جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ 17 ربيع أول 1446 Friday, 20 September , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    خرداد ۱۳۹۶
    ش ی د س چ پ ج
    « اردیبهشت   تیر »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    بازار جهانی شمش بیلت : رکود در بازار با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و محموله های پرهزینه چینی

    شناسه : 1423 12 خرداد 1396 - 18:52

    بازار جهانی شمش بیلت : رکود در بازار با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و محموله های پرهزینه چینی

    پ
    پ

    در هفته گذشته تقریبا بازار فروش شمش بیلت به دلیل فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در کشورهای اسلامی و قیمتهای پیشنهادی بالا از سوی کشور چین برای صادرات، سقوط کرد.

    که اثرات شروع ماه رمضان در سراسر خاورمیانه ، منطقه شرق و همچنین بر اقتصاد آسیای جنوب شرقی،  مالزی و اندونزی احساس می شود و فعالیت و قرار داد های بسیار کمی در بازارهای صادراتی چین و کشورهای مستقل مشترک المنافع  بسته می شود و یا اینکه هیچ گونه معاملاتی در این راستا شنیده نمی شود.

    به گفته فعالان بازار انتظار میرود که میزان تقاضا برای خرید در چندین منطقه در چند هفته آینده پایدار باقی بماند و همچنین معتقدند که قیمت ها یا بدون تغییر باقی می مانند و یا به زودی قیمت ها کاهش خواهند یافت.

    در روز جمعه ۲ ژوئن ، به نقل از یکی از تاجران خاورمیانه به متال بولتن ” من فکر می کنم تا بیست روز آینده، قیمت ها ۱۰ تا ۲۰ دلار افت خواهند کرد”

    و او نیز نه تنها به تاثیرات ماه رمضان ، بلکه فصل های موسمی در چندین کشور آسیایی و نیز کاهش میزان متقاضیان در کشور چین به دلیل شروع فصل بارانی در برخی مناطق این کشور نیز اشاره کرد. 

    چین

    در تاریخ ۳۱ مه ، پس از پایان جشنواره قایق اژدها در چین بازار فولاد طویل نسبتا پایدار بود. گرچه نگرانی هایی در این راستا وجود داشت، اما احتمالا برخی کارخانه های چینی که فعالیتشان به دلیل تولید محصول غیر استاندارد متوقف شده بود نیز از این ماه خط نورد میلگرد خود را راه اندازی می کنند. آنها موظف شده اند که برخی کوره های القائی خود را متوقف و تعمیر اساسی نمایند که این موضوع شامل حال همه خطوط نورد نمی شود.

    به گفته یکی از تاجران شانگهای در روز جمعه: درمیان افزایش بدبینی ها درباره قیمت ها، قیمت میلگرد داخلی در دو روز پیاپی اول و دوم ژوئن در بازار چین سقوط کرد. زیرا ماه های اگوست و جولای معمولا ماه های ضعیفی در این کشور می باشند.

    قیمت فروش شمش بیلت در منطقه تانگشان در اواخر هفته با احتساب مالیات بر ارزش افزوده با کاهش تنها ۱/۴۷ دلار بر تن ، نسبت به هفته گذشته، ۴۵۴ دلار بر تن پیشنهاد گردید.

    آسیای جنوب شرقی

    در بازار واردات شمش بیلت گرید Q27 با ضخامت  120 میلی متر،  به آسیای جنوب شرقی (کشورهای اندونزی و تایلند) قیمت های پیشنهادی بالا از سوی کشور چین با قیمت ۴۳۰ تا ۴۳۵ دلار بر تن سی اف ار و نیز قیمت های حتی بالاتر با قیمت ۴۴۵ تا ۴۵۰ دلار بر تن سی اف ار مانیلا  به فیلیپین پیشنهاد داده شد.

    و تجار چینی نیز به دنبال فروش شمش بیلت با قیمت ۴۲۰ تا ۴۲۵ دلار بر تن فوب با هزینه حمل ونقل ۱۰ تا ۱۵ دلار بسته به مقصد در آسیای جنوب شرقی بودند .

    که اکثریت خریداران در اندونزی به دلیل شروع ماه مبارک رمضان و فصل های بارانی تمایلشان به خرید کاهش یافت و سبب شد تا بازار در آرامش و رکود باشد. درحالی که در فیلیپین وارد کنندگان منتظر هستند تا عوارض واردات شمش بیلت از تعدادی از کشورها کاهش یافته و  از ۳ درصد به صفر برسد زیرا دولت تصمیم گرفته است که تعرفه MMF را از این محصولات حذف نماید.

    و در پایان هفته نیز خبرهایی از بستن حداقل دو قرارداد برای شمش بیلت ایران برای دو مقصد مالزی و اندونزی برای محموله دریایی اواخر ماه جولای به گوش رسید.

    به نقل از منابع : حجم نامشخصی از شمش بیلت با قیمت حدودی ۳۹۵ تا ۴۰۰ دلار بر تن سی اف ار به مالزی و ۲۰ هزار تن با قیمت ۴۰۰ تا ۴۰۵ دلار بر تن سی اف ار به کشور اندونزی فروخته شد.

    که اکثر قیمت های پیشنهادی از سوی کشور ایران به کشورهای جنوب شرقی آسیا حول و حوش ۴۰۵ تا ۴۱۰ دلار بر تن سی اف ار بوده است.

    و در فیلیپین بیشتر خریداران تمایل به خرید شمش بیلت با قیمت بالاتری ۴۱۵ تا ۴۲۰ دلار بر تن سی اف ار را دارند ولی قیمت های پیشنهادی پایین تر از ۴۲۵ تا ۴۳۰ دلار بر تن سی اف ار به شنیده نشده است.

    به گفته منابع در مانیل در اوایل هفته محموله ای از شمش بیلت  در تایلند با قیمت زیر  425 تا ۴۳۰ دلار بر تن سی اف ار پیشنهاد گردید در حالی که از سوی کشور روسیه و ژاپن با قیمت ۴۳۰ تا ۴۳۵ دلار بر تن سی اف ار پیشنهاد شد.

    شرق میانه ، شمال افریقا

    خبری از فروش محموله ای از شمش بیلت از کشور ایران به شرق میانه ، کشور مصر و کشورهای در امتداد خلیج فارس به گوش میرسد . به نقل از منابع  یک محموله بزرگ ۱۰۰ هزار تنی با قیمت ۴۰۳ دلار بر  تن سی اف ار در یکی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پذیرفته شده است .

    و در اوایل هفته پیش ، ایران قیمت هر تن سی اف ار از شمش بیلت را با قیمت ۴۰۰ تا ۴۱۰ دلار به امارت متحده عربی پیشنهاد داد.

    در حالی که منابع کشورهای مستقل مشترک المنافع قیمت هر تن شمش بیلت را ۴۱۵ تا ۴۲۰ دلار سی اف ار به مصر پیشنهاد دادند که معاملاتی در رنج قیمتی ۴۱۰ تا ۴۱۵ دلار بر تن سی اف ار امضا شده است.

     هیچ گونه معاملات قابل توجهی از سوی کشور ترکیه به گوش نرسیده است و ارزیابی هفتگی متال بولتن برای واردات شمش بیلت بدون تغییر ۴۰۰ تا ۴۱۰ دلار بر تن سی اف ار بوده است.

    کشورهای مستقل مشترک المنافع

    مشتریان ترکی در مناقصه قیمت ۴۰۰ دلار بر تن سی اف ار و کمتر از آن را مطرح کردند در حالی که تامیین کنندگان کشورهای مستقل مشترک المنافع بر روی قیمت های پیشنهادی خود در رنج ۴۱۰ تا ۴۲۰ دلار بر تن سی اف را تاکید داشتند.

    وتامیین کنندگان کشورهای مستقل مشترک المنافع بیشتر محصولات شمش بیلت ماه ژوئن خود را فروخته اند و در زمینه اعلام پیشنهادات جدید، چندان فعال نیستند. به نقل از منابع : در اوایل هفته پیش قیمت های پشنهادی از سوی کشورهای مستقل مشترک المنافع  مانند کارخانه  ArcelorMittal Kryvyi Rih   در کشور اوکراین و کارخانه Novorosmetall, در روسیه ۴۰۰ تا ۴۰۵ دلار بر تن فوب دریای سیاه بوده است و در اواخر هفته قیمت های ۳۹۵ تا ۴۰۰ دلار بر تن فوب را پیشنهاد دادند که نشان دهنده افت قیمت در بازار بوده است .

    ستاره امیرپور کارشناس ارشد دانشگاه صنعتی شریف

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.