و نورد با حضور سیف الله امیری برای کنترل و بررسی عرضه و تقاضای فولاد در بورس کالا و بازار، یکی از این جلسات است که خروجی های قابل قبولی تا به امروز داشته و پیش بینی می شود با اجرای صورت جلسات می توان چشم انداز مثبتی را برای نورد فولادی در سال آتی متصور شد.

 

 *** عدم شفافیت در لیست قیمت های زنجیره ی فولاد

یکی از بزرگترین دغدغه های نوردکاران فولادی موضوع شفافیت و ارائه ی لیست های قیمت تمام شده در زنجیره ی پایین دست و حتی معدنی هاست تا بتوان برای خرید محصولات از آن ها بهتر برنامه ریزی کرد. بنا به نظر اکثر نوردکاران اراده ای برای شفافیت در زنجیره ورق نیست. این موضوع حتی در بخش شمش فولادی نیز مشاهده شد. لذا یکی از درخواست های اصلی نوردکاران این است که حتما باید توزیع ورق کاملا شفاف باشد. اینکه عده ای بتوانند با نرخ دولتی ورق تهیه کنند و مابقی بازار با قیمت های هنگفت ورق های را تهیه کنند توان رقابت را از بخش های نورد فولاد ایران می گیرد و زنجیره ی فولاد را بیشتر از قبل متاثر خواهد کرد.

*** خروج بورس کالا از مسیر شفافیت

دغدغه ی دیگر نوردکاران و سایر تولیدکنندگان بخش پایین دست فولاد بر این است که بورس کالا نمی تواند مسیر رشد را برای مقاطع و نورکاران فراهم کند؟  چرا بورس کالا مانع تولید است ؟ نوردکاران این اتفاقات اخیر را که در بورس کالا و در بخش فولاد در حال رخ دادن است را خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تقویت بورس می دانند و عملا انفعال در بورس را عامل زیان و از بین رفتن انگیزه های معاملاتی سهامداران و سرمایه داران می دانند. متاسفانه با تضعیف بورس بسیاری از بخش های تولیدی ضربه های مهلکی را متوجه خواهند شد و این ضربات در بخش نورد و مقاطع طویل محکم تر اتفاق خواهد افتاد.

 

*** عدم ابلاغ سهمیه ی نوردکاران

سهمیه تمامی زنجیره فولاد کشور اعم از کنسانتره ، گندله ، آهن اسفنجی تا شمش فولادی و ورق  برای سال ۱۴۰۰ تعیین و به واحد های فولادی ابلاغ شده است. اما شاهد شرایطی هستیم که تعرفه واردات ورق کمتر از ۵ میلیمتر حذف می شود. متاسفانه به دلایل مختلفی مانند تحریم و بالا رفتن نرخ هزینه های تولیدی و به صرفه نبودن صادرات فولاد از یک سو و بحران کرونا و کاهش تقاضای بین المللی در بخش فولاد شاهد افت شدید صادرات فولادی بوده ایم. این موضوع در بخش نورد نیز به شدت مشهود بود چرا که در بخش های بالادستی فولاد شاهد افت تقاضای شدید در این حوزه بودیم. میزان صادرات از ابتدای سال کاهش یافته و بهتر است مازاد شمش تولیدی صادر شود

 

*** استقبال ضعیف از معاملات تهاتر در بخش نورد

تبادل و تهاتر در بازار فولاد متاسفانه مسئله ای است که سرعت و توجیه کمی دارد در صورتی که می تواند پتانسل بزرگی برای رشد و کاهش هزینه ها محسوب شود. برای مثال القایی ها باید شمش خود را در بورس کالا عرضه کرده و در قبال آن آهن اسفنجی دریافت کنند. اگر این اتفاق بیفتد چیزی نزدیک به ۲۰ درصد از هزینه های اضافی در بخش تولید فولاد حذف می شود . این هزینه ها می تواند در بخش هایی مانند تولید نورد فولادی مرغوب هزینه شود و اتلاف در بخش فولاد را به حداقل برساند.لذا دغدغه ی دیگر نوردکاران تهاتر و کمک به افت هزینه های بخش تولید در بخش مقاطع است.

 

*** تسهیل خرید ورق فولادی برای نوردکاران فولادی

تقاضای دیگری که نوردکاران از سیاستگذران بخش فولاد دارند این است که  امکان خرید ورق از سوی واحد های کوچک در بورس کالا فراهم شود مشروط بر اینکه رفتار واحد ها در حوزه خرید و فروش رصد شود. پیش نیاز این طرح این است که تشکل های مرتبط با حوزه فولاد هم صدا شوند. در حال حاضر نوردکاران بر این عقیده هستند که امکان یک صدایی انجمن ها نیست چرا که تعارض منافع وجود دارد

۲۰ درصد تولید شمش و ۲۰ درصد تولید مقاطع از ابتدای سال صادر شده و با توجه به ارزش افزوده بیشتر و اشتغال زایی صادرات به سمت پایین زنجیره هدایت شود. انجمن فولاد مشروعیت و مدنیت خود را از دست داده اما مدام در حال فرافکنی و متهم کردن نوردکاران هست

 

*** چالش مالیات برای حوزه ی نورد

با توجه به نرخ پایه عرضه شمش روی رقم ۱۰۳،۰۲۱ ریال؛ یعنی نوردکار فعال در بازار صادراتی، این روزها نهایتا  ۱۰ الی ۱۱ درصد جای رقابت روی نرخ پایه دارد که حالا اگر نرخ میلگرد بازار داخلی را هم درنظر بگیریم این رقم به مراتب کمتر خواهد شد .

یعنی به عبارت دیگر، صرفنظر از بحث مالیات ارزش افزوده که برای صادرکننده درنظر گرفته نمیشود؛ نوردکار در بهترین حالتی که شمش را در نرخ پایه اگر از بورس کالا خرید کند، مارجین ناخالص او با توجه به نرخ صادراتی میلگرد آجدار، نهایتا ۲۰ درصد خواهد شد؛ اما اگر رقابت روی خرید شمش صورت گیرد، نهایت رقابت او ۱۰ درصد بالاتر از نرخ پایه شمش میتواند باشد .

 

*** امکانسنجی حذف مالیات نوردکاران برای تسعیر ارز

سود تفاوت نرخ ارز ناشی از تسعیر ارز صادرات از مالیات معاف شد . بر این اساس، معافیت کامل مالیاتی قطع نظر از میزان معافیت کالاهای موضوع صادرات به تأیید رسید. همچنین مقرر شد که سازمان امور مالیاتی بخشنامه مربوطه را صادر نماید. یعنی نوردکار بخش خصوصی با دلار حدود ۲۴،۵۰۰ تومانی، شمش بالای ۱۱،۴۰۰ تا ۱۱،۵۰۰ تومان بخرد نمیتواند محصول خود را در بازارچه های مرزی بفروشد چون مارجین او زیر ۱۰ درصد خواهد شد

 

آرتان پرس

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.