سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ 19 ربيع ثاني 1446 Tuesday, 22 October , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    خرداد ۱۳۹۶
    ش ی د س چ پ ج
    « اردیبهشت   تیر »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    کاهش صادرات فولاد موقتی است

    شناسه : 1734 27 خرداد 1396 - 9:44

    اردیبهشت امسال آمار صادرات محصولات فولادی ایران با کاهش روبه رو بوده است، براساس آمارهای اعلام شده صادرات فولاد آماده و نیمه آماده از ایران ۲۴درصد با کاهش همراه بوده است.

    پ
    پ

    این در حالی است که با توجه به رکود داخلی و برای حفظ حیات واحدهای فولادسازی در کشور، صادرات باید بعنوان یکی از گزینه های مهم مدنظر قرار گیرد. آمارها نشان می دهد در اردیبهشت امسال ۵۷۱ هزار و ۸۸۸ تن فولاد آماده و نیمه آماده از ایران صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۲۴درصدی همراه بود. این افت صادرات در دومین ماه امسال در شرایطی اتفاق افتاد که آمارهای رسمی از رشد ۸۳ درصدی صادرات در ماه نخست سال ۱۳۹۶ نسبت به سال قبل از آن حکایت داشت.

    افت ۱درصدی صادرات در دو ماه نخست سال

    در دو ماه نخست امسال ایران ۹۳۱ هزار و ۴۶۱ تن فولاد صادر کرد که نسبت به ۲ ماه نخست سال قبل ۱درصد کمتر بود. درباره دلایل کاهش صادرات فولاد ایران در اردیبهشت امسال مسائل مختلفی ازجمله نوسان در نرخ سنگ آهن بیان می شود و از سوی دیگر وضع قوانین مالیاتی مختلف از سوی کشورهای واردکننده فولاد به قصد حمایت از صنعت داخلی هم مسئله دیگری بود که باعث افت صادرات فولاد از ایران شد. البته کارشناسان فولاد معتقدند کاهش صادرات فولاد موقتی است و برای مشاهده روند واقعی آن باید منتظر نتایج سه ماهه در پایان هر فصل بود.

    قیمت سنگ آهن بی تاثیر نبود

    درباره میزان کاهش صادرات فولاد در اردیبهشت امسال فرزاد ارزانی مدیرعامل شرکت هرمزگان در گفت وگویی عنوان کرد: در اردیبهشت سفارش های ارسالی از سوی کشورهای مختلف با کاهش روبه رو شد. ارزانی با اشاره به اینکه صادرات فولاد هرمزگان اسلب است، عنوان کرد: صادرات شرکت هرمزگان به کشورهای مختلف به صورت اسلب است؛ البته این صادرات به مناطق خاصی از جهان صادر می شود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از عواملی که سبب کاهش صادرات فولاد شده، کاهش نرخ سنگ آهن در سطح جهانی در ابتدای ماه های نخست سال ۹۶ است. بنابراین کاهش سنگ آهن با کاهش افت تقاضا نیز همراه بوده و در اسلب این موضوع سبب شده مشتریان در انتظار کاهش نرخ دوباره به دنبال حداقل قیمت ها در بازار باشند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: در اردیبهشت انتخابات برگزار شد و این عامل هم به نوعی می تواند تاثیرگذار باشد. بنابراین این عوامل سبب شده بازار دچار نوسان ها و به دنبال خود افت تقاضا شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا کشورهای هدف صادراتی تعرفه جدیدی برای واردات خود اعمال نکرده اند، گفت: کشورهای هدف صادراتی ما تعرفه جدیدی اعمال نکرده اند. وی در ادامه با اشاره به اینکه این وضعیت چندان نمی تواند دوام داشته باشد، خاطرنشان کرد: فکر می کنم این کاهش صادرات موقتی است و ظرف چند ماه آینده بازار جهانی وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد و سبب خواهد شد بازار داخلی هم با افزایش صادرات و هم ثبات بیشتری همراه شود.

     

     

    منبع: فولادنیوز

    بهروز یحیی شیبانی-آرتان پرس

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.