دوشنبه, ۲۸ آبان , ۱۴۰۳ 17 جماد أول 1446 Monday, 18 November , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    آذر ۱۳۹۹
    ش ی د س چ پ ج
    « آبان   دی »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    ایرادهای شیوه نامه جدید تنظیم بازار

    شناسه : 35015 01 آذر 1399 - 13:26
    عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مورد «شیوه نامه جدید تنظیم بازار فولاد گفت: من تعجب می‌کنم که چگونه این شیوه‌نامه که پر از ایرادهای اساسی و تناقض است و قابلیت اجرایی ندارد، از طرف دکتر نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور ابلاغ شده است! از آقای نهاوندیان با سابقه‌ای که در اتاق بازرگانی ایران داشته و با مسائل صنعت و تجارت دست‌وپنجه نرم کرده است، انجام این کار بعید بود.
    ایرادهای شیوه نامه جدید تنظیم بازار
    پ
    پ

    سیدرضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران  اظهار داشت: شیوه نامه جدید تنظیم بازار فولاد که توسط معاونت اقتصادی رئیس جمهور ابلاغ شده است، بدون تفکر و کار کارشناسی تنظیم شده و حتی اگر تمام نهادها از دولت و مجلس گرفته تا قوه قضائیه نیز حامی این شیوه‌نامه باشند، با شکست مواجه می‌شود، چرا که اساساً «بار کج به منزل نمی‌رسد». وی اعلام کرد: این شیوه‌نامه نتیجه‌ای جز ایجاد رانت و فرصت‌های غیرمتعارف نخواهد داشت.

    شهرستانی در مورد «شیوه نامه جدید تنظیم بازار فولاد در خصوص ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد» گفت: من تعجب می‌کنم که چگونه این شیوه‌نامه که پر از ایرادهای اساسی و تناقض است و قابلیت اجرایی ندارد، از طرف دکتر نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور ابلاغ شده است! از آقای نهاوندیان با سابقه‌ای که در اتاق بازرگانی ایران داشته و با مسائل صنعت و تجارت دست‌وپنجه نرم کرده است، انجام این کار بعید بود.

     

    *** دخالت در عرضه و تقاضا، رانت ایجاد می‌کند

    عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تأکید کرد: در کل در اقتصاد سالم و آزاد، عرضه و تقاضا یکدیگر را در بازار پیدا می‌کنند و بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا، فعالیت‌های اقتصادی هدایت می‌شود. دولت می‌تواند با یک سری از ابزارها، نظیر تعرفه‌های گمرکی و مشوق‌های مالیاتی و سرمایه‌گذاری، سمت و سوی اقتصاد را در جهت دستیابی به اهداف کلان تنظیم کند، اما حق ندارد با شیوه نامه جدید تنظیم بازار فولاد یا ماده و تبصره‌هایی سازوکار عرضه و تقاضا را بر هم بزند. چون برهم زدن این سازوکار، باعث ایجاد فرصت‌های غیرمتعارف و رانت می‌شود.

     

    *** تنظیم شیوه‌نامه بدون نظرخواهی

    شهرستانی خاطرنشان ساخت: اگر مسئولان نسبت به مسائل سیاست‌گذاری اشراف ندارند، مشخص نیست چرا از تجربیات سایر کشورها در این خصوص استفاده نمی‌کنند؛ مشخص نیست چرا با کارشناسان، مشاوره صورت نمی‌گیرد. شیوه‌نامه جدید تنظیم بازار فولاد در حالی ابلاغ شده است که با هیچ یک از کارشناسان و تشکل‌های بخش خصوصی، نظیر انجمن فولاد، نظرخواهی صورت نگرفته است. این شیوه‌نامه بر قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد رانت در بازار فولاد اصرار دارد و نواقص متعددی در آن به چشم می‌خورد.

    وی عنوان کرد: قاعدتاً هدف این شیوه‌نامه این بوده که محصولات فولادی با قیمت معقول و منصفانه به دست مصرف‌کنندگان نهایی برسد. اما در این شیوه‌نامه به‌طرز عجیبی هیچ چیزی در این مورد دیده نمی‌شود که محصولات چگونه و با چه قیمتی به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید. در شیوه‌نامه فقط بر عرضه برخی از محصولات عمدتاً بالادستی در بورس کالا تمرکز شده و قیمتی که نهایتاً محصولات به مصرف‌کنندگان نهایی می‌رسد، مغفول مانده است.

     

    *** زیر سوال بردن کل نظام توزیع در شیوه نامه جدید تنظیم بازار فولاد

    عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیان داشت: در شیوه نامه جدید تنظیم بازار ابلاغی حداقل خرید مقاطع طویل و ورق فولادی در بورس کالا، ۲۰ تن لحاظ شده است. با این مقدار حداقل وزنیِ معاملات، اصلاً مشخص نیست اتحادیه آهن‌فروشان و نظام توزیع این وسط چه نقشی دارد. این نادیده گرفتن و از بین بردن نظام توزیعی است. ۲۰ تن به اندازه آهن‌آلات موردنیاز برای ساخت ۲۰۰ مترمربع ساختمان است و اگر قرار است حجم کفِ معاملات، اینقدر پایین بیاید، کل نظام توزیع آهن از دور خارج می‌شود.

     

     

    *** نادیده گرفتن رسته ذوب القایی

    سیدرضا شهرستانی اظهار داشت: یکی از ایرادهای این شیوه نامه جدید تنظیم بازار فولاد این است که کل تولیدکنندگان فولاد از طریق کوره‌های ذوب القایی را نادیده گرفته است، در حالی که ۵۰ درصد نیاز داخلی کشور در حوزه مقاطع طویل فولادی توسط واحدهای این رسته تولید می‌شود.

    وی افزود: در شیوه‌نامه گفته شده کلیه واحدهای فعال در زنجیره فولاد باید محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند. تکلیف بخش خصوصی و واحدهایی که مواد اولیه خود را از بورس کالا خریداری نمی‌کنند، این وسط چه می‌شود؟ چرا باید به‌عنوان مثال، واحدهایی که قراضه مصرف می‌کنند، به این ملزم شوند که محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند.

     

    چیلان

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.