سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ 19 ربيع ثاني 1446 Tuesday, 22 October , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    خرداد ۱۳۹۶
    ش ی د س چ پ ج
    « اردیبهشت   تیر »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    از جهش در تولید نفت اوپک تا کاهش قیمت نفت خام ایران

    شناسه : 1708 26 خرداد 1396 - 15:28

    قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه مه نسبت به ماه آوریل ۴.۱ درصد کاهش یافته و به ۴۹ دلار به ازای هر بشکه رسیده است.

    پ
    پ

    آخرین گزارش ماهیانه اوپک که به تازگی منتشر شده، نشان می دهد تولید نفت کشورهای عضو این سازمان در ماه گذشته میلادی ۳۳۶ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. این میزان از افزایش تولید، بسیار قابل توجه است و علت آن به افزایش تولید لیبی و نیجریه، یعنی دو کشور معاف از اجرای توافق نفتی، برمی گردد.

    به گزارش نکونیوز، آخرین گزارش ماهیانه اوپک که به تحولات بازار نفت در ماه مه می پردازد، رسماً تأیید می کند که تولید نفت اوپک در ماه گذشته میلادی، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

    تولید نفت اوپک در ماه مه با افزایش ۳۳۶ هزار بشکه ای نسبت به ماه آوریل به ۳۲.۱۴ میلیون بشکه در روز رسیده است. طبق گزارش اوپک میزان تولید نفت کشورهای عضو این سازمان در ماه مه، بیش از میزان متوسط برآورده شده برای تقاضا برای نفت این سازمان در سال ۲۰۱۷ بوده است.

    نکونیوز نکات کلیدی گزارش اوپک را استخراج کرده که آن ها را به طور خلاصه در اختیار خوانندگان عزیز قرار می دهد:

    • افزایش تولید نفت اوپک عمدتاً به افزایش تولید نفت لیبی و نیجریه یعنی دو کشور معاف از توافق نفتی برمی گردد. این دو که مدت ها درگیر منازعات سیاسی هستند، ماه پیش تولید نفت خود را افزایش داده اند. تولید نفت لیبی در ماه مه ۱۷۸.۲ هزار بشکه در روز و تولید نفت نیجریه ۱۷۴.۲ هزار بشکه در روز افزایش یافته. عراق هم تولید نفت خود را در ماه گذشته میلادی ۴۴.۴ هزار بشکه در روز افزایش داده است.
    • طبق گزارش اوپک تولید نفت خام ایران در ماه گذشته میلادی سه میلیون و ۷۹۵ هزار بشکه در روز بوده است. تولید نفت ایران نسبت به ماه آوریل ۴.۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. اوپک میزان تولید نفت کشورهای عضو خود را هم بر اساس برآورد شش منبع ثانویه این سازمان، از جمله پلتس و آژانس بین المللی انرژی، و هم بر اساس گزارش مستقیم خود کشورهای عضو اعلام می کند. ایران در ماه مه میزان تولید نفت خود را به اوپک به صورت مستقیم گزارش نداده است.
    • قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه مه نسبت به ماه آوریل ۴.۱ درصد کاهش یافته و به ۴۹ دلار به ازای هر بشکه رسیده است.
    • عربستان نسبت به ماه آوریل تولید نفت خود را اندکی کاهش داده و آن را به ۹ میلیون و ۹۴۰ هزار بشکه در روز رسانده است. عربستان همچنان کمتر از میزان تعهدشده در قالب توافق نفتی، نفت خام تولید می کند و پایبندی این کشور به توافق، بیش از ۱۰۰ درصد است.
    • اوپک گفته است روند ایجاد توازن در بازار نفت ادامه دارد اما این روند با سرعت آهسته تری دنبال می شود چرا که از دسامبر ۲۰۱۶، مبانی بازار نفت تغییر کرده و تولید نفت آمریکا از روند کاهش وارد روند «رشد مثبت» شده است.
    • اوپک همچنین گفته است موجودی انبارهای نفت در کشورهای صنعتی در ماه آوریل کاهش یافته و در ماه های باقی مانده از سال جاری نیز کاهش بیشتری خواهد یافت اما افزایش تولید نفت آمریکا، تلاش ها برای رهایی از انبارهای سرشار از نفت را محدود کرده است.
    • طبق گزارش اوپک موجودی انبارهای تجاری نفت در کشورهای صنعتی علی رغم کاهش، همچنان ۲۵۱ میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنج ساله این انبارها است.
    • تولید نفت ۱۱ کشور عضو اوپک که برای تولید آن ها سهمیه تعیین شده است (یعنی همه اعضای اوپک به جز لیبی و نیجریه) در ماه مه ۲۹.۷۲۹ میلیون بشکه در روز بوده است. این بدان معناست که این کشورها پایبندی بسیار بالایی به توافق نفتی داشته اند و حتی در مجموع بیش از سطوح تعیین شده تولید نفت خود را کاهش داده اند.
    • اوپک برآورد خود از میزان رشد تولید کشورهای غیرعضو این سازمان در سال جاری را کاهش داده و آن را به ۸۴۰ هزار بشکه در روز رسانده است. اوپک پیش از این پیش بینی کرده بود که تولید کشورهای غیرعضو این سازمان در سال ۲۰۱۷، در مجموع ۹۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.
    • اوپک برآورد خود از میزان تقاضا برای نفت کشورهای عضو این سازمان را نسبت به گزارش قبلی ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است. در سال جاری، طبق برآورد اوپک، برای نفت کشورهای عضو این سازمان تقاضایی معادل ۳۲.۰۲ میلیون بشکه در روز وجود دارد.

    منبع: نکونیوز

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.