مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی از پیشرفت ۶۵ درصدی ساخت جکت جایگزین ۱۳A خبر داد و گفت: این سازه مرداد ماه سال جاری برای نصب به موقعیت ۱۳A منتقل خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، پیام معتمد، مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی با اشاره به حادثهای که بر اثر برخورد نفتکش نروژی با پایه سکو و چاههای موقعیت دریایی SPD۱۳A در فروردینماه سال ۹۴ رخ داد، اظهار کرد: در آن زمان عملیات ایمن سازی چاه شماره ۵ این موقعیت که در هنگام حادثه فعال بود با انجام یکی از پیچیده ترین عملیاتهای دریایی در شرایط بسیار سخت و در عمق ۴۰ متری از سطح دریا با موفقیت به پایان رسید و در ادامه نیز عملیات آواربرداری تحت نظارت شرکت بیمهگر آغاز شد که تا کنون به پیشرفت ۹۵ درصدی رسیده است.
وی افزود: با توجه به بروز این حادثه قبل از تحویل سازه و چاه های آن به شرکت ملی نفت ایران، تمامی مسؤولیت های فرآیند اخذ خسارت، مسائل حقوقی و قراردادی از جانب کنسرسیوم طرح توسعه فاز ۱۳ به عهده پیمانکار و شرکت بیمهگر طرف قرارداد با نفتکش نروژی است، لذا ساخت جکت جدید توسط یک شرکت ایتالیایی و مونتاژ قطعات اصلی این جکت در یارد امارات نیز به سفارش شرکت بیمه گر در حال ساخت است و شرکت نفت و گاز پارس هیچ مسؤولیتی در این زمینه ندارد.
معتمد ضمن اشاره به اینکه شرکت بیمهگر مکلف به تعمیر تأسیسات آسیبدیده مطابق شرایط قبل از حادثه بوده و در ارجاع کار به پیمانکاران خارجی یا داخلی مختار است، اظهار کرد: البته در زمان وقوع حادثه به دلیل شرایط تحریم، امکان عقد قرارداد شرکت انگلیسی بیمهگر با پیمانکاران داخلی مقدور نبود.
این مقام مسؤول در شرکت نفت و گاز پارس خاطرنشان کرد: با توجه به برنامهریزی های فشرده و بر اساس زمان بندی، ساخت این سازه هم اکنون به پیشرفت ۶۵ درصدی رسیده است و مرداد ماه سال جاری برای نصب به موقعیت ۱۳A در خلیج فارس منتقل خواهد شد.
منبع: شرکت ملی نفت ایران
این مطلب بدون برچسب می باشد.
ثبت دیدگاه