سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ 19 ربيع ثاني 1446 Tuesday, 22 October , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    خرداد ۱۳۹۶
    ش ی د س چ پ ج
    « اردیبهشت   تیر »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    در بازار جهانی فولاد چه گذشت؟

    شناسه : 1753 27 خرداد 1396 - 19:56

    هفته گذشته در بازار واردات سنگ آهن چین قیمت نزولی بود و از حدود ۵۷.۴ دلار یک هفته قبل به ۵۶ دلار هر تن سی اف آر کاهش یافت. افت قیمت بیلت و میلگرد در چین علت اصلی روند نزولی سنگ آهن بود. تا پایان هفته با رشد جزیی خرید ها قیمت بهبود داشت. ولی در کل دوره رکود تقاضای تابستانی در چین آغاز شده و موجودی سنگ آهن بنادر نیز بالاست. به همین جهت نمی توان انتظار داشت بازار بهبود چشمگیری داشته باشد.

    پ
    پ

    در بازار قراضه ثبات برقرار است

    هفته گذشته بازار واردات قراضه در ترکیه فعالیت زیادی نداشت. خریدارها در انتظار تخفیف بودند و عرضه کننده ها در تلاش برای ثابت نگه داشتن قیمت ها. برخی به دنبال ۲۶۵ دلار بودند ولی عرضه کننده ها معتقدند آخرین قیمت معاملات قراضه سنگین ۲۰-۸۰ حدود ۲۶۸ تا ۲۷۰ دلار هر تن سی اف آر خواهد بود.

    در خاور دور قراضه سنگین کلاس یک امریکا ۲۷۰ تا ۲۸۰ دلار هر تن سی اف آر است و خریداری ندارد. قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز ۲۳۳ دلار هر تن فوب است ولی قیمت های درخواستی کره ای ها بیشتر از ۲۲۴ دلار نیست. قراضه آ۳ روسیه نیز از ۲۶۶ دلار به ۲۶۳ دلار هر تن سی اف آر کره جنوبی رسید.

    در تایوان قراضه کانتینری ۲۰-۸۰ وارداتی ۶ دلار رشد داشته ۲۴۸ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. در هند قراضه کانتینری وارداتی ۳ دلار افت داشته ۲۹۲ دلار هر تن سی اف آر بود.

    قراضه خرد شده در بازار داخلی امریکا نیز در ۳۰۷ دلار هر لانگ تن در ثبات بود.

    افت قیمت بیلت در بازار داخلی چین

    بیلت صادراتی سی آی اس ۳۹۵ دلار هر تن فوب و در ثبات بود. البته اغلب کارخانه ها به دنبال ۴۰۰ تا ۴۰۵ دلار هر تن فوب بودند. در ترکیه بیلت سی آی اس در ۴۰۵ تا ۴۱۰ دلار هر تن سی اف آر خریداری شد.

    در بازار واردات بیلت جنوب شرق آسیا قیمت بیلت چین ۴۳۰ تا ۴۵۰ دلار هر تن سی اف آر بود. چینی ها اغلب به دنبال فروش در ۴۲۰ تا ۴۲۵ دلار هر تن فوب بودند البته تا پایان هفته قیمت تا ۴۱۵ دلار هر تن فوب نیز رسید. در جنوب شرق آسیا بیلت ایران نیز در ۴۰۵ تا ۴۱۰ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.

    بیلت در بازار داخلی چین ۴۳۱ دلار هر تن ثبت شد که ۱۳ دلار نسبت به جمعه گذشته افت داشت.

    شرایط در بازار مقاطع خوب است

    با افت قیمت بیلت در چین میلگرد نیز در بازار نقدی این کشور نزولی شده تا ۹ دلار افت داشت. آخرین قیمت ۵۱۴ تا ۵۳۰ دلار هر تن درب انبار با مالیات بر ارزش افزوده ثبت شد.

    در بازار داخلی ترکیه تقاضای میلگرد مطلوب بود. میلگرد صادراتی حمل جولای ترکیه ۴۳۰ تا ۴۴۰ دلار هر تن فوب بود و تا آخر هفته برخی ۴۲۰ تا ۴۳۰ دلار نیز پیشنهاد می دادند.

    هفته گذشته میلگرد صادراتی سی آی اس ۴۱۵ تا ۴۲۰ دلار هر تن فوب بود البته اغلب کارخانه ها پیش فروش کرده اند و پیشنهاد قیمت رسمی نداشتند.

    در بازار داخلی امارات قیمت میلگرد ۲۱ دلار هر تن نسبت به ماه قبل بالا رفته به ۴۸۳ دلار هر تن درب کارخانه رسید.

    در بازار داخلی امریکا میلگرد ۵۴۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود. میلگرد وارداتی نیز ۴۸۳ دلار هر شورت تن سی آی اف ثبت شد. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد ۲ یورو افت داشته ۴۲۳ یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد.

    افزایش قیمت در بازار مقاطع

    سه شنبه تا ساعت ۱۱ روز آرامی بود ولی با جهش ناگهانی قیمت شمش و محدودیت عرضه آن یکی از کارخانه ها که صحنه گردان بازار هم هست صورت هایش را جمع کرد و فروش علنی را بست دیگر کارخانه ها قیمت ها را بالا بردند بعضاً تا سطح هر کیلو ۵۰ تومان هم شنیده شد بنکدارها هم خرید کردند ولی تب افزایش قیمت روز بعد فروکش کرد هر چند کارخانه ها قیمت را به روز قبل برنگرداندند ولی سطح عمومی قیمت ها نسبت به صبح سه شنبه قبل از تلاطم بازار حدود ۳۰ تومان بطور متوسط بالاتر اعلام میشد. قیمت نبشی و ناودانی بطور متوسط هر کیلو ۲۰ تومان بالا رفت تیرآهن با عرضه محدود روبرو بود به همین علت قیمت بالا رفت بخصوص برای سایزهای ۲۰ و ۲۲ و ۲۴ .

    علت افزایش قیمت انتظار تحرک بازار بود. بعد از چند روز تعطیلی در فاصله محدود کمتر از یک هفته تا شب های مبارک قدر بازار می بایست خودنمائی میکرد این انتظار تحرک وجود داشت ولی نه با این شیب تند.

    علت اصلی این تغییر بالا رفتن قیمت شمش و محدودیت عرضه آن بود تولیدکنندگان شمش به علت رکود، موجودی مواد اولیه را به حداقل رسانده اند، در نتیجه با تغییر کوچکی در بازار مواد اولیه مثل قراضه یا آهن اسفنجی، تولید شمش به سرعت واکنش نشان میدهد. با محدودیت عرضه آهن اسفنجی تولیدکنندگان شمش هم با محدودیت تولید روبرو شدند صحبت از آن بود که قیمت آهن اسفنجی از ۷۰۰ تومان به ۷۴۰ تومان قیمت پایه هر کیلو برسد ولی قیمت این کالا در ۷۱۵ تومان ایستاد هر چند که بعید نیست هفته آینده از ۷۴۰ تومان هم عبور نماید همین امر باعث تغییر جهش قیمت شمش و به دنبال آن بازار مقاطع گردید. بازار مقاطع تا مدت ها داستان دارد و از این نوسان ها در آن دیده خواهد شد، علت این امر هم عدم تعادل بنیادین در برنامه ریزی احداث این واحدهاست . تنها راه نجات هم صادرات است که به مدد الهی دوستان مشغولند و مثل همیشه دولت تنهایشان گذاشته فقط مثل شکارچی گرسنه منتظر است تا با مالیات و بیمه و عوارض آنها را بدوشد و منت سرشان بگذارد. بخشنامه جدید مالیاتی مبنی بر دریافت مالیات عملکرد از بساز و بفروش ها در هفته های آینده بازار ملک را بهم خواهد ریخت و به دنبال آن روی مساله فولاد تاثیر خواهد گذاشت. آنچه مسلم است اینکه از این به بعد نقش سرمایه های کوچک در صنعت ساختمان کمرنگ تر خواهد شد.

    مشتریان با پیش بینی روند نزولی به دنبال قیمت های پایین ترند

    هفته گذشته قیمت ورق گرم در بازار داخلی چین ۶ تا ۸ دلار هر تن افت داشته به ۴۶۴ تا ۴۷۱ دلار هر تن درب انبار با مالیات بر ارزش افزوده رسید. ورق گرم صادراتی چین نیز ۲ دلار افت داشته حدود ۴۳۰ دلار هر تن فوب ثبت شد. مشتریان اغلب با پیش بینی روند نزولی به دنبال قیمت های پایین ترند.

    ورق گرم در بازار داخلی ترکیه ۴۹۰ تا ۵۰۰ دلار هر تن درب کارخانه پیشنهاد می شد. ورق گرم وارداتی در ترکیه نیز ۴۵۵ تا ۴۸۰ دلار هر تن سی اف آر از روسیه و اوکراین پیشنهاد می شد. ورق گرم صادراتی سی آی اس ۴۳۵ دلار هر تن فوب ثبت شد.

    در بازار داخلی اروپا ورق گرم حدود ۵۰۳ یورو هر تن درب کارخانه و در ثبات بود. ورق گرم وارداتی نیز ۴۸۳ یورو هر تن سی آی اف بود.

    در بازار داخلی امریکا نیز ورق گرم ۵۷۵ تا ۶۰۰ دلار هر شورت تن و بدون تغییر ماند.ِ

    منبع:فولاد نیوز
    همایون میراباد

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.