سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ 19 ربيع ثاني 1446 Tuesday, 22 October , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    خرداد ۱۳۹۶
    ش ی د س چ پ ج
    « اردیبهشت   تیر »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    اجرای موفقیت آمیز پروژه کاهش‎ HMR ‎در ذوب آهن اصفهان

    شناسه : 1786 28 خرداد 1396 - 8:43
    امروزه صرفه جویی انرژی یکی ازارکان های بهبود در راستای کاهش آلایندگی های زیست محیطی است. یکی از راهکارهای دستیابی به این مهم ، پیش گرم قراضه به روش های مختلف است.  در کوره های قوس الکتریکی پیش گرم  ، قبل از اتاقک گازcombustion chamber  انجام می شود .
    پ
    پ
     
    پیش گرم قراضه در کنورتورها انجام نشده بلکه از کف کنوتور جهت افزایش مصر ف قراضه ،گاز طبیعی به همراه پودر ذغال تزریق می شود .
     
    با توجه به بهبود بهره وری تولید و اختلاف قیمت آهن اسفنجی و قراضه با چدن مذاب با رهنمود های مدیر عامل شرکت و راهنمایی های معاون بهره برداری ، بخش فولادسازی با تکیه به تجربیات کاری و همت و تلاش نیروهای زحمتکش خود با همکاری مدیریت های اتوماسیون ، نت مکانیک ، انرژی و بهینه سازی سوخت و امورفنی بهره برداری  پیش گرم قراضه را انجام داده که نتایج مناسبی حاصل گردید  .
     
    در کنورتور مصرف قراضه یا شارژ فلزی با پارامتر( HMR (Hot metal ratio سنجیده می شود . هرچه این پارامتر کمتر باشد با توجه به آنکه قیمت چدن مذاب حدوداً دو برابر قیمت قراضه است
     
    بهره وری اقتصادی کنورتور بیشتر خواهد بود .
     
    در این راستا از افزایش۷ تن قراضه بر نرم شروع و در نهایت توانستیم به تناژ ۱۵ تن قراضه اضافی یا به عبارتی قراضه کل ۲۸ تن در هر ذوب برسیم .
     
    به دلیل کنترل مقدار قراضه وکربن شارژ به صورت مخلوطی از ۵۰ درصد قراضه و ۵۰ درصد آهن اسفنجی انجام شد
     
    در این پروژه گاز طبیعی و اکسیژن از طریق  لانس  دمش  اصلی اکسیژن به کنورتور شارژ شده و پس از پیش گرم قراضه تا حدود ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد چدن مذاب شارژ و فرآیند تولید فولاد انجام می پذیرد .
     
    با اجرای این پروژه HMR به کمتر از ۸۰ خواهد رسید که تاثیر بسزایی برروی قیمت تمام شده محصولات فولادی خواهد داشت .
     
    این موفقیت را به همکاران عزیز ذوب آهنی تبریک گفته و انشاا…  تمامی عزیزان در راه اعتلای این مجتمع عظیم با تفکر و اجرای پروژه های مناسب کوشا باشند .  
    منبع: فولاد نیوز
    همایون میراباد

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.