شنبه, ۲۱ مهر , ۱۴۰۳ 9 ربيع ثاني 1446 Saturday, 12 October , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    اردیبهشت ۱۳۹۶
    ش ی د س چ پ ج
    « فروردین   خرداد »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    تاثیر برجام در جهش صنعت خودرو

    شناسه : 1056 28 اردیبهشت 1396 - 8:00

    خبرگزاری رویترز در آستانه انتخابات ایران، به بررسی صنعت خودروی کشورمان پرداخته و تاثیر توافق هسته ای بر صنعت خودرو را بررسی کرده است.گزارش رویترز نیز مهر تاییدی بر پیشرفت صنعت خودروی ایران پس از توافق هسته ای است.

    پ
    پ

    این خبرگزاری نوشت: دو خودروساز بزرگ فرانسوی پژو-سیتروئن و رنو غیبت خود در بازار آمریکا را به فرصتی برای حضور در بازار رو به رشد ایران تبدیل کرده اند. سرمایه گذاری خودروسازان فرانسوی در ایران نشان دهنده این مساله است که تلاش برای تنش زدایی در موضوع هسته ای موثر واقع شده و جذب سرمایه گذاری خارجی به سود اقتصاد بوده است. به گزارش دنیای اقتصاد، گروه خودروسازی پژو-سیتروئن و رنو پس از توافق هسته ای و رفع تحریم ها برای ورود به بازار ایران ابراز تمایل کردند. در حال حاضر پژو-سیتروئن قرارداد تولیدی به ارزش ۷۰۰ میلیون یورو (۷۶۸ میلیون دلار) با ایران امضا کرده و رنو اعلام کرده است به منظور افزایش ظرفیت تولید به ۳۵۰ هزار دستگاه در سال، برای ساخت یک کارخانه جدید سرمایه گذاری می کند. شرکت های فرانسوی، برخلاف رقبای آلمانی، آمریکایی و ژاپنی خود، در آمریکا کارخانه تولیدی یا عملیات فروش ندارند؛ بنابراین در برابر جریمه های ناشی از نقض آن دسته از تحریم های باقی مانده از سوی آمریکا مصون هستند. این در شرایطی است که چشم انداز تشدید تحریم ها در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، موجب شده است خودروسازانی که در ایالات متحده فعال هستند، برای حضور در بازار ایران با احتیاط عمل کنند. ترامپ در دوران رقابت های انتخاباتی خود همواره گفته بود که توافق هسته ای ایران را پاره خواهد کرد. گرچه پس از برجام تحریم های هسته ای ایران لغو شد، اما برخی تحریم های غیرهسته ای آمریکا همچنان باقی هستند. براساس این تحریم ها، شرکت هایی که حضور گسترده ای در ایالات متحده دارند، برای فعالیت در ایران با مشکل مواجه هستند. اما اکنون افراد آگاه در دولت ترامپ اعلام کرده اند او تعلیق تحریم های ایران را تمدید خواهد کرد.

    فولکس واگن و بی ام و، دو خودروساز بزرگ آلمانی، تمایل فراوانی برای حضور در بازار ایران دارند، اما این مساله را با احتیاط بررسی می کنند. یکی از افراد نزدیک به فولکس واگن به خبرگزاری رویترز گفت: ما از پتانسیل بازار ایران مطلع هستیم، اما نمی توانیم ریسک کنیم. این در شرایطی است که فولکس واگن از اظهارنظر رسمی دراین باره خودداری کرده است.
    پژو-سیتروئن و رنو جزئیات فعالیت هایشان را در ایران اعلام نکرده اند. اوایل سال جاری میلادی ژان کریستف کومار، رئیس بخش خاورمیانه
    پژو-سیتروئن، تاکید کرد که سختگیری های آمریکا تحت ریاست جمهوری ترامپ، موجب می شود این شرکت از رقبای خارجی خود در بازار ایران پیش افتد. کومار گفت: این فرصتی است تا به فعالیت های خود سرعت بخشیم. ما در بازار ایران پیشتاز هستیم و قصد داریم این پیشتازی را حفظ کنیم.
    این در شرایطی است که آمار منتشر شده توسط مرکز آی اچ اس آتوموتیو نشان می دهد در فصل نخست سال ۲۰۱۷ (اوایل دی تا اوایل فروردین) فروش خودرو در ایران ۵۰ درصد جهش کرده است و فروش مدل های پژو، رنو و سایپا رشد قابل توجهی داشته است.
    به تازگی مراسم آغاز تولید پژو ۲۰۰۸ که اولین خودروی پسا برجامی محسوب می شود، برگزار شد. رئیس جمهوری ایران در رابطه با این مراسم در اینستاگرام خود نوشت: زمانی که توافق هسته ای را امضا کردیم، منتقدان گفتند این فقط یک تکه کاغذ است که هرگز به اجرا در نخواهد آمد. اما اکنون می بینیم که تحریم های بخش خودرو برداشته شده، توافقنامه های تشکیل شراکت به نتیجه رسیده و یک خودروی جدید تولید شده است. کومار، رئیس بخش خاورمیانه پژو-سیتروئن نیز به خبرگزاری رویترز گفت: عرضه پژو ۲۰۰۸ نتیجه سیاست گذاری های روحانی از زمان امضای توافق هسته ای است؛ بنابراین از اهمیت فراوانی برخوردار است.
    پژو-سیتروئن و رنو که پیش از تحریم ها در بازار ایران حضور داشتند، بلافاصله پس از رفع تحریم ها با ایران خودرو و سایپا قرارداد امضا کردند. پژو-سیتروئن قصد دارد طی ماه های آتی مدل های بیشتری را در بازار ایران عرضه کند و رنو خودروی کامپکت ساندرو را به این بازار عرضه کرده است. اما به گفته فردی آگاه، فولکس واگن که تشکیل شراکت با یک شرکت خصوصی خودروساز در ایران را بررسی می کند، به دلیل وجود نااطمینانی های سیاسی، مذاکرات با این خودروساز را به تعویق انداخته است. سخنگوی بی ام و نیز می گوید ورود این شرکت به بازار ایران به تحولات سیاسی و اقتصادی بستگی خواهد داشت .
    این در شرایطی است که بهبود پایدار تولید خودرو در ایران ادامه دارد و تولید از ۷۹۶ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۳ به ۲۳/ ۱ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۶ رسیده است. مرکز آی اچ اس پیش بینی می کند روند افزایشی تولید ادامه خواهد یافت و به ۳۴/ ۱ میلیون دستگاه در سال جاری میلادی خواهد رسید. در سال ۲۰۱۸ نیز تولید خودروی ایران به ۴۹/ ۱ میلیون دستگاه خواهد رسید. مایکل جاسینتو، کارشناس مرکز آی اچ اس و متخصص در امور ایران، می گوید: خودروهای ساخته شده در ایران تاحدودی پرفروش هستند. هیوندای موتور، بزرگ ترین خودروساز کره جنوبی، درپی تولید آی۲۰ مینی و مدل اکسنت در ایران است و برندهای چینی تلاش می کنند جایگاه شان را در بازار ایران حفظ کنند. در پی اعمال تحریم ها علیه ایران و در غیاب خودروسازان اروپایی، خودروسازان چینی وارد بازار ایران شدند. از سوی دیگر، به تازگی ایران خودرو با شرکت ایتالیایی پینین فارینا یک قرارداد همکاری به ارزش ۷۰ میلیون یورو امضا کرده است. توافق ایران خودرو با این شرکت طراحی خودرو و بدنه سازی ایتالیایی شامل توسعه یک پلت فرم خودروهای مدولار برای تولید حداقل ۴ مدل خودرو می شود. پینین فارینا اعلام کرد که قرارداد همکاری با ایران خودرو به ارزش ۷۰ میلیون یورو و به مدت ۳۶ ماه خواهد بود. با این قرارداد، ایران از یک مونتاژ کننده صرف به یک خودروساز واقعی تبدیل خواهد شد. قرارداد با این شرکت ایتالیایی در شرایطی بسته شده است که پیش از توافق هسته ای شرکت های فعال در زمینه توسعه پلت فرم درخواست همکاری با خودروسازان ایرانی را نمی پذیرفتند.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.