شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    خرداد ۱۳۹۶
    ش ی د س چ پ ج
    « اردیبهشت   تیر »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    سهم قرارداد‌های نفتی در ضریب توسعه اقتصادی

    شناسه : 1633 24 خرداد 1396 - 7:34

    نیاز روزافزون اقتصاد جهانی به منابع نفت و گاز از یک سو و برخورداری ایران از بیشترین ذخایر نفت و گاز جهان از سوی دیگر، نفت و گاز را به مزیت و ظرفیت اصلی اقتصاد ایران تبدیل ساخته است، علاوه بر این در سال ;های اخیر، صنعت نفت و گاز ایران به دلیل تحریم ;های اقتصادی از ظرفیت انباشته برای سرمایه ;گذاری برخورداربوده است.

    پ
    پ

    بنابراین اقتصاد ایران باید هرچه سریع ;تر از این ظرفیت برای گشایش مناسبات اقتصادی پایدار با جهان استفاده کند. این استفاده به ;طور طبیعی باید در گام نخست در همکاری با شرکت ;ها و بنگاه ;های اقتصادی بزرگ و معتبر بین ;المللی متجلی شود. حضور شرکت ;های نفتی بزرگ خارجی در صنعت نفت ایران، افزون بر جبران عقب ;ماندگی ;های اخیر در صنعت نفت در نتیجه تحریم ;های اقتصادی و جذب و تزریق سرمایه، فناوری و نظام ;های مدیریتی روز جهان به این صنعت، هموار ;کننده مسیر ارتباطی ایران با اقتصاد جهان است.
    به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ، رضا پدیدار، رئیس هیات ;مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران می ;گوید:«سرمایه ;گذاری خارجی زمینه طرح ;های توسعه ;ای کشور را که بخش مهمی از آن مربوط به صنعت نفت می ;شود فراهم می ;کند. بر کسی پوشیده نیست که سهم قرارداد ;های نفتی یا اجرای طرح ;های توسعه ;ای صنعت نفت در ضریب توسعه اقتصای کشور تعریف شده است.»
    با توجه به اینکه آقای کاردر اعلام کردند تا پایان امسال ۱۵ ;میلیارد دلار قرارداد نفتی با شرکت ;های بین ;المللی امضا می ;کنیم، به نظر شما این قراردادها چه منافعی برای ایران دارد و چقدر در راستای اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت ;های داخلی است؟
    قراردادهای جدید نفتی در راستای اجرای طرح ;های توسعه ;ای کشور تهیه و تنظیم شده و چارچوب کلی آن در طول دوره دولت یازدهم مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته و سپس در مجلس و هیات دولت تایید و مصوبه آن ابلاغ شده است. سرمایه ;گذاری خارجی زمینه طرح ;های توسعه ;ای کشور را که بخش مهمی از آن مربوط به صنعت نفت می ;شود فراهم می ;کند. بر کسی پوشیده نیست که سهم قرارداد ;های نفتی یا اجرای طرح ;های توسعه ;ای صنعت نفت در ضریب توسعه اقتصادی کشور تعریف شده است. بر اساس اطلاعات آماری که مقامات مسئول در کشور اعلام کرده اند پیش ;بینی می ;شود در سال ۱۳۹۶ اجرای قراردادهای جدید نفتی که میزان سرمایه ;گذاری آن بین ۱۵ تا ۲۰ ;میلیارد دلار خواهد بود حداقل ضریب رشد اقتصادی که به ضریب اقتصاد کلان کشور می ;افزاید ۶/۲ ;درصد باشد. بنابراین قراردادهای نفتی بسیار حائز اهمیت هستند. از طرف دیگر بخشی از درآمدهای ارزی کشور به درآمدهای نفتی متکی است. با این همه، سهم ارزی حاصل از فروش نفت و مواد هیدروکربنی در بودجه کشور به نسبت سال ;های گذشته ۳۷،۳۶ در ;صد کاهش یافته که عدد قابل توجهی است.

     

     

     

    منبع:اقتصاد آنلاین

    بهروز یحیی شیبانی-آرتان پرس

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.