سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ 19 ربيع ثاني 1446 Tuesday, 22 October , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    خرداد ۱۳۹۶
    ش ی د س چ پ ج
    « اردیبهشت   تیر »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    آرایش جدید اوپک در بازار نفت

    شناسه : 1606 23 خرداد 1396 - 6:02

    عربستان از بازار آسیا به عنوان آخرین سنگر مقاومت در برابر کاهش صادرات نیز عقب نشینی کرد.

    پ
    پ

    رویترز روز گذشته خبر داد سعودی ها که پیش از این تنها صادرات خود به اروپا و آمریکا را کاهش داده بودند، در ماه جولای صادرات نفت خود به بازار آسیا را ۷ میلیون بشکه یعنی روزی ۲۳۳ هزار بشکه کاهش خواهند داد. این مساله به دنبال افزایش تقاضای داخلی نفت عربستان در فصل گرما رخ داده است. هرچند عربستان برای اولین بار از زمان اجرای توافق اوپک دست به کاهش صادرات نفت خود به بازار آسیا زده است، اما داده های هفته نامه میس(MEES) نشان می دهد که این کشور و دیگر اعضای اوپک با وجود همه تلاش ها در ماه های گذشته نیز سهم خود را از این بازار از دست داده اند. بنابراین در ماه های پیش رو کاهش سهم اوپک از بازار آسیا وارد فاز جدیدی خواهد شد. اما با توجه به اینکه بازار آسیا، بازاری استراتژیک برای کشورهای نفت خیز محسوب می شود، این سوال پیش می آید: آیا قیمت های زیر ۵۰ دلاری نفت انگیزه کافی برای ادامه این مسیر را به اعضای اوپک می دهد؟»

    وضعیت اوپک در دیگر بازارهای مهم آسیایی در چهار ماه ابتدای سال نسبتا بهتر بوده است. آن طور که میس گزارش داده است، سهم اوپک از بازار کره جنوبی در چهار ماه ابتدای سال تغییر محسوسی نداشته است. این کشور در بازه ژانویه تا آوریل روزانه ۵۴/ ۲ میلیون بشکه از کشورهای خاورمیانه ای اوپک نفت خریداری کرده که هم از لحاظ سهم و هم از لحاظ حجمی از متوسط سال گذشته(۴۴/ ۲ میلیون بشکه در روز) بیشتر بوده است. سهم کشورهای خاورمیانه از بازار کره جنوبی در چهار ماه ابتدای سال ۴/ ۸۶ درصد بوده در حالی که درمدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۶ حدود ۲/ ۸۶ درصد بوده است. در حالی که صادرات عربستان و کویت به عنوان بزر گ ترین صادرکنندگان نفت به کره جنوبی تغییر محسوسی نداشته، اما ایران صادرات خود به این کشور را نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۰ هزار بشکه افزایش داده است.

    ژاپن نیز به عنوان سومین واردکننده بزرگ نفت جهان، در چهار ماه ابتدای سال تغییری در میزان خرید خود از کشورهای عضو اوپک نداده و مانند سال پیش ۶/ ۸۸ درصد از نفت مورد نیاز خود را از اعضای کلیدی اوپک در خاورمیانه تامین کرده است. اما هند به عنوان سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان، حدود ۸۶ درصد از نیازهای نفتی خود را از کشورهای عضو اوپک وارد می کند. این کشور نیز به تازگی اعلام کرده که برای تامین نفت مورد نیاز خود به دنبال فروشندگان غیرعضو اوپک است. به گفته وزیر نفت این کشور، هند در تماس با عرضه کنندگانی است که به طور سنتی از آنها نفت خریداری نمی کرده و پالایشگاه های هندی به دنبال خرید محموله های نفت از تولیدکنندگان آمریکایی و کانادایی هستند. در حالی کاهش سهم اوپک از بازار استراتژیک آسیا وارد فاز جدیدی شده است که نفت در قیمت های کمتر از ۵۰ دلار معامله می شود. این موضوع می تواند انگیزه اعضای اوپک را برای پایبندی به توافق در ماه های پیش رو سست کند.

     

     

    منبع: دنیای اقتصاد

    بهروز یحیی شیبانی-آرتان پرس

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.