سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ 19 ربيع ثاني 1446 Tuesday, 22 October , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    خرداد ۱۳۹۶
    ش ی د س چ پ ج
    « اردیبهشت   تیر »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    عملیات اکتشاف در میدان نفتی آریا آغاز شد/ کشف منابع غنی هیدروکربوری در چهار موقعیت اکتشافی

    شناسه : 1670 24 خرداد 1396 - 9:00

    معاون فنی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از آغاز عملیات اکتشافی در موقعیت آریا خبر داد.

    پ
    پ

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، علی محمد همتیان با اشاره به آغاز عملیات در موقعیت اکتشافی آریا، گفت: مدیریت اکتشاف برای حفر و تست چاه‌های اکتشافی در دریا، قراردادی را با شرکت حفاری شمال به مدت ۲ سال برای حفاری حداکثر ۴ حلقه چاه اکتشافی، منعقد کرده است که این قرارداد صرفا” محدود به عملیات در میدان اکتشافی آریا نبوده و سایر میادین اکتشافی را نیز در این دو سال در بر می‌گیرد.

    وی افزود: بر اساس قرارداد اکتشافی منعقد شده میان مدیریت اکتشاف و حفاری شمال، دکل دریایی سحر-۱ برای حفاری موقعیت‌های اکتشافی در خلیج فارس به این مدیریت واگذار شده است.

    همتیان زمان پیش‌بینی شده برای انجام عملیات حفاری، بدون احتساب زمان تست و مراحل نمودارگیری در موقعیت آریا را ۴ ماه اعلام کرد و گفت: عملیات اکتشافی از هفتم اردیبهشت ماه در این موقعیت آغاز شده است که تا سازند سورمه ادامه خواهد داشت و عمق تقریبی آن ۲۴۰۰ متر و ۳۰۰ روز برای انجام تمام عملیات (حفاری و تست) پیش بینی شده است.

    موقعیت اکتشافی آریا واقع در آب های خلیج فارس، از جنوب به میدان نفتی الخلیج (مشترک با قطر)، از غرب به میادین بلال و پارس جنوبی و از شمال شرقی به میادین رشادت، رسالت و سلمان محدود می شود.

    همتیان در تشریح عملیات اکتشافی در سال های گذشته، گفت: بین سال های ۹۱ تا ۹۵، حدود ۱۱۴ هزار متر حفاری اکتشافی (به طور میانگین حدود ۸ چاه در هر سال) انجام شده که ۲۳ هزار و ۳۵۲ متر آن مربوط به سال ۹۵ و حفاری۱۰ حلقه چاه‌ (چهاربرجه-۱، آبان جنوبی-۱، سراب-۱، شهیدان-۱، گیسکان-۱، گردان-۳، آغار تحدیدی-۲۰، خانگیران-۷۶، زیرنگ-۱ و چارک-۱)  با استفاده از ۶ دکل حفاری بوه است.

    وی افزود: در برنامه ۵ ساله ششم، با توجه به دستورالعمل جدید شرکت ملی نفت ایران، وظیفه عملیات اکتشافی در کل گستره خشکی ایران به مدیریت اکتشاف واگذار شده که مقرر است با تامین ۶ الی ۸ دکل خشکی، این عملیات انجام شود در ضمن هم اکنون در حال برگزاری دو مناقصه تامین و اجاره ۴ دکل حفاری هستیم.

    کشف منابع غنی هیدروکربوری در چهار موقعیت اکتشافی

    همتیان همچنین به عملکرد مدیریت اکتشاف ایران در حفاری چاه های چارک، سراب، شهیدان و آبان جنوبی اشاره کرد و افزود: تست بهره دهی این چاه ها گویای وجود مقادیر قابل قبولی نفت و گاز و میعانات گازی در این حوزه است.

    وی ادامه داد: طی سال گذشته همچنین حفاری اکتشافی چاه های چهاربرجه، گردان، آغار و خانگیران نیز انجام شده است.

    وی اضافه کرد: در حال حاضر نیز دکل خشکی شامل ۲ دکل از شرکت ملی حفاری، ۲ دکل از شرکت داناپترولیک و ۲ دکل از شرکت پی تی اس (از مجموعه دکل های شرکت CNPC) در محدوده های اکتشافی مشغول به کار هستند.

    وی تاکید کرد: ترجیح می دهیم خودمان سیستم را راهبری کنیم؛ اما در خصوص خدمات جنبی و حفاری برای کم کردن مناقصاتمان یک سیستم جامع راه اندازی کردیم و ۳ مورد جدید را در قرارداد دکل اضافه کرده ایم.

    همتیان اضافه کرد: در مورد دکل های حفاری نیز به سمتی حرکت می کنیم که تمامی خدمات موردنیاز خود را از قبیل اخذ مجوزهای زیست محیطی، برداشت آب و حتی انتقال و دفع پساب های انسانی و صنعتی را به پیمانکار عرضه کنیم تا زمان لازم را برای بررسی جامع در خصوص چاه های اکتشافی داشته باشیم.

    محمد امین رزمجو، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف

    منبع: شرکت ملی نفت ایران

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.