پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاستجمهوری آمریکا در روز سهشنبه، موجهای شوکی را در چشمانداز تجارت جهانی ایجاد کرده است، به طوری که بازتابهایی که قبلا دیده شده بود بر روابط تجاری طولانیمدت و بحثانگیز چین و آمریکا تأثیر گذاشته است. با سابقه ترامپ در حمایت از تجارت در هنگام واردات به ایالات متحده، بازگشت او به قدرت نگرانیهایی را در مورد تعرفههای جدید ایجاد کرده است که ممکن است چارچوب تجاری را بازتعریف کند، بهویژه برای بخشهایی مانند فولاد از جمله کالاهایی که در دوره اول ریاست جمهوری او بیشترین ضربه را دیده است.
افزایش تنش های تعرفه ای و واکنش های بازار جهانی
ترامپ در مصاحبه ای در ۴ فوریه به عنوان بخشی از رقابت انتخاباتی خود در سال ۲۰۲۴ به رویکرد جدید گسترده ای برای تعرفه های تجاری اشاره کرد. او یک تعرفه پایه برای همه کالاهای وارداتی ایالات متحده، همراه با تعرفه هدفمند ۶۰ درصدی بر واردات چینی را پیشنهاد کرد تا “زمین بازی” را در تولیدات آمریکایی هموار کند. این لفاظی دوباره توجه را به محدودیت های تجاری که مشخصه دوره قبلی او بود، جلب کرد، زمانی که اصطکاک تجاری چین و ایالات متحده بازار صنایع مختلف از فناوری گرفته تا مواد خام را تغییر داد.
چشم انداز تعرفه ۶۰ درصدی بر کالاهای چینی موج هایی را در بازار ایجاد کرده است و نگرانی ها در مورد تأثیر آن بر صادرکنندگان چینی را افزایش داده است. بسیاری مشکلات تجربه شده در دوره اولیه ترامپ را به یاد می آورند، زمانی که ایالات متحده تعرفه های قابل توجهی را بر محصولات فولاد و آلومینیوم چین بر اساس بند ۲۳۲ اعمال کرد و به نگرانی های امنیت ملی اشاره کرد. این تعرفه ها که شامل ۲۵ درصد عوارض بر فولاد می شد، برای محافظت از صنایع داخلی در برابر آنچه ترامپ به عنوان واردات غیرمنصفانه یارانه ای توصیف کرد، در نظر گرفته شد.
پس از اجرای این تعرفه ها برای اولین بار در سال ۲۰۱۸، صادرات فولاد چین به ایالات متحده با موانع قابل توجهی روبرو شد. تا سال ۲۰۲۰، ترامپ این تعرفه ها را برای شامل برخی از محصولات مشتقات فولادی تمدید کرد و تأثیر آنها را در صنعت گسترش داد.
اگرچه دولت بایدن هریس تصمیم گرفت این تعرفه ها را حذف نکند، اما در عوض بازنگری چهار ساله برای ارزیابی تأثیر آنها انجام داد، بازگشت ترامپ به کاخ سفید می تواند نشان دهنده تشدید این محدودیت ها باشد، با پیامدهایی که فراتر از بخش فولاد است.
تاثیر پیروزی ترامپ بر بازار آهن چین
واکنش فوری در چین به چشم انداز بازگشت ترامپ به دفتر بیضی شکل، یکی از احتیاطات در جامعه آهنی داخلی بوده است. یک روز پس از اعلام پیروزی ترامپ، احساسات در بازارهای آتی چین نزولی شد و پرمعامله ترین قرارداد میلگرد ژانویه در بورس آتی شانگهای ۱.۱۱ درصد کمتر از قیمت تسویه آن در روز سه شنبه بسته شد.
تحلیلگران صنعت این رکود را به عدم اطمینان مجدد در مورد تعرفه ها نسبت می دهند، به ویژه با توجه به تأثیری که تعرفه های گذشته بر سودآوری صادرات فولاد چین داشت.
یک تاجر فولاد چینی نسبت به پیامدهای گسترده تر تعرفه های ایالات متحده، به ویژه این احتمال که سایر کشورها ممکن است محدودیت های مشابهی بر فولاد چین اعمال کنند، ابراز نگرانی کرد. او گفت: “ما بیشتر نگران کشورهای دیگری مانند کانادا هستیم که ممکن است از واشنگتن الگوبرداری کنند و بر فولاد چین تعرفه وضع کنند.”
نگرانی های او بی اساس نیست. زمانی که ایالات متحده برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ تعرفه ۲۵ درصدی را بر فولاد چین اعمال کرد، کانادا نیز به سرعت از آن پیروی کرد و تعرفه های خود را بر واردات فولاد و آلومینیوم از چین افزایش داد. در واقع، در اول اکتبر سال جاری، کانادا ۲۵ درصد مازاد مالیات بر فولاد چینی را اعلام کرد که از ۲۲ اکتبر اجرایی شد و ادامه این روند حمایتی را نشان داد.
به همین ترتیب، اتحادیه اروپا اخیراً در پاسخ به نگرانیها در مورد صادرات یارانهای، تعرفههای خودروهای الکتریکی ساخت چین را ۱۰۰ درصد افزایش داد. اگرچه این اقدام خاص شامل فولاد نمی شود، اما نشان دهنده تمایل فزاینده متحدان ایالات متحده برای اعمال تعرفه بر کالاهای چینی در پاسخ به رفتارهای تجاری ناعادلانه است.
تاثیر محدود تعرفه های آمریکا بر حجم صادرات فولاد چین
با وجود این تشدید تنش های تجاری، تأثیر مستقیم تعرفه های ایالات متحده بر صادرات فولاد چین ممکن است به دلیل سهم نسبتاً کمی که ایالات متحده در کل حجم صادرات فولاد چین دارد، محدود باشد. بر اساس داده های اداره کل گمرک چین (GACC)، ایالات متحده بین ژانویه ۲۰۱۶ تا سپتامبر ۲۰۲۴ تنها ۰.۶-۲.۸۲ درصد از صادرات فولاد چین را به خود اختصاص داده است که از محدوده ۱.۲۳-۸.۲۱ درصد بین سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ کاهش یافته است. کاهش وابستگی به بازار ایالات متحده در میان تولیدکنندگان فولاد چینی را نشان میدهد که در پاسخ به محدودیتهای تجاری مداوم به بازارهای دیگر روی آوردهاند.
داده های وزارت بازرگانی ایالات متحده (DoC) برای ۹ ماه اول سال ۲۰۲۴ بیشتر نشان می دهد که فولاد چین تنها ۱.۴ درصد از کل واردات فولاد ایالات متحده را تشکیل می دهد که به میزان تقریباً ۳۵۰،۴۵۳ تن می رسد. این رقم نسبتاً کوچک تأثیر محدودی را که تعرفه های ایالات متحده ممکن است بر بخش فولاد چین داشته باشد نشان می دهد، زیرا بسیاری از تولیدات چین توسط سایر کشورها یا بازار بزرگ داخلی آن جذب می شود.
پارادوکس قیمت، هزینه بالاتر واردات فولاد چین
جالب است که علیرغم اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه واردات کم هزینه از چین و سایر کشورها به صنعت فولاد ایالات متحده آسیب می رساند، داده ها نشان می دهد که صادرات فولاد چین به ایالات متحده دارای امتیاز بالایی است. همانطور که Mysteel Global گزارش کرده است، دادههای DoC نشان میدهد که در سپتامبر سال جاری، میانگین قیمت واردات فولاد ایالات متحده از چین ۲۰۰۱.۸ دلار به ازای هر تن بود، در حالی که برای کل واردات فولاد ایالات متحده، ۱۲۰۷.۵ دلار در هر تن بود. این اختلاف قیمت تا حد زیادی به دلیل انواع فولادی است که چین اکنون به ایالات متحده صادر می کند، که اغلب کالاهای فرآوری شده با ارزش مانند فولاد گالوانیزه، به جای مواد اولیه مانند میلگرد یا کلاف نورد گرم هستند.
یک تاجر فولاد تأیید کرد که اعمال این عوارض به طور قابل توجهی صادرات محصولات اساسی فولاد به بازار ایالات متحده را محدود کرده است، در حالی که تقاضا برای محصولات با ارزش افزوده نسبتاً انعطاف پذیر است. این تمایز بین فولاد پایه و فرآوری شده تأثیر تعرفه های ایالات متحده بر بخش فولاد چین را کاهش می دهد، زیرا بخش عمده ای از صادرات فولاد چین تحت تأثیر قرار نگرفته است. میستیل گلوبال خاطرنشان میکند که این به این دلیل است که حملکنندگان چینی عموماً تلاش برای عرضه اقلام فولادی با ارزش افزوده پایین در بازار ایالات متحده را کنار گذاشتهاند – ترامپ در اولین دوره ریاستجمهوری خود این موارد را مجازات کرد – و اکنون به جای آن محصولات فولادی با عیار بالاتر و فرآوریشده بالاتر صادر میکنند.
برنامه های زیرساختی ترامپ، پیامدهای متفاوت برای تقاضای جهانی فولاد
یکی دیگر از جنبه های کلیدی سیاست تجاری و اقتصادی ترامپ دستور کار زیرساختی او است. بر اساس “راهنمای رای دهندگان ۲۰۲۴″، ترامپ یک طرح سرمایه گذاری زیرساختی ۲۰۰ میلیارد دلاری را برای نوسازی شبکه حمل و نقل کشور با تمرکز ویژه بر پروژه های روستایی پیشنهاد کرده است. موفقیت ترامپ در انتخابات بلافاصله باعث افزایش سهام فولاد آمریکا شد و سهام کلیولند کلیفز و نوکور به ترتیب ۱۶ و ۱۳ درصد در روز پس از انتخابات افزایش یافتند.
در حالی که طرح زیرساختی ترامپ میتواند تقاضای فولاد آمریکا را افزایش دهد و برای تولیدکنندگان آمریکایی درآمدی بادآورده ایجاد کند، بعید است صادرکنندگان چینی مستقیماً سود ببرند. با توجه به موضع حمایت گرایانه ترامپ، تحلیل گران انتظار دارند که از افزایش تقاضای ایالات متحده کمک چندانی به فولادسازان چینی نشود. با این وجود، برنامه زیرساختی جاه طلبانه ترامپ وعده تحریک تقاضای ایالات متحده را می دهد و به طور بالقوه قیمت های جهانی فولاد را در این فرآیند افزایش می دهد که می تواند مزایای غیرمستقیم برای بازار جهانی فولاد داشته باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
ثبت دیدگاه