به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، عباسعلی جعفری نسب، درباره شرایط و ظرفیت خطوط لوله برای انتقال فرآوردههای پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: با شرایط کنونی خطوط لوله ظرفیت انتقال میزان تولیدی پالایشگاه ستاره وجود دارد؛ زیرا تولیدات مرحله نخست این پالایشگاه جایگزین بنزین وارداتی میشود و مشکلی برای انتقال وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران افزود: برای انتقال تولیدات مرحله های دو و سه پالایشگاه ستاره خلیج فارس عملیات ساخت خط لوله بندرعباس- رفسنجان برای افزایش ظرفیت انتقال باید سرعت بیشتری گیرد.
خط انتقال فرآورده های نفتی در حوزه خلیج فارس حدود ۲۴۸ کیلومتر است که ظرفیت انتقال روزانه ۳۰۰ هزار بشکه فرآورده نفتی را دارد.
این خط لوله ۲۶ اینچ به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر از مسیرهای بندرعباس، قطب آباد، مهرآران، رفسنجان و سرانجام اصفهان گذر میکند.
مرحله نخست پالایشگاه میعانات گازی ۳۶۰هزار بشکه ای ستاره خلیج فارس یکشنبه دهم اردیبهشت ماه با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.
با بهره برداری ازمرحله نخست این پالایشگاه روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۴، چهار و نیم میلیون لیتر گازوئیل یورو۴ ، یک میلیون لیتر نفت سفید یورو ۴ و یک میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر گاز مایع (الپیجی) یورو ۴ تولید می شود.
با بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تولید ۳۶ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۴ و ۵ ، تولید بنزین در کشور به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید که افزون بر قطع واردات بنزین، امکان صادرات این فرآورده و افزایش کیفیت سوخت مصرفی داخل نیز فراهم شده و ایران به جرگه صادر کنندگان بنزین می پیوندد.
دو مرحله باقی مانده پالایشگاه ۳۶۰هزار بشکه ای میعانات گازی ستاره خلیج فارس نیز به ترتیب به فاصله هر ۶ ماه وارد مدار تولید می شود و در صورت تأمین مالی و رفع مشکلات، شاهد بهره برداری از کل این طرح تا پایان سال ۹۶ خواهیم بود.
این پالایشگاه معادل ۶۶ درصد مجموع تولید دیگر پالایشگاه های کشور بنزین تولید می کند.
تا قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تاریخ های مختلفی برای بهره برداری از مرحله اول آن اعلام شد که به دلایل مختلف ازجمله تحریم های ظالمانه بی نتیجه باقی مانده بود.
در دولت یازدهم با اجرایی شدن برجام و روند برداشته شدن تحریم ها، ساخت و توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز شتاب و سرعت بیشتری گرفت طوریکه با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.
خوراک (میعانات گازی) مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از ۳۸۸کیلومتر از پالایشگاههای گازی عسلویه تأمین می شود.
این پالایشگاه بزرگترین پالایشگاه جهان به لحاظ وسعت بوده و مساحت ۷۰۰ هکتاری پیش بینی شده قابلیت توسعه آن در آینده را فراهم کرده است.
درمراحل ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس بیش از ۱۰ هزار نفر نقش آفرین بوده اند که با راه اندازی آن نه تنها کشور در تأمین بنزین مورد نیاز خودکفا شده است بلکه قادر به صادرات بنزین به کشورهای دیگر نیز وجود دارد.
عملیات احداث پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با هدف قطع وابستگی کشور به بنزین وارداتی و کاهش فروش خام نفت از بهمن ۱۳۸۵ آغاز شد.
برخی سازندگان خارجی نظیر زیمنس، نیومن اسر، سیاد، هانیل، کرایوتک و غیره علی رغم دریافت وجه و اتمام ساخت تجهیزات مهمی مانند کمپرسورها و کوره ها به دلیل شرایط تحریم از تحویل آنها امتناع می کردند.
ساخت این پالایشگاه از بهمن ماه سال ۱۳۸۹ و در اوج تحریم های ظالمانه توسط پیمانکاران و مشاورین داخلی و متخصصین و جهادگران قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) آغاز شد و حدود ۸۰ درصد تجهیزات بکار گرفته شده در آن ساخت داخل است.
پس از اجرایی شدن برجام تجهیزات فوق تحویل و با نظارت نمایندگان این شرکت ها نصب و راه اندازی شد، همچنین بهبود روند عملیات بانکی و انتقال ارز پروژه را در مسیر عملیاتی شدن قرار داد.
ترکیب سهامداران این پالایشگاه شامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با ۴۰ درصد، شرکت پتروگاز اندونزی با ۱۵ درصد، صندوق های بازنشستگی صنعت نفت با ۱۰ درصد و شرکت نفت و گاز تامین با ۳۵ درصد تشکیل می باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
ثبت دیدگاه