چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳ 18 رمضان 1445 Wednesday, 27 March , 2024 ساعت ×
× کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

سناریوهای رشد اقتصادی پیش رو در سال ۱۴۰۰

شناسه : 45417 25 فروردین 1400 - 10:00
اقتصاد کشور در وضعیتی است که طی یک دهه گذشته درآمد سرانه افزایشی نیافته و میزان سرمایه‌گذاری سالانه در سال جاری حتی کمتر از سرمایه‌گذاری سالانه در ده سال پیش است. افزایش فاصله با کشورهای منطقه و کاهش درآمد سرانه و افت شاخص‌های رفاه، ضرورت بازنگری در سیاست‌های اقتصادی را بیش از پیش آشکار کرده است.
سناریوهای رشد اقتصادی پیش رو در سال ۱۴۰۰
پ
پ

بانک جهانی در یک گزارش مفصا در خصوص ارزیابی اقتصاد ایران اعلام کرده است که حتی اگر فشارهای سیاسی بر ایران با بیشترین حد ممکن وارد شود باز هم ایران سال ۲۰۲۱ را با رشد اقتصادی مثبت به پایان خواهد رساند. در این یادداشت به ارزیابی آخرین فاکتورها و آیتم های تاثیرگذار در اقتصاد ایران و چشم انداز رشد اقتصادی آن اشاره خواهیم کرد.لطفا همرا آرتان پرس باشید.

*** چشم انداز اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۱

رشد اقتصادی بالا و پایدار و افزایش پرشتاب درآمدسرانه و کاهش فقر، نیازمند گسترش تعاملات اقتصادی با دنیای خارج به لحاظ جذب سرمایه و فناوری، توسعه صادرات و مشارکت در زنجیره ارزش جهانی است.بدون مشارکت اقتصادی پایدار با سایر کشورها،  دستیابی به رشد اقتصادی بالا دور از ذهن است.  ایران سال ۲۰۲۱ وارد دوره رشد مثبت اقتصادی خواهد شد. بانک جهانی در گزارشی ضمن پیش‌بینی رشد یک تا ۲.۱ درصدی برای اقتصاد ایران طی سال ۱۴۰۰ اعلام کرد این موضوع حتی به فرض ایجاد شرایطی سخت و عدم تحقق سناریوهای سیاسی سختگیرانه در خصوص ایران تحقق خواهد یافت.

*** سناریوهای همکاری بین الملل در بخش اقتصادی

در صورتی که ایران به تحقق آرمان های اقتصادی خود پایبند باشد باید سناریوهای مختلف همکاری بین الملل را نیز به بهترین شکل ممکن مدیریت کرد. در تعاملات اقتصادی با دنیای خارج، هر یک از کشورهای منطقه، چین، هند، روسیه، کشورهای غربی، آمریکای جنوبی و کشورهای آفریقایی، نقش و اهمیت خاص خود را دارند. تکیه انحصاری به هر یک از قطب های اقتصادی، به لحاظ سیاسی ناپایدار و شکننده بوده و به لحاظ اقتصادی ناکارا و کم اثر خواهد بود.لذا در صورتی که ایران به هر یک از کشورهای خارجی تکیه کند و سیاست های اقتصادی خود را بر مبنای عملکرد و پایبندی آنها بخواهد عملیاتی کند شاهد شرایط سال ۲۰۱۵ و انفعال کشورها خواهیم بود و رشد اقتصادی حاصل نخواهد شد.

*** تهدید اقتصادی ناشی از تکیه به کشورهای خارجی

تجربه چندین دهه گذشته، به خوبی آسیب ها و مخاطرات تعامل با هر یک از شرکای غربی و شرقی را آشکار کرده است. لذا نمی توان برای هیچ یک از شرکای فعلی و بالقوه، قداست قائل شد. تعامل با دنیا، نیازمند هوشیاری و شناخت کامل  معادلات بین المللی و توجه به منافع بلندمدت ملی است. اقتصاد ایران در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ رشد ۶٫۶- و منفی ۶ درصدی را شاهد بوده است. انتظار می رود رشد اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران به دلیل افزایش مصرف داخلی و گردشگری و تعدیل اختلالات همه گیری کووید ۱۹ بهبود یابد.

*** سناریوی توسعه سند همکاری تجاری

تنظیم سند همکاری بلندمدت با چین، گام مهم و صحیحی در راستای گسترش تعاملات اقتصادی بلندمدت با جهان است. امید است متعاقبا اسناد مشابهی با کشورهای هند، روسیه، کشورهای همسایه، اروپا و آمریکای جنوبی نیز تنظیم شود.هر گامی که در این زمینه برداشته شود، قدرت چانه زنی در گام های بعدی را افزایش می دهد. صندوق بین المللی پول همچنین انتظار دارد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۱ به رشد بازگردد. صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش چشم انداز اقتصادی جهان ، رشد ۳٫۲ درصدی تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری را پیش بینی کرده است

*** سناریوهای برونگرایی در اقتصاد ایران

باید توجه داشت اگرچه اصل توسعه مشارکت با دنیای خارج حائز اهمیت است، ولی میزان برد و باخت و عواید حاصل از برونگرایی، کاملا بستگی به تصمیمات و راهبردهای داخلی ما دارد.برونگرایی باید با اصلاحات گسترده داخلی از جمله اصلاح بازارها، ثبات اقتصادی، ثبات سیاستها و نظایر آن همراه باشد. باید توجه داشت که تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۹ معادل ۶٫۵٪ منقبض شده است. این رقم اگر مدیریت صحیحی نداشته باشد به راحتی بازگشت پذیر است.

*** عدم قطعیت های پیش بینی رشد اقتصادی

عدم قطعیت های فراوانی در مسیر پیش بینی رشد اقتصاد ایران وجود دارد. این عدم قطعیت ها هنوز در ارزیابی سطح کیفی اقتصاد کل دنیا وجود دارد و صرفا معطوف به وضعیت اقتصادی ایران نمی شود. سقوط و ریزش اقتصادی در شرایط فعلی به عواملی بستگی دارد که به طریقی دشوار پیش بینی می شوند .

 از جمله مسیر نامشخص واکسیناسیون و بحران و پیک های چهارم و پنجم کرونا ، شدت و اثربخشی تلاش های مهار بیماری در ایران ، میزان اختلالات تأمین کالاهای ضروری مردم ، عواقب ناشی از شدیدتر شدن وخامت شرایط بازار مالی جهانی ، تغییر در الگوی هزینه ها ، تغییرات رفتاری و بی ثباتی قیمت ها همگی از جمله عواملی است که رشد اقتصادی ایران را تتهدید و در هاله ای از ابهام قرار می دهد.

*** نقاط عطف سناریوهای رشد اقتصادی ایران

سناریوهای مختلف رشد  اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۰ نقاط عطف قابل توجهی دارد. در گزارش صندوق بین المللی پول بخش صنعت ایران جایگاه جذاب و قابل بررسی در رشد اقتصادی ایران دارد. گزارش تازه این نهاد مرجع تایید می‌کند

*** نقش صنعت در رشد اقتصادی ایران

بخش صنعت نقش پررنگی در این رشد خواهد داشت. گزارش معاونت طرح و برنامه وزات صمت از پیش‌بینی بانک جهانی برای اقتصاد ایران نشان می‌دهد رشد بخش صنعت تا سطح ۳ درصد طی سال آینده امکان‌پذیر خواهد بود. در عین حال به فرض بروز بدترین سناریو، صنعت حداقل ۱.۵ درصد رشد خواهد داشت. این موضوع می تواند به کاهش معضل رکود تورمی در کشور که حدودا ۲۵ سال است که گریبانگیر اقتصاد ایران است کمک کند.

*** تاثیر نفت بر رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۱

سنایوری رشد اقتصادی ایران از منظر قیمت جهانی نفت و تحوالات آن قابل بررسی است. افزایش قیمت نفت در هفته‌های اخیر به یکی از موضوعات مهم بازارهای مالی بدل شده است. رشدی که هم زمان از اتفاقات مختلفی نظیر کشف واکسن کرونا، شروع واکسیناسیون، انتخاب بایدن به عنان رئییس جمهور آمریکا، خوشبینی به بازگشت ایران به بازار جهانی نفت، تحولات لیبی، توافقات و همکاری‌های کارتل اوپک، اقدامات روسیه و عربستان، رشد اقتصادی چین، ممنوعیت‌های صادر شده جدید در خصوص میادین نفتی آمریکا، سناریوهای مختلف در خصوص نفت شیل و … به صورت مثبت یا منفی اثر می‌پذیرد.

*** لزوم حذف تنش های سیاسی بازار نفت

تنش های سیاسی با وجود ذخایر قابل توجه نفت در ایران ، اقتصاد را مختل کرده است. اثر این تحریم ها با بررسی صادرات نفت ایران به اروپا طی دهه گذشته آشکار می شود. برخی از تحلیلگران تحریم های جدید را عامل افزایش نرخ تورم ایران و همچنین کاهش ارزش پول همراه آن می دانند. در صورتی که ایران بتواند مسیر تجارت جهانی را هموارتر کند و نفت خود را با دردسرهای کمتری به فروش برساند رشد اقتصادی ایران با درصد بیشتری تحقق خواهد یافت.

*** نگرانی های موجود از تجارت با ایران

اگرچه شرکای اصلی صادراتی ایران عمدتا در آسیا هستند ، بسیاری از معاملات با استفاده از دلار آمریکا انجام می شود. حتی اگر سایر روشهای پرداخت امکان پذیر باشد ، برخی از کشورها نگران عواقب سیاسی ادامه روابط تجاری با ایران هستند. بزرگترین نقطه قوت ایران در حال حاضر ممکن است بدهی ملی کم آن باشد ، به این معنی که اگر بتواند وام دهنده ای مایل پیدا کند ، می تواند مقدار قابل توجهی پول قرض کند. با این وجود ، با توجه به بی ثباتی اوضاع سیاسی در سطح جهان و منطقه ، تصور وجود چنین وام گیرنده ای در حال حاضر دشوار است.

*** رشد اقتصادی از منظر گزارش های داخلی


عبدالناصر همتی ، رئیس کل بانک مرکزی ایران ، در پست اینستاگرامی خود نوشت ، رشد اقتصادی ایران (با استفاده از اطلاعات سال ۲۰۱۱ به عنوان سال پایه) در نیمه اول سال مالی جاری (۲۰ مارس – ۲۱ سپتامبر) از منفی به مثبت تبدیل شد. رشد اقتصادی ، به استثنای نفت ، ۱٫۴٪ بود و در هنگام فاکتورسازی در بخش نفت ، در شش ماه اول سال جاری ۱٫۳٪ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بود. رشد اقتصادی ، از جمله بخش نفت ، در سه ماهه اول و دوم سال جاری به ترتیب ۲٫۹٪ و ۵٫۱٪ بود. 

*** رشد اقتصادی به تفکیک بخش های مختلف اقتصاد

تفکیک بخشی از نرخ رشد در این گزارش نشان می دهد که فقط بخشهای “کشاورزی” و “صنایع و معادن ، به استثنای نفت” به ترتیب با رشد ۱٫۷٪ و ۲٪ رشد داشته اند.صنایع و معادن ۰٫۷٪ و بخش خدمات ۳٫۵٪ رشد در سال گذشته را در کارنامه ی رشد اقتصادی خود ثبت کرده اند. در مقایسه با کشورهای بدون تحریم ، که فقط مجبور به مقابله با ویروس کرونا بودند ، عملکرد اقتصادی ایران امیدوار کننده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.