دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ 13 ربيع أول 1446 Monday, 16 September , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    اسفند ۱۳۹۷
    ش ی د س چ پ ج
    « بهمن   فروردین »
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    252627282930  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    پیچیده‌تر شدن شرایط فولادسازان در سال ۹۸ با افزایش هزینه‌ها

    شناسه : 16275 15 اسفند 1397 - 9:28

    اخبار مربوط به افرایش قیمت حامل های انرژی فولاد سازان، افزایش حقوق، دستمزد و… هزینه فولاد سازان در سال جدید را افزایش خواهد داد. همه موارد فوق دست به دست هم می دهد تا پیش بینی وضع بازار مقاطع در سال جدید را سخت و پیچیده کند.

    پ
    پ

    *** تقاضاهای اسفندماه امسال کمتر از سال‌های گذشته

    در هفته جاری شاهد اعمال تخفیفات در بیشتر مبادی میلگرد هستیم و شروع هفته شاهد معاملات کم رمق تر تیرآهن های ذوبی (نسبت به هفته قبل) بودیم. احتمالا ذوب آهن آخرین عرضه خود را در هفته آتی در معرض فروش خواهد گذاشت.

    معامله شمش روز گذشته هم شاید یکی از آخرین معاملات شمش در سال ۹۷ باشد. با توجه به جو حاکم بازار، احتمالا در روزهای پیش رو تحرکات قیمت به حداقل ممکن خواهد رسید و احتمالا سقف رقابت در دو معامله پیش رو کمتر می گردد. اخبار مثبت سیاسی (در مورد تصویب لوایح چهارگانه و پیوستن به FATF) و صحبت های رئیس بانک مرکزی، جو بازار سکه و ارز را معکوس کرده است و جو معاملات هفته آتی را متاثر خواهد کرد. به نظر می رسد تقاضای اسفند ماه نسبت به سال های گذشته در حداقل ممکن است و بخش زیادی از نیاز انبارها و پروژه ها در دی ماه و قبل از به اوج رسیدن قیمت تامین شده است.

    تقریبا از چند هفته قبل، پست های رئیس کل بانک مرکزی پالس های روشنی مبنی بر کاهش نرخ دلار در اسفند ماه را مخابره می کرد. تجمیع یک سری عوامل هیجانی در انتهای بهمن (از جمله آزاد شدن حجم زیادی گواهی سپرده یکساله) منجر به ایجاد موج جدید تورمی در بسیاری از بخش ها شد.

    *** منحنی بازار فولاد در سراشیبی

    تجربه نشان می دهد، احتمالا ظرف چند روز آینده و یا نهایتا تا روزهای پایانی سال، نوسانگیرانی که منتظر خرید در کف هستند، اوضاع را دگرگون خواهند کرد و شاهد بازگشت اوضاع و معکوس شدن منحنی خواهیم بود. شواهد حاکی از غیر منطقی بودن روند کاهشی فعلی بازار سکه و ارز است. از سوی دیگر خبرهایی در بازار فولاد در حال چرخش است، مبنی بر این که تولید کنندگان شمش دولتی در سال جدید،  ملزم به تامین شمش نوردکاران بزرگ خارج از ساز و کار بورس خواهند شد.

     

    *** افزایش هزینه‌ها و شرایط پیچیده سال بعد

    در صورت صحت این خبر در سال جدید شاهد کاهش سطح تقاضا روی شمش دولتی در عرضه های بورس خواهیم بود. در عوض اخبار مربوط به افرایش قیمت حامل های انرژی فولاد سازان، افزایش حقوق، دستمزد و… هزینه فولاد سازان در سال جدید را افزایش خواهد داد. همه موارد فوق دست به دست هم می دهد تا پیش بینی وضع بازار مقاطع در سال جدید را سخت و پیچیده کند. نکته مهم؛ برای تشخیص کف قیمت میلگرد در اوضاع کنونی از شاخص قیمت میلگرد صادراتی ایران؛ یعنی حدود ۳۷۰ دلار استفاده کنید.

    در شرایط فعلی و با قیمت حدود ۱۲۵۰۰ تومان بازار آزاد؛ کف قیمت میلگرد در کانال ۴۶۰۰ تومان خواهد بود. در عین حالی که از صبح روز یکشنبه و همزمان با کاهش قیمت ارز  تقاضا در حداقل ممکن بود؛ اما  صبح سه شنبه و در حالی که از ابتدای هفته جاری پیش بینی می شد معاملات بورس فلزات تحت تاثیر  بازار ارز قرار بگیرد گروهی بدون هیچ منطق و تحلیلی، باز هم در فاز افزایش قرار گرفتند در عوض گروه دیگر که معمولا تا ظهر و پس از بررسی اوضاع بازار، اعلام قیمت می کنند، وارد فاز کاهش شدند. این گونه افزایش های بدون منطق در ابتدای صبح، در روزی که مشخصا روز کاهش است وجهه و خرد جمعی فعالان این بخش را زیر سوال می برد و باعث سردر گمی و بلاتکلیفی مصرف کننده واقعی می شود.

    در ساعات پایانی روز سه شنبه هم هنوز شاهد ادامه این روند بودیم در عین حالی که بسیاری از واحدها اقدام به کاهش قیمت نموده اند دسته دیگری هنوز از حربه فروش بسته شد، استفاده می کنند. در کل جو عمومی بازار روز گذشته شاهد دو دستگی عمیق و سطحی نگری در  بین برخی از دوستان و برداشت نادرست از وضعیت عمومی اقتصاد کشور دارد. دوستان و همکاران ارجمند لطفا  به صورت روزانه  وضعیت اقتصادی کشور و اوضاع بازار ارز را رصد کنید و برخلاف جهت شنا نکنید و در اعلام قیمت روزانه خود قدری تامل کنید.

     

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.