سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ 19 ربيع ثاني 1446 Tuesday, 22 October , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    خرداد ۱۳۹۶
    ش ی د س چ پ ج
    « اردیبهشت   تیر »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    ۹ غول صنعتی جهان به ایران می‌آیند

    شناسه : 1721 27 خرداد 1396 - 5:14

    در واقع می توان گفت در توسعه صنعت پتروشیمی او نقش مهمی را ایفا می کرد؛ در دولت خاتمی، سفیر ایران در برزیل شد و با روی کار آمدن دولت روحانی به وزارت نفت رفت و معاونت امور بین الملل را در اختیار گرفت.

    پ
    پ

     حدود دو سال پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت طی حکمی وی را به عنوان معاون وزیر و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منصوب کرد. حکمی که این سوال را به ذهن متبادر می کرد که چرا یک مدیر نفتی باید سکان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را در دست بگیرد؟ برخی دلیل این اقدام را اینگونه دانستند که معظمی به دلیل تجربه موفقش در پرونده فازهای پارس جنوبی وزارت نفت به ایدرو آمده تا با تجربه هایی که در پروژه های نفتی دارد، «ایدرو» را در اجرای پروژه فازهای ۱۷و ۱۸پارس جنوبی هدایت کند.

     در گفت وگویی تفصیلی با منصور معظمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به تشریح کارنامه کاری این سازمان در چند سال اخیر در حوزه های مختلف به ویژه در دوران پساتحریم پرداخته است. «وضعیت صنعت ایران در پسابرجام، روند جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو و دیگر بخش های صنعتی، جزییات قرارداد با ۹کشور خارجی، نقش بخش خصوصی و…» از محورهای مهم این گفت وگو به شمار می رود که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

    یکی از مهم ترین موضوعاتی که همواره در این سال ها به ویژه چه دوران تحریم و چه پساتحریم مطرح بوده، بحث رونق تولید و بازگشت صنعت به ریل اصلی خود بوده است؛ اگرچه دولتمردان و متولیان صنعتی کشور نیز در این راه کم و بیش تلاش کرده، چالش های پیش رو صنایع کشور را مرتفع کنند و نسخه های زیادی هم در این زمینه برای درمان صنعت پیچیده که البته بیشتر با پایه مالی کمک گرفتن از توان بانکی کشور بود؛ نسخه یی که به گمان بسیاری از صاحبنظران مسکن وار و انحراف زاست؛ نظرتان در این باره چیست؟ آیا با دادن تسهیلات می توان صنایع را سر پا نگه داشت؟
    در شروع صحبت هایم این را بگوییم، چه کسی گفته است که یک واحد صنعتی همیشه باید وجود داشته باشد؟ امروز خیلی از شرکت ها را می بینید که در ۳۰سال گذشته فعالیت و حتی تولید داشته اند اما درحال حاضر دیگر فعالیت ندارند بنابراین نمی توانیم بگوییم که یک بنگاه همیشه باید وجود داشته باشد. به عبارتی دیگر، بنگاه ها اگر موفق نشوند که خود را با تغییرات محیط هماهنگ کنند، محکوم به فنا هستند. این قاعده بنگاه است که تکنولوژی خود را به روز کند و بازار خود را نگه دارد. یک صنعت یا یک بنگاه تولیدی و اقتصادی با ۴عنصر مهم چون «بازار، نیروی انسانی، تکنولوژی و مدیریت» تعریف می شود. ا می خواهم بگویم که صنعت ما با این واقعیت روبه رو است که بسیاری از صنایع نتوانسته اند خود را منطبق با شرایط نوسازی کنند.از طرف دیگر نباید خیلی نگران این باشیم که چرا بعضی صنایع دیگر فعالیت خود را ادامه نمی دهند چون ممکن است یک صنعت فعالیت خود را متوقف کند اما ۱۰صنعت دیگر به فعالیت خود اضافه کنند. فکر می کنم در دولت یازدهم حدود ۴هزار واحد صنعتی تعطیل شد و حدود ۱۳هزار واحد به آن اضافه شده و تلاش دولت برای حمایت از این بنگاه ها همچنان ادامه دارد. اما فعالیت صنعتگران به تلاش خودشان هم بستگی دارد و دولت نیز از آنها حمایت خواهد کرد. این درحالی است که تلاش دولت برای حمایت از صنعت به اندازه یی شد که ما شاهد رشد ۶ درصدی اقتصادی در پایان دولت یازدهم بودیم و این آمار در ابتدای دولت منفی بوده  است. از این رو نمی توان صرف اعطای تسهیلات انتظار داشت یک واحد تولیدی بتواند خود را در چرخه تولید سر پا نگه دارد بلکه باید مولفه های مهم دیگری که در بالا عنوان شد را نیز داشته باشد.

    به نظر شما تجربه کدام کشورها در حوزه صنعت می تواند به کشور کمک کند؟
    نمی توان به صورت موردی نام برد اما می توان از هر کشوری که دارای فناوری برتر و بهتر است و در بهبود وضعیت صنایع تاثیر دارد، کمک گرفت.

    منبع: اقتصاد انلاین

    فرزانه سادات تیموری

    دانشجوی ارشد دانشگاه تهران

     

     

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.