شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    خرداد ۱۳۹۶
    ش ی د س چ پ ج
    « اردیبهشت   تیر »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    کاهش قیمت جهانی اسلب در مقابل بیلت

    شناسه : 1372 16 خرداد 1396 - 10:07

    کاهش قیمت جهانی اسلب در مقابل بیلت

    پ
    پ

    در ماه می بازار جهانی اسلب به علت روند کاهشی قیمت ذغال سنگ و سنگ آهن، بازار ضعیف محصولات فولادی تخت و افت قیمت ها در چین تحت فشار بود. در انتهای ماه در برخی از بازارها قیمت اسلب به علت کاهش تقاضا حتی از بیلت نیز کمتر شد.

    به علت شروع ماه مبارک رمضان در ۲۶ می در کشورهای خاورمیانه، فعالیت خریداران طبق روال هر ساله کاهش یافته است.

    قیمت آهن قراضه و قیمت بیشتر محثولات بلند فولادی نسبت به محصولات تخت سبب بازار بهتر بیلت شده است. البته افزایش اخیر در قیمت صادراتی کویل نورد گرم چین سبب خوش بینی نسبت به آینده بازار اسلب شده است.

    جنوب شرق آسیا

    در نیمه اول ماه می خریداران اسلب قراردادهایی با برزیل، روسیه و تامین کنندگان محلی با قیمت ۴۱۵ تا ۴۲۰ دلار بر تن (CFR) امضا نمودند. کاهش در قیمت کویل نورد گرم چین سبب انتظار خریداران جهت افت قیمت اسلب به زیر ۴۰۰ دلار بر تن (CFR) شد. در انتهای می به علت ماه رمضان در اندونزی و مالزی و بارندگی در چندین کشور، قیمت اسلب به کمترین میزان خود در شش ماهه اخیر رسید.

    شنیده شد قرارداد یک محموله ۴۰۰۰۰ تنی اسلب از برزیل به اندونزی جهت تحویل در جولای منعقد شده است. همچنین خبر رسید قرارداد دیگری در مالزی با قیمت ۴۰۰ دلار بر تن (CFR) جهت ۳۰۰۰۰ تن اسلب منعقد شده است. محموله ۵۰۰۰۰ تنی اسلب نیز از ایران به تایلند صادر شد که البته شایعه ای مبنی بر لغو آن توسط طرف تایلندی به گوش رسید و شنیده شده محموله اکنون با قیمت زیر ۴۰۰ دلار بر تن (CFR) به کشورهای جنوب شرق آسیا پیشنهاد شده است.

    ایران

    قیمت پیشنهادی اسلب تامین کنندگان ایرانی برای محموله های جولای در هفته گذشته ۳۷۰ دلار بر تن (FOB) بود و خریداران تایلندی و ایتالیایی قراردادهایی با قیمت ۳۶۵ دلار بر تن (FOB) امضا نمودند.

    قیمت پیشنهادی بیلت تامین کنندگان ایرانی برای محموله های جولای در هفته گذشته ۳۷۰ دلار بر تن (FOB) بود و در اندونزی، مصر و خلیج فارس نیز چندین قرارداد با قیمت ۳۸۵ تا ۳۹۰ دلار بر تن (FOB) امضا شد. البته خریداران تایلندی به علت انتظار قیمت ۳۸۰ دلار بر تن (FOB) قراردادی نبستند.

    قیمت تخمینی باربری در جنوب شرق آسیا و ایتالیا حدود ۲۰ دلار بر تن می باشد. به نظر می رسد قیمت کمتر اسلب نسبت به بیلت ناشی از تقاضای کمتر آن می باشد.

    آمریکای لاتین

    قیمت اسلب در آمریکای لاتین در ماه می افت محسوسی نشان داد. در اوایل ماه شنیده شد یکی از شرکت های برزیلی قراردادی به قیمت ۴۰۰ دلار بر تن (FOB) با آمریکا منعقد نموده است.

    آخرین پیشنهاد تولید کنندگان اسلب برزیل ۳۹۰ تا ۳۹۵ دلار بر تن (FOB) بوده است و قراردادی با یک خریدار در جنوب شرق آسیا منعقد گشت.

    اخیرا کارخانه های برزیلی قیمت اسلب خود را به ۳۸۰ تا ۳۸۵ دلار بر تن (FOB) کاهش داده اند. شنیده شد چندین محموله به ترکیه و ایتالیا با قیمت زیر ۳۸۰ دلار بر تن (FOB) فروخته شده است که قیمت تمام شده در این کشورها ۴۰۵ تا ۴۱۰ دلار بر تن (CFR) می باشد. قراردادهای تازه برزیل ۳۷۰ دلار بر تن (FOB) است که معادل ۴۰۰ دلار بر تن (CFR) در کشورهای ذکر شده می باشد. البته برخی منابع عنوان کرده اند این قیمت ها واقعی نیستند.

    بررسی ها نشان می دهد قیمت بیلت در آمریکای لاتین در ۲ ژوئن ۳۹۵ تا ۴۱۰ دلار بوده است که نسبت به هفته قبل بدون تغییر است.

    شرکت برزیلی CPS که از تولید کنندگان اسلب در این کشور است در ۲۸ می تولید خود را در اثر آتش سوزی رخ داده در کارخانه خود متوقف کرد؛ البته شرکت تعلام کرده در چند روز آینده به بازار باز خواهد گشت.

    شنیده شد در ۲ جولای قیمت صادراتی اسلب آمریکای لاتین تغییر می کند و قیمت جدید از ۳ جولای لحاظ می شود.

    کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS)

    قیمت کم پیشنهادی توسط ایران و برزیل سبب تحت فشار قرار گرفتن تامین کنندگان اسلب CIS شده است. کم بودن اسلب در دسترس در منطقه و تمایل کم به خرید در اواخر می سبب کرفتاری تامین کنندگان شد. قیمت های پیشنهادی اخیر اسلب CIS بین ۴۰۰ تا ۴۱۰ دلار بر تن (FOB) است.

    پیشنهاد اسلب روسیه به ترکیه ۴۲۰ دلار بر تن (CFR) است و هزینه باربری بین ۱۱ تا ۱۵ دلار بر تن تخمین زده می شود. البته خریداری وجو نداشت و قیمت دلخواه خریداران ۳۹۵ دلار بر تن (FOB) بود. شایعه شده در هفته گذشته یک محموله ۲۰۰۰۰ تنی از اسلب اوکراین به ناحیه مدیترانه با قیمت ۳۹۰ دلار بر تن (FOB) فروخته شده است. این قیمت کمتر ناشی از اداغام این محموله با محموله دیگری است که موعد تحویل آن فرا رسیده بود. به گفته یکی از منابع به نظر نمی رسد این قیمت مجددا دست یافتنی باشد اما قیمت ۳۹۵ تا ۴۰۰ دلار بر تن (FOB) می تواند مناسب باشد.

    نگاه به آینده

    بازار اسلب در ژوئن در سراشیبی قرار گرفت و خریدارانی در اروپا، ترکیه و آسیا به دنبال قیمت ۴۰۰ دلار بر تن (CFR) بودند. چشم انداز نزولی در بازار ذغال سنگ نیز خوش بین کننده نیست زیرا خریداران و تجار انتظار کاهش ۵ تا ۱۰ دلار بر تنی قیمت های هفته بعد را دارند.

    در ۲ ژوئن شاخص ذغال سنگ سخت ۱۴۷/۸۵ دلار بر تن (CFR) بوده است.

    با توجه به قیمت های پیشتهادی محکم چینی ها برای کویل نورد گرم مشخص نیست که آیا قیمت اسلب بیش از این کاهش می یابد یا خیر. به گفته یکی از منابع بازبینی قیمت های چینی چشم انداز اسلب را بهبود می بخشد. نتظار می رود ماه رمضان سبب کاهش تقاضا و قیمت خواهد شد. یکی از منابع در آسیا اعلام کرد قیمت های محموله های جولای در اندونزی کاهش خواهد یافت اما با پایان ماه رمضان قیمت های محموله های آگوست افزایش می یابد.

     

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.