در شرایطی که در اقتصاد بهشدت رقابتی امروز، کسب درآمد و سودآوری با مشکلات خاص خود مواجه است، این تفکر بسیار سادهانگارانه خواهد بود که تنها با فروش محصول بتوان در این عرصه دوام آورد. به عبارت بهتر، اگر در بنگاههای اقتصادی بزرگ مانند فولاد مبارکه به مباحثی مانند بهرهوری نیروی انسانی، خرید اقلام و تجهیزات باکیفیت که به تولید بیشتر و باکیفیتتر میانجامند، مصارف بهینه انرژی و مواد اولیه، بومیسازی اقلام موردنیاز در داخل کشور با قیمت تمامشده کمتر و کسب درآمد از محل فروش اقلام مازاد توجه نشود، بدون تردید باید شاهد نزول سازمان باشیم.
یکی از بخشهایی که در فولاد مبارکه توانسته تاثیر چشمگیری در افزایش درآمدهای شرکت و سودآوری برای ذینفعان داشته باشد، واحد فروش اقلام مازاد است. در همین خصوص پای صحبتهای احمدرضا جمشیدیان، رییس واحد فروش اقلام مازاد این شرکت نشستیم تا با عملکرد این واحد و نقش آن در افزایش درآمدهای آن بیشتر آشنا شویم.
در خصوص نقش واحد فروش اقلام مازاد توضیح دهید.
کلیه اقلامی که در فرایند تولید شرکت مورد استفاده قرار گرفتهاند و دیگر قابلیت مصرف در فولاد مبارکه را ندارند، جزو اقلام مستعمل به شمار میروند و واحدهای مربوطه مانند کنترل مواد یا نواحی تولیدی در مورد آنها اعلام فروش میکنند. در این مرحله واحد فروش اقلام مازاد کار بازاریابی را انجام میدهد و پس از گذراندن فرایند مربوطه فروش انجام میشود.
این اقلام شامل چه مواردی است؟
فروش اقلام مازاد در یک نگاه کلی شامل فروش کالاهای مازاد بر مصرف، مستعمل، ضایعاتی و فرعی است. همچنین اقلام و تجهیزات یدکی نو که از پروژههای توسعه یا پروژههای دیگر اضافه میآید و در شرکت بیاستفاده است مشمول اقلام مازاد میَشود. دسته دیگر اقلام ضایعاتی هستند که در فرایند تولید محصول اصلی فولاد مبارکه به وجود میآیند و مواردی ازجمله پودرهای اکسید آهن و خرسک را شامل میشود. محصولات فرعی مثل انواع گازها، اکسیژن، نیتروژن و آرگون نوع دیگری از اقلام مازاد هستند که در کنار محصولات اصلی تولید میشوند. یکی از دیگر اقدامات واحد فروش اقلام مازاد انجام فرایند تهاتر است که بهعنوان نمونه به تهاتر خرسک با قراضه یا آهن اسفنجی است.
مهمترین دستاوردهای این واحد چه بوده است؟
افزایش ۲۵ درصدی ارزشافزوده کسبشده از محل فروش اقلامی که به دلایل مختلف در این شرکت بیاستفاده بودهاند برای شرکت دهها میلیارد تومان ارزشافزوده به ارمغان آورده است.
در راستای پیشگیری از انباشت اقلام مازاد در شرکت چه تدابیری اتخاذ شده است؟
به این منظور بهبود فرایندهای مذکور با اجرای مکانیسمِ طراحی شده تا آخر سال جاری تعریف و در دست اجراست. پیشبینی میشود وظایفی که کلیه واحدهای مرتبط در فرایند فروش باید انجام دهند با اجرای این مکانیسم بهخوبی مشخص و تفکیک شود و انتظار میرود با اجرای این سیستم مدون و یکپارچه شاهد کاهش قابلتوجه هزینههای نیروی انسانی، انبارداری، خواب سرمایه و موارد دیگری باشیم که ارزشافزوده قابلتوجهی را برای فولاد مبارکه در پی خواهد داشت.
درخصوص ارتباط با مشتریان و بازاریابی بهتر توضیح دهید.
تدابیر بسیار خوبی اندیشیده و اجرا شده تا مشتریان بالقوه بیشتری از طریق اصلاح ساختار و بازاریابی جذب شوند. این افزایش به نحوی بود که در سال ۹۷ کل مبلغ حاصل از عملکرد واحد فروش اقلام مازاد و اقلام فرعی فولاد افزایش چشمگیری پیدا کرد. این در حالی است که ۲۵ درصد افزایش درآمد و افزایش سود به دلیل اصلاح ساختار موجود به بار نشسته است و توانستیم روی کالاهای مازاد با آنالیز بهتر و توپوگرافی صورتگرفته مبلغ واقعی اقلام را کشف کنیم.
شیوع ویروس کرونا در روند فعالیتهای این واحد تاثیری داشته است؟
قطعا تاثیر داشته است، اما با مشخص شدن اهداف و تعیین استراتژیها، امیدواریم به یاری خداوند با غلبه بر ویروس کرونا و فراهم شدن امکان حضور مشتریان در فولاد مبارکه و بازاریابیهای واحد فروش اقلام مازاد و همچنین امکان برقراری تعامل هرچه بیشتر با پیمانکاران، شرایط انجام تعهدات و حملونقل بارهای خریداری شده و تحویل آنها به شرکتها و بهطورکلی دستیابی به اهداف برنامهریزیشده با روند بهتری انجام شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
ثبت دیدگاه