چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ 20 ربيع ثاني 1446 Wednesday, 23 October , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    خرداد ۱۳۹۶
    ش ی د س چ پ ج
    « اردیبهشت   تیر »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    هفته ‌های سیاه نفت از زوایای مختلف

    شناسه : 1797 28 خرداد 1396 - 13:56

    قیمت نفت در هفته گذشته برای چهارمین هفته متوالی کاهش یافت. این طولانی‌ترین کاهش‌های هفتگی قیمت نفت از اوت ۲۰۱۵ تاکنون است.

    پ
    پ

    از روزی که اوپک و غیراوپک، توافق نفتی را برای ۹ ماه دیگر تمدید کردند، قیمت نفت برنت بیش از ۶ دلار به ازای هر بشکه (معادل ۱۲ درصد) کاهش یافت است. این هفته‌ها را به درستی می‌توان هفته‌های سیاه نفت نامید.

    به گزارش نکونیوز، در هفته گذشته، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدییت ۲.۴ درصد و قیمت نفت خام برنت ۱.۶ درصد کاهش یافت. علت این کاهش، چیزی جز اثبات وجود مازاد عرضه نفت در بازارهای برای مبادله‌کنندگان، نبود.

    موجودی انبارهای تجاری نفت در آمریکا همچنان ۱۰۰ میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنج‌ساله است. در آسیا دوباره شاهد ذخیره‌سازی نفت بر روی دریا هستیم و از سوپر‌نفت‌کش‌های قدیمی برای ذخیره نفت‌های فروش‌نرفته در سنگاپور و مالزی استفاده می‌شود.

    لیبی که به دلیل منازعات سیاسی‌ها، مدت‌ها در سطح پایینی نفت تولید می‌کرد، حالا تولید نفت خود را به حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسانده است. شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرده که در روزهای آینده تولید نفت را به ۹۰۰ هزار بشکه در روز و تا آخر ژوئیه آن را به یک میلیون بشکه در روز خواهد رساند.

    نیجریه نیز که همچون لیبی از طرح کاهش تولید نفت معاف است، تولید نفت خود را افزایش داده و این امر افزایش قابل توجه تولید نفت اوپک را به دنبال داشته است. عراق هم تولید نفت خود را در ماه گذشته میلادی ۴۴.۴ هزار بشکه در روز افزایش داده است.

    آخرین گزارش ماهانه اوپک که هفته پیش منتشر شد، نشان می‌دهد تولید نفت کشورهای عضو این سازمان در ماه مه با افزایش موجودی انبارهای تجاری نفت در آمریکا همچنان ۱۰۰ میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنج‌ساله است. در آسیا دوباره شاهد ذخیره‌سازی نفت بر روی دریا هستیم و از سوپر‌نفت‌کش‌های قدیمی برای ذخیره نفت‌های فروش‌نرفته در سنگاپور و مالزی استفاده می‌شود.

    آخرین گزارش ماهانه اوپک که هفته پیش منتشر شد، نشان می‌دهد تولید نفت کشورهای عضو این سازمان در ماه مه با افزایش ۳۳۶ هزار بشکه‌ نسبت به ماه آوریل به ۳۲.۱۴ میلیون بشکه در روز رسیده است. طبق گزارش اوپک، میزان تولید نفت کشورهای عضو این سازمان در ماه مه، بیش از میزان متوسط برآورده شده برای تقاضا برای نفت این سازمان، در سال ۲۰۱۷ بوده است.

    طبق گزارش اوپک موجودی انبارهای تجاری نفت در کشورهای صنعتی علی‌رغم روند نزولی، همچنان ۲۵۱ میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنج ساله این انبارها است. در واقع، آخرین گزارش اوپک مهر تأییدی بر این موضوع است که بازار نفت همچنان با مازاد عرضه روبرو است و روند ایجاد مجدد توازن بین عرضه و تقاضا، زمان‌ّبر خواهد بود.

    هفته پیش گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از تحولات بازار نفت نیز منتشر شد. این گزارش برآورد می‌کند که سال آینده تولید نفتِ کشورهای خارج از اوپک، از رشد تقاضا برای نفت، پیشی بگیرد. طبق برآورد آژانس، سال آینده رشد تقاضا ۱.۴ میلیون بشکه در روز، و در مقابل رشد تولید نفت خارج از اوپک، ۱.۵ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

    گزارش آژانس نشان می‌دهد که بازار نفت در سال ۲۰۱۷ به توازن نمی‌رسد. فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، پس از انتشار گزارش آژانس گفت: کسانی که به دنبال ایجاد توازن مجدد در بازار نفت هستند، باید صبر بیشتری داشته باشند.

    در هفته گذشته، باز هم تعداد دکل‌های حفاری نفتی فعال آمریکا افزایش یافت. این بیست و دومین هفته متوالی است که تعداد دکل‌های فعال نفتی در آمریکا افزایش می‌یابد. شرکت‌های حفاری در آمریکا، ۶ دکل به دکل‌های فعال اضافه کردند و تعداد دکل‌های فعال در این کشور به ۷۴۷ عدد رسید. سال گذشته در چنین هفته‌ای ۳۳۷ دکل فعال نفتی در آمریکا وجود داشت.

    گرچه تعداد دکل‌های نفتی در آمریکا، در حال افزایش است، اما سرعت اضافه شدن دکل‌های جدید به دکل‌های فعال کند شده است. قیمت نفت در حال حرکت کردن به سمت ۴۰ دلار به ازای هر بشکه است که این امر به شدت به ضرر شرکت‌های فعال در صنعت شیل خواهد بود.

    شرکت‌های فعال در صنعت نفت شیل آمریکا از اواخر سال گذشته تحت تأثیر افزایش نسبی قیمت نفت سرمایه‌گذاری‌های خود را افزایش دادند. آن‌ها انتظار داشتند به واسطه طرح کاهش تولید نفت اوپک، قیمت نفت بالا برود. چنین چیزی واقعاً به وقوع پیوست؛ اما این شرکت‌ها فراموش کرده بودند که با افزایش سرمایه‌گذاری آن‌ها و افزایش تولید نفت، قیمت‌ها مجدداً سقوط می‌کند.

    بسیاری از اوپکی‌ها با اتحاد و کنار گذاشتن اختلافات سیاسی در اوپک، سعی کردند با توافق نفتی، شرایط را برای افزایش قیمت نفت مهیا کنند. اما این توافق تاکنون نتوانسته به نتایج امیدبخش منجر شود. احتمالاً در صورت تداوم این شرایط، اعضای اوپک قویاً به این مسأله فکر خواهند کرد که چگونه می‌خواهند با تنوع‌بخشی به اقتصاد خود، خود را با شرایط جدید، یعنی دوران قیمت‌های نسبتاً پایین نفت، وفق دهند.

    از شرکت‌های فعال در صنعت شیل برای توجیه اقتصادی فعالیت‌ هایشان به قیمت‌های بالاتر از ۴۵ دلار به ازای هر بشکه نیاز دارند. همزمان با کاهش قیمت‌ها و حرکت قیمت‌های نفت به سمت ۴۰ دلار، بسیاری از این شرکت‌ها با زیان اقتصادی روبرو خواهند شد. به نظر می‌رسد دود آتش افروخته شده توسط شرکت‌های فعال در صنعت شیل، به چشم خود این شرکت‌ها خواهد رفت.

    تعداد زیادی از شرکت‌های کوچک و متوسط فعال در صنعت شیل ظرف ماه‌های آتی باید منتظر افزایش بدهی‌ها و ورشکستگی باشند. در سال ۲۰۱۶، بدهی شرکت‌های آمریکایی فعال در صنعت نفت و گاز که اعلام ورشکستی کردند به ۳۹ میلیارد دلار رسید. این در حالی است که بنا به آمارهای موسسه فیچ، بدهی شرکت‌های نفت و گازِ ورشکسته آمریکایی در سال ۲۰۱۵ کمتر از نصف این میزان، یعنی ۱۵ میلیارد دلار، بود.

    کشورهای عضو اوپک با اجرای توافق نفتی قصد داشتند شرایط را برای افزایش قیمت نفت و افزایش درآمدهای نفتی خود مهیا کنند. اما کاهش قیمت نفت در هفته‌های اخیر احتمالا یک‌بار دیگر این کشورها را به این فکر خواهد انداخت تا با تنوع‌بخشی به اقتصاد خود فکر کنند.

    درآمدهای خالص صادرات نفت خام کشورهای عضو اوپک در سال‌های اخیر به دلیل کاهش قیمت‌های نفت شدیداً افت کرده است. درآمدهای این کشورها بر حسب قیمت‌های ثابت (دلار سال ۲۰۱۶) از ۱۱۸۲ میلیارد دلار سال ۲۰۱۲ به ۴۳۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

    درآمدهای خالص حاصل از صادرات نفت عربستان از حدود ۳۶۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ به ۱۳۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رسید. این بدان معناست که درآمدهای نفتی عربستان حدود ۶۴ درصد نسبت به سال ۲۰۱۲ کاهش داشته است. تا همین جای کار، تبعات کاهش درامدهای نفت تأثیر خود را بر اقتصاد عربستان نشان داده و این کشور در پاسخ به این معضل، به سمت استفاده وسیع از ذخایر ارزی و مهم‌تر از آن اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی روی آورده است.

    ایران مدتی است که سعی در تنوع ‌بخشی به اقتصاد خود دارد. درآمدهای نفتی این کشور از ۶۸.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ به ۳۶.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رسیده است. این بدان معناست که درآمد های نفتی ایران، حدود ۴۷ درصد کاهش داشته است.

    در مجموع درآمد های حاصل از صادرات نفت خام کشور های عضو اوپک در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۲، حدود ۷۵۰ میلیارد دلار، یعنی معادل ۶۰ درصد کاهش یافته است. کاهش درآمد های نفتی اعضای اوپک، در این هفته‌ ها اهمیت بیشتری نیز یافته است. اوپکی‌ ها با اتحاد و کنار گذاشتن اختلافات سیاسی در اوپک، سعی کردند با توافق نفتی، شرایط را برای افزایش قیمت نفت مهیا کنند. اما این توافق تاکنون نتوانسته به نتایج امیدبخش منجر شود. احتمالاً در صورت تداوم این شرایط، اعضای اوپک قویاً به این مسأله فکر خواهند کرد که چگونه می‌خواهند با تنوع‌بخشی به اقتصاد خود، خود را با شرایط جدید، یعنی دوران قیمت‌های نسبتاً پایین نفت، وفق دهند.

    هفته گذشته نفت خام وست تگزاس اینترمدییت کار خود را در قیمت ۴۴ دلار و ۷۴ سنت به ازای هر بشکه به پایان برد. قیمت نفت خام برنت نیز در پایان هفته گذشته به ۴۷ دلار و ۲۷ سنت به ازای هر بشکه رسید.

    منبع: نکو نیوز

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.