یکشنبه, ۳ مرداد , ۱۴۰۰ 16 ذو الحجة 1442 Sunday, 25 July , 2021 ساعت ×
× کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

تاثیر زیان اقتصادی کرونا بر تقاضای جهانی فولاد

شناسه : 46631 07 اردیبهشت 1400 - 14:00
بررسی گزارش های تحلیل انجمن جهانی فولاد نشان می دهد با وجود شروع روند عادی سازی در برخی کشورها، زیان اقتصادی کرونا همچنان بر فولاد و سایر صنایع سنگینی می کند. بازار خودرو در حال پیدا کردن خود است.در حالی که ساخت و ساز به رکودی عمیق ورود کرده است.
تاثیر زیان اقتصادی کرونا بر تقاضای جهانی فولاد
پ
پ

زیان‌ اقتصادی ناشی از کرونا در صنعت فولاد از سال گذشته در کل دنیا مشهود است و عملا فضای رقابت و کسب و کارها در صنعت فولاد جهانی را به کلی تغییر داده است. بیش از ۱۵ درصد از کسب و کارهای خرد فولادی در دنیا یا ورشکست شده اند و یا اینکه در مرز ورشکستگی قرار گرفته اند. این روند شاید در سال ۲۰۲۱ خوشبینانه ارزیابی شده است.اما هنوز برای محاسبه دقیق زیان اقتصادی کرونا به صنعت فولاد کمی زود است. در ادامه همراه آرتان پرس باشید.

اکتبر؛ اوج زیان اقتصادی کرونا در بخش فولاد

به گزارش آرتان پرس به نقل از شبکه تحلیل بازار جهانی فولاد که زیر نظر انجمن جهانی فولاد محسوب می شود بهبود کسب و کارهای فولادی از اواسط اکتبر ۲۰۲۰ به چشم می خورد. عملا بازار توانسته تا قدری از زیان اقتصادی کووید۱۹ در امان باشد. نکته ی قابل تامل رکود سنگین بعد از بهبودی اوضاع کرونا در کشورهای مختلف بود.چرا که نگاه ها به واکسیناسیون قدری بدبینانه تر از چیزی بود که در عمل مشاهده کردیم.زیان اقتصادی کرونا بسیاری از حلقه های زنجیره تامین فولاد را قطع کرد. همین موضوع مهم ترین عامل در رکود مقطعی در اوایل بهبود های ناشی از کرونا محسوب می شد. ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ را می توان سخت ترین روزهای بازار فولاد دانست.

کشورهای توسعه یافته گرفتار زیان اقتصادی کرونا

علی رغم خوشبینی به گزارشات کنترل همه گیری کرونا، کشورهای توسعه یافته هنوز از زیان اقتصادی کرونا به طور کامل در امان نیستند. هند کشوری است که در سال ۲۰۲۵ جزء سه اقتصاد برتر دنیا خواهد بود. در شرایط فعلی به شدت از بیماری کرونا آسیب دیده است و تمامی فعالیت های فولادی این کشور تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته است. این موضوع هنوز می تواند برای آمریکا یک تهدید بالقوه به حساب آید. اقتصادی نوظهور نیز از زیان اقتصادی کرونا در امان نیستند و این موضوع می تواند تمامی قواعد فعلی بازار فولاد را در هم شکند.

سایه ترس همه گیری مجدد بر سر بازارها

یکی از دلایلی که در هفته های اخیر قیمت بازارهای جهانی فولاد رو به افزایش گذاشت. این موضوع بود که ترس از بازگشت همه گیری های کرونا موجب شد که فعالان اقتصادی انبارهای خود را پر کنند.از طرفی سازندگان ریسک فروش محسولات خود را قبول نکردند. چرا که موجودی انبار تولیدکنندگان نیز یک شاخص برای کنترل ریسک به حساب می آید. زیان اقتصادی کرونا قطعا زنجیره عرضه و تقاضا در بورس های بین المللی فلزات را مختل خواهد کرد که این موضوع موجب حجم خریدهای غیر ضروری صنایع مرتبط با فولاد شده است.

زیان های همه جانبه کرونا به اقتصاد جهانی

زیان اقتصادی کرونا صرفا معطوف با بازارهای صنعتی و فولاد نبود. بررسی های نشریه ی تحلیلی مکنزی نشان می دهد که چگونه همه گیر شدن احساس فوریت جدیدی ایجاد کرد تا تولیدات ایالات متحده را رقابتی تر کند. این بحران نقش تولید داخلی را در تأمین محصولات بهداشتی ، ایمنی و امنیت ملی و همچنین نیاز این بخش برای سرمایه گذاری ، نوسازی و احیای مجدد فرآیند تولید را برجسته کرد. تمامی این صنایع با فشار اقتصادی شدیدی رو به رو بودند و عملا سال ۲۰۲۰ یکی از پر هزینه ترین سال های عمر بشر بوده است. هزینه هایی که صرفا جهت اقدامات مراقبتی در اقتصاد و سایر ارکان زندگی فردی و اجتماعی بوده است.

جنبه های خوشبینانه کنترل همه گیری کرونا

اما بد نیست که در کنار زیان اقتصادی کووید ۱۹ به صنعت فولاد به موضوعات مثبت و چشم اندازهای امیدوار کننده در صنعت فولاد جهانی نیز نیم نگاهی داشته باشیم. اخیرا انجمن جانی فولاد پیش بینی کرده است که تقاضای جهانی فولاد در انتهای سال ۲۰۲۱ حدودا  ۵٫۸ درصد رشد خواهد داشت. دلیل اصلی این موضوع بهبود وضعیت اقتصاد کلان دنیا و رشد تقاضا برای جبران کمبودهای مصرفی در الگوی جوامع است. سال ۲۰۲۰ یکی از کم تقاضا تترین سال های بازار فولاد بوده است.چرا که الگوی مصرف گرایی در دنیا به هیچ عنوان با قواعد پیشین خود جلو نرفته بود.

شروع رهایی صنعت خودرو از زیان اقتصادی کرونا

در کنار بررسی بازار فولاد و تحلیل زیان اقتصادی کرونا به این بخش باید بازارهای موازی و نزدیک به فعالیت فولادی ها را نیز مد نظر قرار بدهیم. بنا به رصد آمار تولید فولاد به تفکیک صنایع، صنعت خودروسازی توانسته است کمی از زیان ناشی از کرونا را در سال ۲۰۲۰ جبران کند. یکی از دلایلی که بازار خودرو توانست رشد قابل قبولی داشته باشد، توجه گسترده به خودروهای الکتریکی و هیبریدی است. اگر خودرو قرار بر این بود که با رشد قیمت نفت همگرا باشد.قطعا بازار خودرو در سال ۲۰۲۱ روزهای سخت را در پیش رو داشت.

ساخت و ساز غرق در رکود ناشی از زیان اقتصادی کرونا

بر خلاف بازار خودروی جهانی، بازار مسکن و ساخت و ساز از زیان اقتصادی کرونا ضربه سنگینی خورده است. وضعیت بازگشت سرمایه در پروژه های عمرانی کوچک و متوسط بسیار بالا رفته و توجیه اقتصادی ساخت و ساز را بسیار با چالش برانگیز کرده است. عملا معاملات مسکن در دنیا به یک ابر رکود ورود کرده است که به احتمال زیاد ادامه ی این روند می تواند بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ در آمریکا را مجددا تکرار کند.قطعا زیان اقتصادی کرونا به صنایع و بازارهای کالایی قابل مقایسه با بخش خدمات نیست.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.