در روز پنجم ژوئن کشورهای عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین، قطر را به حمایت از تروریسم متهم نمودند و روابط خود را با این کشور قطع نمودند. این موضوع باعث بالا گرفتن تنش ها در خاورمیانه شد. این متحدان عربی نقل و انتقال هوایی، دریایی و زمینی را به قطر ممنوع کردند و محدودیت هایی نیز برای کشتیرانی به قطر و از قطر اعمال کردند. در همین راستا عرضه سوخت در بندر فجیره به کشتی های با پرچم قطر یا کشتی هایی که از مبدا قطر به این بندر وارد شدهاند متوقف خواهد شد.
این موضوع سبب شده تا قطر به فکر بنادر جدیدی برای سوختگیری مجدد کشتیهای خود باشد. فجیره که یکی از کوچکترین امیرنشینهای امارات متحده عربی است، بزرگترین هاب سوختگیری کشتی در خاورمیانه بهشمار میرود و معمولا نقطه توقف مهمی برای نفتکشهای حامل نفت و گاز طبیعی مایع قطر در مسیر خروج آنها از خلیج فارس است.
این مساله قطر را که عضو اوپک است، ناچار کرده مکانهای سوختگیری مجدد جدیدی را در جبلالطارق، سنگاپور و سایر هابهای سوخت کشتیرانی پیدا کند که احتمالا هزینه صادرات این کشور را بالا برده و روند تحویل را کند میکند.
در همین حال ایران برای تامین سوخت کشتیهای قطری از طریق مراکز بانکرینگ قشم و بندرعباس اعلام آمادگی کرده است.
در این میان منابع صنعتی و کشتیرانی به رویترز گفتند: سازمان بنادر نفت ابوظبی با صدور بخشنامه جدیدی، محدودیتهای قبلی برای کشتیهای غیرقطری یا حامل پرچم این کشور و کشتیهایی که از مبدا یا به مقصد قطر حرکت میکنند را حذف کرد.
در همین حال دادههای کشتیرانی در تامسون رویترز ایکون نشان میدهد که صادرات نفتخام قطر با ممنوعیت پهلوگیری کشتیها که توسط برخی کشورهای عربی اعمال شده با مشکل خاصی مواجه نشده است و تانکرها، نفتخام قطری را به همراه محمولههایی از امارات متحده عربی بارگیری میکنند.
به گزارش رویترز بر اساس دادههای کشتیرانی تامسون رویترز ایکون، دو نفتکش بسیار عظیم که هر کدام میتوانند تا دو میلیون بشکه نفت را حمل کنند، روز چهارشنبه با موفقیت نفتخام ابوظبی را بارگیری کردند، با وجود اینکه این کشتیها قبلا در مرحله قبلی سفر دریایی خود نفتخام قطر را هم بار زده بودند. این بارگیریها پس از این انجام شد که ابوظبی محدودیتهای اعمال شده بر محمولههای نفتی که به سوی قطر عازم هستند یا از قطر میآیند را تسهیل کرده است.
بر این اساس روز چهارشنبه سوپر نفتکش آپولو دریم، نفتخام زاکوم ابوظبی را در حالی بارگیری کرد که قبلا محمولهای از نفت مارین قطر را بارگیری کرده بود.
این نفتکش که پرچم پاناما روی آن است و توسط شرکت پالایشگاهی ایدمیتسو کوسان ژاپن مدیریت میشود، نفت خام قطر را ۵-۶ ژوئن در جزیره حلول بارگیری کرد و بعد از آن به جزیره زیرکو در ابوظبی رفت تا نفت زاکوم امارات را بارگیری کند.
ابر نفتکش دوم نیو فرندشیپ هم نفتخام ابوظبی را روز چهارشنبه بارگیری کرد در حالی که این نفت کش قبلا در ۴-۵ ژوئن از راس لافان قطر محمولهای نفتی را بارگیری کرده بود.
دو شرکت پالایشگاهی آسیایی نیز در این باره اعلام گفتند ما با حمل محمولههای قطری دچار هیچ مشکل و مسالهای نشدیم و فعلا همهچیز معمولی پیش میرود.
لغو تسهیل ممنوعیتها
سازمان بنادر نفتی ابوظبی با تغییر تصمیم قبلی برای تسهیل محدودیتها، ممنوعیت برای نفتکشهای مرتبط با قطر که وارد بنادر امارات متحده عربی میشوند را دوباره وضع کرد.
این سازمان با صدور بخشنامهای، اعلام کرد ورود همه کشتیها از مبدا و به مقصد قطر حامل هر پرچمی که باشند، ممنوع است. شرکت ملی نفت ابوظبی هم روز پنجشنبه اطلاعیهای با مضمون مشابه منتشر کرد. طبق بخشنامه سازمان بنادر نفتی ابوظبی، ممنوعیت برای همه کشتیهای حامل پرچم قطر و کشتیهایی که تحت مالکیت شرکتها و شهروندان قطری هستند، به قوت خود باقی است و این کشتیها اجازه نخواهند داشت وارد بنادر نفتی شوند.
این ممنوعیت، شیوه متداول بارگیری مشترک محمولههای نفتی از کشورهای مختلف در یک نفتکش به منظور کاهش هزینههای حمل را مختل خواهد کرد. جلوگیری از بارگیری مشترک نفت قطر و سایر گریدهای خاورمیانه بر هزینههای حملونقل پالایشگاهها میافزاید و وضعیت بغرنج لجستیکی ایجاد میکند.
چالشی جدید در سوخترسانی به کشتیها
از سوی دیگر شرکتهای قطری Rasgasو Qatargas خریداران اصلی سوخت کشتی از بندر فجیره هستند و این دو شرکت در مجموع ۱۲۰-۱۵۰ هزار تن از فروش ماهانه بندر فجیره را به خود اختصاص دادهاند. در صورت تداوم این محدودیتها و با احتساب عدم فروش سوخت به کشتیهای غیرقطری که به سمت این کشور حرکت میکنند یا از قطر به این بندر میآیند، تاثیر بر فروش سوخت کشتی امارات متحده عربی قابل توجه خواهد بود. اعمال محدودیت برای ورود به آبهای امارات احتمالا بدان معناست که این کشتیها سوخت مورد نیاز خود را از جایی دیگر نظیر بنادر ایرانی یا عمانی تامین خواهند کرد.
با افزایش تقاضای ناگهانی برای سوخت، بنادر عمانی Sohar و Salalah به دلیل عدم وجود زیرساخت مناسب و امکانات عرضه و بارگیری، با چالشی جدی روبهرو خواهند شد. ضمن اینکه با شروع بادهای فصلی تا سه هفته دیگر، بندر Salalah عملیات سوختگیری در لنگرگاه را تا ماه سپتامبر به تاخیر خواهد انداخت.
در همین حال ایران برای تامین سوخت کشتیهای قطری از طریق مراکز بانکرینگ قشم و بندرعباس اعلام آمادگی کرده است.
مصطفی کشکولی، رییس هیاتمدیره انجمن صنعت بانکرینگ ایران در گفتوگو با انرژی نیوز با بیان اینکه هیچ گونه محدودیتی برای عرضه سوخت شامل نفت کوره و گازوییل به کشتیهای قطری یا اجاره قطر توسط ایران وجود ندارد، گفت: از چند هفته قبل فعالیت چندین مرکز بانکرینگ ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز از سر گرفته شده است. این مقام مسوول با بیان اینکه هماکنون از طریق مراکز بانکرینگ قشم و بندرعباس امکان تامین سوخت کشتیها، نفتکشها و کشتیهای حمل LNG قطر یا تحت اجاره قطر وجود دارد، افزود: ایران یکی از مرغوبترین انواع نفت کوره و گازوییل را برای عرضه و فروش به کشتیهای عبوری در خلیج فارس بر عهده دارد.
منبع: روزنامه جهان صنعت
این مطلب بدون برچسب می باشد.
ثبت دیدگاه