سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ 19 ربيع ثاني 1446 Tuesday, 22 October , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    اردیبهشت ۱۳۹۶
    ش ی د س چ پ ج
    « فروردین   خرداد »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    گزارش هفتگی بازار های فولاد – گزارش هفته ۲۰ سال ۲۰۱۷

    شناسه : 1084 31 اردیبهشت 1396 - 4:55

    سنگ آهن
     سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در بازار چین در حالی که اوایل هفته به کمتر از  60 دلار رسیده بود

    پ
    پ

    با توجه به ثبات تقاضا و رشد قیمت فولاد و بهبود حاشیه سود فولادسازان، از ۶۱٫۵ دلار هر تن سی اف آر یک هفته قبل به ۶۲٫۴۵ دلار هر تن خشک سی اف آر چین بهبود یافت. چند روز اول هفته کمی رشد قیمت داشته و روزهای پایانی در ثبات ماند. در شرایط فعلی رشد مداوم برای بازار سنگ آهن کمی دشوار است چرا که بازار با مازاد عرضه زیادی روبروست.
    آخرین موجودی سنگ آهن در ۴۵ بندر اصلی چین ۱۳۹ میلیون تن می باشد که حدود یک میلیون تن رشد داشته است.
    در بازار سنگ آهن صادراتی ایران آخرین قیمت کنسانتره سنگ آهن ۶۵ درصد از شنبه تا چهارشنبه گذشته حدود یک دلار هر تن رشد داشته ۴۸٫۱ دلار هر تن فوب ثبت شد.

    قراضه
    ایفنا: متوسط قیمت قراضه سنگین کلاس ۲ در بازار واردات ترکیه به ۲۷۳٫۲۵ دلار هر تن سی اف آر رسید. در کل بازار نوسان زیادی نداشت. برخی از عرضه کننده های اروپایی حاضر بودند در ۲۶۷ تا ۲۶۹ دلار هر تن سی اف آر ترکیه قراضه مخلوط را بفروشند. فعلا بازار توازن ندارد ولی قیمت ها در همین حدود باقی می ماند چون ماه رمضان و رکود بیشتر تقاضا در راه است و تغییر قیمت جدی مشاهده نخواهد شد.
    برخی معتقدند به زودی قراضه سنگین امریکا تا ۲۸۰ دلار هر تن سی اف آر خواهد شد. اخیرا بازار داخلی امریکا رونق داشته از این رو عرضه صادراتی زیادی نداشته است.
    قراضه آ۳ روسیه ۲۷۲ دلار هر تن سی اف آر خاور دور معامله شد در حالی که هفته قبل قیمت ۲۷۲ تا ۲۷۵ دلار بود. قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن ۲۱۹٫۶ دلار هر تن فوب ثبت شد و برخی در ۲۱۱ دلار درخواست خرید داده اند.

    بیلت
    ایفنا: آخرین قیمت بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته ۳۹۵ دلار هر تن فوب ثبت شد. اوایل هفته قیمت ۳۸۵ تا ۳۹۰ دلار بود. برخی امیدوارند با بهبود تقاضا بتوانند به ۴۰۰ دلار هر تن فوب نیز دست یابند.
    در بازار چین بیلت آخر هفته کمتر از ۲ دلار رشد داشته ۴۴۴٫۵۳ دلار هر تن شد. آخرین قیمت بیلت صادراتی چین ۵ تا ۱۰ دلار رشد داشته ۴۰۰ تا ۴۱۰ دلار هر تن فوب ثبت شد.
    در بازار داخلی ترکیه بیلت وضعیت روشنی ندارد قیمت ۴۲۰ تا ۴۲۵ دلار هر تن درب کارخانه است و برخی در ۴۳۰ دلار نیز عرضه دارند.
    قیمت اسمی بیلت صادراتی ترکیه نیز ۵ دلار رشد داشته ۴۲۰ تا ۴۲۵ دلار هر تن فوب است ولی این قیمت قدرت رقابت ندارد .
    بیلت در بازار ایران
    ایفنا:بیلت در هفته گذشته کمی بهبود یافت سایز ۱۵۰ میلیمتر بطور متوسط ۱۳۵۰ تومان پیشنهاد میشد در آخر هفته به ۱۳۷۰ تومان رسید و سایز ۱۲۵ میلیمتر اول هفته ۱۳۳۰ تومان و در پایان هفته ۱۳۴۰ تومان عرضه شد . بازار بیلت در ابهام و سردرگمی به سر می برد از یک طرف انتظار میرود که قیمت بالا برود  به علت آنکه عرضه بیلت محدود شده است بخصوص از طرف دو کارخانه دولتی که نقش عمده ای در بازار داشتند، از طرف دیگر دو عامل بازار بیلت را تحت تاثیر قرار داده و اجازه افزایش قیمت را نمی دهد :
    عامل اول رکود بازار مقاطع می باشد و دوم شایعاتی مبنی بر احتمال کاهش قیمت در بورس ، اما جو بازار بیشتر تحت تاثیر مسایل سیاسی و انتخابات است . هفته گذشته گفتگوهای بازار در حول و حوش انتخابات رد و بدل میشد و همه معامله گران ترجیح میدادند صبر کنند تا نتیجه انتخابات روشن شود بسیاری از دست اندرکاران پیش بینی می کنند که وضعیت بازار پس از انتخابات چهره واقعی به خود بگیرد اما آنها که معتقدند قیمت در بورس کاهش پیدا میکند باید به این نکته توجه کنند که صادرات بیلت یا شمش به عنوان یک الزام اقتصادی گریز ناپذیر است، فارغ از اینکه چه کسی رئیس جمهور ایران خواهد بود همچنان صادرات شمش باید ادامه یابد. علیرغم کاهش قیمت سنگ آهن در بازار جهانی قیمت شمش نوسان محدودی حداکثر در حد ۲۰ دلار داشته است . اکثر اقتصاددانان پیش بینی می کنند که قیمت دلار افزایش خواهد یافت بنابراین افزایش نرخ ارز جبران کاهش قیمت شمش را خواهد نمود.

    مقاطع
    ایفنا: هفته گذشته بر خلاف انتظارات قبلی، میلگرد صادراتی چین باتوجه به بهبود بازار داخلی رشد داشت. برخی از عرضه کننده ها قیمت را ۵ تا ۱۰ دلار بالا برده به ۴۴۰ تا ۴۴۵ دلار هر تن فوب رساندند.
    در شمال اروپا میلگرد در بازار داخلی ۴۴۵ یورو هر تن درب کارخانه و در ثبات بود. در بازار داخلی امریکا میلگرد ۵۴۰ دلار هر شورت تن و میلگرد وارداتی ۴۵۷ دلار هر شورت تن و بدون تغییر بود.
    میلگرد صادراتی ترکیه ۴۳۵ تا ۴۴۰ دلار هر تن فوب و در ثبات بود. قیمت بازار داخلی میلگرد ترکیه ۴۶۱ تا ۴۷۰ دلار هر تن درب کارخانه می باشد که ۳ تا ۵ دلار هر تن رشد هفتگی داشته است. برخی ۱۰ دلار بالاتر هم پیشنهاد می دادند.
    مقاطع در بازار ایران
    ایفنا: قیمت میله گرد در هفته گذشته تقریباً ثابت بود. بازار مقاطع تقریباً متوقف شده است از یک طرف تقاضا بسیار محدود است از طرف دیگر حاشیه سود کارخانه ها به حداقل خود رسیده در نتیجه فضایی برای تغییر قیمت نیست . تغییر قیمت مستلزم بهم خوردن وضعیت یکی از دو فاکتور قیمت شمش یا بالا رفتن تقاضاست انتظار اکثر دست اندرکاران این است که تقاضای خفه شده در طول دو ماه اخیر بعد از انتخابات وارد بازار شود این البته انتظاری طبیعی است اما در صورت تغییر رئیس جمهور طبعاً باید در انتظار تغییر مدیران بود که در این صورت زمان بیشتری برای ورود تقاضا به بازار مورد نیاز می باشد. گروه دیگری از دست اندرکاران معتقدند که انتخاب مجدد آقای روحانی همراه با تغییرات ساختاری در سیستم بانکی همراه با فشارهای شدیدتر مالیاتی خواهد بود در نتیجه رکود نه تنها شدیدتر بلکه عمیق تر خواهد شد. شدت رکود به معنای کاهش حجم معاملات است و عمق رکود هر چه بیشتر باشد زمان بیشتری برای بازگشت به رونق نیاز دارد، البته انتخاب آقای رئیس جمهور جدید به معنای رونق نیمه دوم سال نیست چرا که الزامات اقتصادی اصلاح سیستم بانکی را ناگزیر کرده است بنابراین رئیس جمهور جدید هم باید به وضعیت بانک های کشور سروسامانی بدهد . مشخص نیست که این تغییرات تا چه حد مشابه برنامه های آقای روحانی باشد و دوره اجرای آنها چه مقدار طول بکشد همه این تحلیل ها تا روز شنبه با جواب روبرو خواهد شد. بازار مقاطع دیگر بخصوص نبشی و ناودانی ثابت بود تنها نوسان محدودی در مورد نبشی های ۳ تا ۶ میلیمتر و ناودانی ۸ تا ۱۴ در حد افت هر کیلو ۲۰ تومان در هفته گذشته تجربه شد تلاش هایی برای بهبود قیمت تیرآهن در بازار صورت گرفت ولی به علت سکوت بازار تلاش بازار سازها انعکاسی نداشت.

    ورق
    ایفنا: ورق گرم در بازار داخلی روسیه ۲۶ تا ۴۲ دلار نسبت به ماه قبل افت داشته ۶۳۶ تا ۶۵۳ دلار هر تن شده است چرا که قیمت ها قدرت رقابت با بازار واردات را نداشتند. در شمال اروپا ورق گرم ۵۲۸ یورو هر تن درب کارخانه و در ثبات بود. قیمت وارداتی نیز ۴۸۵ یورو هر تن سی آی اف ثبت شد.
    آخرین قیمت پیشنهادی ورق گرم  صادراتی چین از ۴۲۰ تا ۴۳۰ دلار به ۴۲۵ تا ۴۳۰ دلار هر تن فوب رسیده در بازار داخلی نیز قیمت تا ۴ دلار رشد داشت.
    ورق گرم سی آی اس در منطقه منا برای تولیدات ژوئن ۵ تا ۱۰ دلار نسبت به دو هفته قبل ارزان تر شد و در شمال افریقا در ۴۶۰ دلار هر تن سی اف آر معادل ۴۴۰ دلار هر تن فوب نهایی گردید. اوکراین در ترکیه توانست در ۴۵۵ دلار هر تن سی اف آر معادل ۴۴۰ دلار هر تن فوب معامله کند.
    ورق گرم در بازار داخلی ترکیه ۴۹۰ تا ۴۹۵ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد که ۵ دلار نسبت به هفته قبل افت داشته است.
    ورق در بازار ایران
    ایفنا:قیمت ورق گرم ضخامت دو میلیمتر روز شنبه ۲۱۴۰ تومان پیشنهاد میشد که روند نزولی به خود گرفت و تا روز سه شنبه به ۲۱۲۰ تومان هم رسید از روز سه شنبه به بعد فروشنده ها که بسیار محدود هم شده اند سعی در بالا بردن قیمت داشتند و به همین علت قیمت این کالا در بندرانزلی ۲۱۵۰ تومان هر کیلو رسید محصول چین در بندرامام هم ۲۱۴۰ تومان بود اما از روز چهارشنبه به بعد عرضه کالا محدود شد.
    ورق های ضخامت ۲٫۵ تا ۱۵ میلیمتر بطور میانگین روز شنبه در اصفهان ۲۱۴۰ تا ۲۱۳۰ تومان عرضه میشد اما از روز یکشنبه به بعد به علت محدودیت عرضه قیمت روند صعودی به خود گرفت و به ۲۱۷۰ تا ۲۱۸۰ تومان هر کیلو رسید بیشترین افزایش قیمت مربوط به ضخامت های ۸، ۱۰ و ۱۲ میلیمتر بود این حجم از افزایش قیمت برای کالاهایی که در تهران هم بود تجربه شد بر خلاف ورق های مبارکه محصولات اکسین و کاویان با روند نزولی روبرو بود  از اوایل  اردیبهشت بطور فعال در بازار عرضه دارد میانگین قیمت های کاویان روز شنبه ۲۱۷۰ تومان بود که روز چهارشنبه به ۲۱۵۰ تومان کاهش یافت محصولات اکسین ضخامت ۱۵ تا ۴۰ میلیمتر روز شنبه بطور میانگین ۲۲۳۰ تومان عرضه میشد که تا آخر هفته ثبات ماند . تلاش می شود تا قیمت محصولات این کارخانه افزایش یابد اما ضعف تقاضا از یک طرف و از طرف دیگر رقابت محصولات کاویان هنوز این فرصت را به اکسین نداده است . اکثر کسانی که از اکسین خریداری کرده اند برای تحویل کالا مشکل دارند و گله مند هستند از طرف دیگر مشکلات ، کارخانه را در وضعیتی قرار داده که نیاز به یک حرکت جهشی در بخش مالی خود دارد هر چند که این درد مشترک تمام تولیدکنندگان فولاد است.
    ورق سرد با بازار بسیار آرامی روبرو بود و اکثر دست اندرکاران انتظار کاهش قیمت را داشتند واردات فروردین ماه ۸۰ هزار تن و اردیبهشت ماه ۹۶ هزار تن بوده است . قزاق ها که حجم سنگینی از کالا را در اکتااو دپو کرده بودند در اواخر سال گذشته قیمت را کاهش دادند علت اینکه در طول فروردین و اردیبهشت حجم واردات از میانگین حداکثر ۳۰ هزار تن ماهانه سال ۹۵ به ۸۰ هزار تن رسیده این است که موجودی انباشته شده در بندراکتااو به ایران سرازیر شده است این در حالی است که محصولات مبارکه با انواع کیفیت های مختلف در بازار پیشنهاد می شود از طرف دیگر خریدها بسیار محدود شده مصرف کننده ها اشتهایی برای خرید ندارند و تقاضای آنها بسیار پایین امده است ادامه این روند محققاً به کاهش قیمت ورق سرد منتهی خواهد شد.
    ورق گالوانیزه با ثبات قیمت روبرو بود و بعید به نظر میرسد که در هفته آینده نوسان خاصی داشته باشد حتی با کاهش قیمت ورق سرد به علت محدودیت عرضه روی و روند صادراتی این کالا احتمال کاهش جدی قیمت ضعیف است

     

    فرزانه سادات تیموری

    دانشجوی ارشد دانشگاه تهران

     

     

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.