جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳ 20 محرم 1446 Friday, 26 July , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    خرداد ۱۳۹۶
    ش ی د س چ پ ج
    « اردیبهشت   تیر »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    مصرف ۴.۶ میلیون تن آهن قراضه در ایران طی ۹ ماهه ۹۴

    شناسه : 1235 10 خرداد 1396 - 21:09

    مصرف ۴.۶ میلیون تن آهن قراضه در ایران طی ۹ ماهه ۹۴

    پ
    پ

    به گزارش خبرنگار اعزامی ماین نیوز به مسکو، علیرضا جعفری نژاد در دوازدهمین نشست بین‌المللی فلزات قراضه آهنی و غیرآهنی که در مسکو پایتخت روسیه برگزار شد، به عنوان سخنران بخش ایران اظهارات خود را با نقل قولی از پیتر مارکوس آغاز کرد و گفت: آقای پیتر مارکوس اخیرا در کنفرانس فولاد دنیای اقتصاد در ارتباط با بحث قراضه به نکته‌ای اشاره داشت که در سال ۲۰۲۵ چین به ۲۰۰ میلیون تن قراضه پایه آهنی و در سال ۲۰۳۵ به بیش از ۴۰۰ میلیون تن خواهد رسید که چیزی ۵۰ درصد بیش از تولید فولاد آن زمانش خواهد بود. بنابراین در مقوله قراضه پایه آهنی باید دقت فراوانی صورت گیرد و راهکارهایی برای تقاضای فولاد در بازارها ایجاد شود. اکنون در دنیا نیز با توجه به کاهش تقاضا قیمت قراضه پایه آهنی به کف قیمت خود رسیده است.

    وی افزود: در بازار ایران، شرکت‌های بزرگ فولادی شامل فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان و شرکت‌های دیگر با توجه به اینکه آهن اسفنجی تولید می‌کنند، حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد مصرفشان را در کوره‌های قوس الکتریکیEAF به سمت مصرف آهن اسفنجی سوق داده‌اند و حدود ۵ تا ۱۰ درصد مصرف و خوراکشان را از قراضه تامین می‌کنند. تا آنجایی که حتی مشاهده شده است فولاد مبارکه اصفهان و ذوب آهن اصفهان به تهاتر نیاز داشته‌اند و حتی فولاد مبارکه چدن را از ذوب آهن اصفهان تامین کرده است. یا اینکه شرکت‌ها از ضایعات و سرباره‌های تولیدی واحدهای خود در کوره‌هایشان استفاده می‌کنند.

    وی ادامه داد: بحث قراضه در ایران موردنظر سازمان‌ها، انجمن‌ها و شرکت‌های مرتبط قرار نگرفته است. در حالی که کشورهای بزرگ همچون آمریکا، روسیه، ژاپن و حتی ترکیه از منابع قراضه برای تامین خوراک کارخانه‌های فولادی خود استفاده می‌کنند. در مواردی هم دیده شده که ترکیه در جایگاه یکی از بزرگترین واردکنندگان قراضه پایه آهنی و گاهی هم صادرکننده آن قرار گرفته است.

    جعفری نژاد توضیح داد: برخی از کارشناسان این صنعت بر این عقیده هستند که آهن اسفنجی از سولفور و گوگرد کمتری برخوردار بوده و در آن مس، روی، قلع، کرومیوم، تنگستن و … وجود ندارد در حالی که در قراضه نامرغوب چنین ناخالصی‌هایی وجود دارد که برای تولید فولاد مفید نیست اما در مقابل برخی بر این باورند که قراضه‌ها با توجه به طبقه‌بندی‌های خود مثل سبک، نیمه سبک، حلبی، پرسی ورق، سنگین بار و ویژه می‌توانند از نوع مرغوب نیز باشند و برای تولید مفیدتر باشند. به عبارتی ذوب‌دهی بیشتری داشته باشند، انرژی کمتری مصرف کنند و آلودگی زیست محیطی کمتری داشته باشند و عقیده دارند که استفاده از آهن اسفنجی یعنی تخریب محیط زیست و بدست آوردن آهن اسفنجی از سنگ آهن موجود در طبیعت که بازیافت قراضه‌ها را مفیدتر برای جوامع می‌دانند و به نوعی کمک به محیط زیست و پایداری زمین. همچنین تاکید دارند که آهن اسفنجی برای کوره‌ها باید از Fe 84 تا ۸۶ برخوردار باشد که برای تولید فولاد مناسب باشد.

    سهامدار و عضو هیات مدیره ماین نیوز خاطرنشان کرد: اکنون قیمت آهن اسفنجی بین ۴۷ تا ۵۰ درصد شمش فولاد خوزستان در ایران تعیین می‌شود که با توجه به کاهش قیمت شمش فولاد، کارشناسان بخش قراضه بر این عقیده هستند که اکنون قیمت آهن اسفنجی حتی بالاست در حالی که قیمت قراضه پایه آهنی کاهش یافته و اکثر شرکت‌های بزرگ و حتی فولاد آلیاژی ایران و فولاد خراسان نیز خودشان قراضه موردنیاز خود را تامین می‌کنند. اکنون شرکت‌های دارای کوره‌های القایی ۲۰ تنی و ۲۵ تنی به ترتیب با ۶۰ و ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند و قراضه را از شرکت‌های مرتبط تامین می‌کنند.

    وی گفت: کارشناسان تخمین زده‌اند که اگر قرار است به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ دست یابیم به ۶ میلیون تن قراضه پایه آهنی در ایران احتیاج خواهد بود. اینک در ایران طبق تخمین کارشناسان مرتبط و متخصص این بخش بین ۲.۵ تا ۲.۷ میلیون تن مصرف وجود داشته است. منابع قراضه نیز رو به کاهش بوده بطوریکه طی ۱۰ سال گذشته فقط ۱.۵ میلیون خودرو اسقاط شده است. اگر در آینده نیاز به واردات قراضه باشد، حتی واردکنندگان قراضه آن‌را از ابعاد مختلف سخت دانسته‌اند چون طی سال‌های گذشته در بنادر به دلیل نبود امکانات زیرساختی مشاهده شده است که ۵ تا ۶ ماه طول کشیده تا قراضه تخلیه شود. بنابراین در شرایط نیاز حتما زیرساخت‌های این بخش باید آماده باشند، برخی از قراضه‌ها نیز در مبادی وارداتی نیاز به دروازه‎های مخصوصی برای واردات دارند.

    وی افزود: شرکت‌های فعال در صنعت قراضه داخل ایران مشکلاتی نیز به لحاظ بحث فاکتورهای خرید و فروش ضایعات، مالیات بر ارزش افزوده و حتی مقوله عوارض گمرکی واردات با سازمان مالیاتی و گمرک کشور داشته‌اند و نیازمند شفافیت بیشتر و ایجاد انجمنی منسجم هستند.

    جعفری نژاد عنوان کرد: طبق آماری که از معاونت پژوهش شرکت ملی فولاد ایران بدست ما رسیده است، در سال ۱۳۹۳ واردات آهن قراضه ۲۲ هزار و ۴۹۸ تن و مصرف تقریبی آهن قراضه در ایران دو میلیون و ۴۴۴ هزار و ۴۹۹ تن بوده است. همچنین در ۹ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۴ واردات آهن قراضه ۷۱۲ تن و مصرف تقریبی آهن قراضه در ایران ۴ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۷۶۸ تن بوده است.

    وی اضافه کرد: در ایران فرهنگ تبدیل و بازیافت قراضه و ضایعات باید قطعا برای حفظ محیط زیست و پایداری زمین مورد تاکید بین عموم قرار گرفته و کارشناسان آن‌را مرتبط با وضعیت اقتصادی افراد جامعه نیز می‌دانند. طبق نظر یکی از کارشناسان سالانه حدود ۵۰۰ هزار تن زباله الکترونیکی در ایران ایجاد می‌شود که تهدیدی برای محیط زیست محسوب می‌شود. زباله‌هایی اعم از مانیتور، تلویزیون، موبایل، مادربورد و … که از نگاه کارشناسان در هر تن مادربورد رایانه‌ها حدود ۲۰۰ کیلوگرم مس به کار رفته است که بازیافت آنها بسیار حائز اهمیت است.

    سهامدار و عضو هیات مدیره ماین نیوز اعلام کرد: در ایران در حوزه قراضه پایه آهنی از طریق بورس کالا قراضه‌ها، ریل‌های فرسوده، واگن‌ها و تجهیزات فرسوده شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و فولاد آذربایجان (به دلیل نداشتن واحد ذوب در آن واحد) و … ارائه می‌شوند. جمع‌آوری قراضه‌ها در بخش‌های صعب‌العبور و دورافتاده نیز هم کمکی برای محیط زیست خواهد بود و هم کمکی برای تامین قراضه در کشور. ضمنا قراضه‌های آهنی در مراحل تولید فروسیلیس منگنز نیز بکار می‌روند.

    به گفته وی در ارتباط با فرآوری قراضه‌های پایه آهنی نیز طی ۳ سال گذشته واحدهایی به نام فولاد کالا (فوکا) با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال و فولادگستر آتیه سپاهان با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال با تکنولوزی شریدر در حال فعالیت هستند و به نظر می‌رسد واحدهایی در همدان و زنجان نیز در آینده نزدیک ایجاد خواهند شد. برخی از شرکت‌ها نیز در سایت‌های خود قصد ایجاد واحد شریدر را داشته و در ایران از تکنولوژی متسو و وزانی و دانیلی استفاده شده است.

    منبع: سایت ماین نیوز

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.