سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ 19 ربيع ثاني 1446 Tuesday, 22 October , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    خرداد ۱۳۹۶
    ش ی د س چ پ ج
    « اردیبهشت   تیر »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    در یک هفته ۲۲۰ هزار تن فولاد معامله شد

    شناسه : 1791 28 خرداد 1396 - 9:12

     پس از تعطیلات نیمه خرداد که باعث شد در آن هفته تنها شرکت فولاد مبارکه عرضه کننده محصولات فولادی در کشور باشد، در هفته منتهی به ۲۵ خرداد، شرکت های دیگری نیز در بازار حضور داشتند که اغلب محصولات تخت در بورس کالا عرضه کردند.

    پ
    پ

    از سوییدر این هفته خبری از شرکت ذوب آهن اصفهان نبود. این در حالی است که شرکت های فولاد خوزستان و فولاد مبارکه بخش مهمی از بازار را در اختیار داشتند.

    به گزارش مرکز فولاد ارانیان و به نقل از ایسنا ، با حضور پررنگ تر برخی از شرکت های فولادی در بورس کالا، بخشی از کمبودها جبران شد. اما به نظر می رسد که معاملات فولاد همچنان در سایه رکود در کشور انجام می شود و بازار این فلز تحت تاثیر کمبود تقاضا قرار دارد. هر چند که در سال ۱۳۹۵ میزان معاملات تا حدی رشد نشان داده بود، اما در سال ۱۳۹۶ این روند رو به رشد ادامه نیافت و به همین دلیل میزان معاملات در سال جاری، کمتر از حد انتظار بوده است. در چنین شرایطی برخی از عرضه های فولادی بدون متقاضی باقی می ماند و یا اینکه بخشی از عرضه به فروش نمی رود که نمونه آن در مورد تختال رخ داد. باید توجه داشت که برای ایجاد رونق در صنعت فولاد، نخستین اقدام باید تحریک و تشویق صنایع پایین دست و نیز رشد صنایع مصرف کننده نهایی فولاد باشد تا شاهد رونق صنعت فولاد و افزایش معاملات آن در بورس کالا باشیم.

    با این وجود طی هفته ای که گذشت، بخشی از کمبود معاملات فولاد در هفته های گذشته جبران شد؛ زیرا در هفته ای که در آن تعطیلات نیمه خرداد وجود داشت، میزان معاملات کاهش شدیدی یافت و شرکت فولاد مبارکه تنها عرضه کننده محصولات فولادی در بازار بود. نمودار ۱ در این رابطه حاکی از آن است که از ۲۰ تا ۲۵ خرداد ۱۳۹۶، بیش از ۱۳۸ هزار تن فولاد در بورس کالا (بخشی به صورت مچینگ) عرضه شد که در مقابل آن ۲۳۱ هزار تن تقاضا وجود داشت، اما در حدود ۲۲۵ هزار تن از این محصولات معامله شد و به فروش رفت.

    چنانچه نمودار ۱ مشاهده شود، اکثر قریب به اتفاق محصولات عرضه شده محصولات تخت بودند؛ به طوری که ۹۰ هزار تن تختال در بورس کالا عرضه شد که تنها ۵۴ هزار تن از این محصول معامله شد و به فروش رفت. با این حال ورق گرم بیش از ۴۵ هزار تن در بورس کالا عرضه شد (به صورت مچینگ) که حدود ۱۲۳ هزار تن از این محصول معامله شد. پس از آن ورق سرد به میزان ۳۵ هزار تن به فروش رفت. در عین حال ورق های گالوانیزه و قلع اندود نیز به ترتیب به میزان ۷ هزار و ۶ هزار تن معامله شدند. اما محصولات طویل در بازار به میزان کمی عرضه شدند که در این رابطه ۲ هزار و ۵۰۰ تن شمش بلوم و ۱۱۰ تن سبد میلگرد در بورس کالا عرضه شدند که بدون متقاضی و معامله در بورس باقی ماندند.

    نمودار ۲ شرکت های عرضه کننده محصولات فولادی را نشان می دهد که در این رابطه شرکت فولاد مبارکه اصفهان بیشترین معاملات را به خود اختصاص داد و توانست حدود ۱۷۷ هزار تن از معاملات محصولات فولادی را از آن خود سازد. پس از آن شرکت فولاد خوزستان قرار دارد که این شرکت ۹۰ هزار تن تختال را در بورس کالا عرضه کرد، اما توانست ۵۴ هزار تن از آن را به فروش برساند. شرکت فولاد کاوه جنوب کیش نیز ۲ هزار و ۵۰۰ تن شمش بلوم را در بورس کالا عرضه کرد، اما نتوانست هیچ معامله ای را صورت دهد. همچنین شرکت فولاد آذربایجان اقدام به عرضه ۱۱۰ تن میلگرد در بورس کالا کرد که این شرکت نیز دست خالی بورس کالا را ترک کرد.

    index

    index2

     

    منبع: ایسنا

    فرزانه سادات تیموری

    دانششجوی ارشد دانشگاه تهران

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.