سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ 19 ربيع ثاني 1446 Tuesday, 22 October , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    خرداد ۱۳۹۶
    ش ی د س چ پ ج
    « اردیبهشت   تیر »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    فولاد خوزستان در راه صادرات به کشورهای امریکایی

    شناسه : 1675 25 خرداد 1396 - 9:31

    به گزارش مرکز فولاد ایرانیان و  به نقل از فولاد نیوز،  فولاد خوزستان یکی از بزرگترین فولادسازهای کشور به‌شمار می‌رود که در چند سال گذشته با توجه به شرایط رکودی توانسته با تمام ظرفیت به تولید خود ادامه بدهد و با هدف‌گذاری بر صادرات، موفق شده محصولات ایرانی را به کشورهای اروپایی تا امریکایی صادر کند.

    پ
    پ

    درباره فولاد خوزستان، ظرفیت‌های این واحدهای فولادسازی و طرح‌های توسعه‌ای آن با محمدرضا مدرس خیابانی، مدیرعامل فولاد خوزستان به گفت‌وگو نشسته ایم که در ادامه می‌خوانید.

    درباره نوع تولیدات فولاد خوزستان و میزان ظرفیت آن توضیح دهید.تولید اسلب و بیلت جزو تولیدات شرکت فولاد خوزستان به شمار می‌رود و ظرفیت تولید آن ۳میلیون و ۶۰۰هزار تن در سال است. این شرکت در طول سال گذشته با تمام ظرفیت خود مشغول به کار بود و امسال نیز برای ۳میلیون و ۷۰۰هزار تن تولید هدف‌گذاری کرده است. البته با تغییرات و اصلاح‌هایی که روی کوره‌ها انجام شده و با توجه به تزریق اکسیژن که انجام شده، امیدواریم به ۳ میلیون و ۷۰۰هزار تن محصول اسلب و بیلت دست یابیم.

    چه برنامه‌های توسعه‌ای برای فولاد خوزستان در نظر دارید؟

    یکی از برنامه‌های توسعه‌ای فولاد خوزستان، فولاد شادگان است که جزو یکی از ۷ طرح فولادی به‌شمار می‌رود. فولاد خوزستان با همکاری و مشارکت ایمیدرو، ۶۵ درصد فولاد شادگان را خریداری کرده است. امیدواریم تا پایان خرداد این واحد نیز آماده بهره‌برداری شود. فاز نخست فولاد شادگان تولید آهن اسفنجی است البته در فازهای بعدی، مرحله تولید فولاد را برای این واحد تولیدی در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم ظرفیت ۱/۵میلیون تنی فولاد شادگان در مدت ۳۰ماه پس از راه‌اندازی محقق شود. هدف‌گذاری دیگر ما این است که ظرفیت سایت اهواز را به ۴/۵میلیون تن رسانده و امیدواریم تا افق ۱۴۰۴ به ۵میلیون تن نیز دست بیاییم.

    میزان اشتغالزایی در فولاد خوزستان و واحدهای توسعه‌ای به چه اندازه است؟

    در شرکت فولاد خوزستان به‌صورت مستقیم ۱۰هزار نفر شاغل هستند که ۱۰برابر این آمار اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است. برای فولاد شادگان تا فاز دوم که فولادسازی است هزار نفر اشتغالزایی مستقیم در نظر گرفتیم که البته به‌صورت غیرمستقیم چند برابر این تعداد نیز اشتغالزایی درنظر گرفته شده است.

    فولاد خوزستان یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان فولاد کشور به‌شمار می‌رود. میزان صادرات شما در سال گذشته به چه میزان بوده و چه برنامه‌ای برای سال پیش‌رو در نظر دارید؟

    با توجه به رکودی که در چند سال گذشته بر بازار فولاد حاکم بود، فولاد خوزستان رویکرد جدیدی را در پیش گرفت و به سمت صادرات گام برداشت. در سال ۹۱ صادرات فولاد خوزستان در حد صفر بود، در سال ۹۲ به حدود ۳۰هزار تن، در سال ۹۳ به حدود ۶۰۰هزار تن، در سال۹۴ به یک میلیون و ۳۰۰هزار تن و در سال ۹۵ به یک میلیون و ۹۰۰هزار تن رسید و تبدیل به بزرگترین صادرکننده فولاد در کشور شد و رکورد تاریخی صادرات فولاد در کشور را شکست. البته رکورد تاریخی فولاد خوزستان به میزان۶۳۰ میلیون دلار نیز شکسته شد. برای امسال نیز همین برنامه صادراتی را در نظر داریم و امیدواریم رکورد امسال نیز شکسته شود.

    مهم‌ترین صادرات شما به چه کشورهایی صورت گرفته است؟

    کشورهای متعددی جزو اهداف صادراتی ما هستند. البته مهم‌ترین مشتری ما کشور برزیل از قاره امریکا بود. کانادا، عمان، تایلند، تایوان، مصر و ترکیه نیز جزو اهداف صادراتی ما محسوب می‌شوند.

    آیا فولاد خوزستان به اهداف خود در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ خواهد رسید؟

    در چشم‌انداز ۱۴۰۴ هدف بلندمدتی ترسیم شده است. البته زیرساخت‌هایی ازجمله راه‌سازی، ریل و سنگ‌آهن را می‌طلبد. اما امیدواریم تا آن زمان به این هدف دست پیدا کنیم

     فرزانه سادات تیموری

    دانشجوی ارشد دانشگاه تهران

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.