جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ 17 ربيع أول 1446 Friday, 20 September , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    خرداد ۱۳۹۶
    ش ی د س چ پ ج
    « اردیبهشت   تیر »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    ایران سیزدهمین مصرف کننده فولاد روسیه است

    شناسه : 1817 29 خرداد 1396 - 7:09
    در سال گذشته روسیه چهارمین صادر کننده بزرگ فولاد در دنیا بود ولی ارزش صادرات این کشور به دلیل افت قیمت نفت در بازار جهانی نسبت به سال ۲۰۱۵ کاهش یافت.
    پ
    پ
    بررسی صنعت فولاد کشور روسیه با مطالعه در مورد اصلی ترین بازارهای صادراتی این کشور و سهم ایران  در این بازار ادامه پیدا می کند. همانطور که در گزارش های قبلی بیان شد روسیه چهارمین صادرکننده فولاد در دنیا است و محصولات این کشور به ۱۵۰ کشور دنیا صادر می شود ولی سهم ده کشور در این بازار برابر با ۶۶ درصد است. ده کشوری که بیشترین سهم از محصولات صادراتی روسیه را جذب می کنند عبارتند از ترکیه، تایوان، مکزیک، بلژیک، مصر، قزاقستان، ایتالیا، بلاروس، آلمان و در نهایت امریکا. ترکیه بیشترین سهم را در میان این کشورها دارد و دلیل گرمی روابط  سیاسی ترکیه و روسیه در سال های اخیر و تلاش برای بیشتر شدن همکاری های آنها را هم می توان در اهمیت تعاملات اقتصادی دو کشور جستجو کرد.
     
    در سال گذشته ترکیه ۱۸ درصد از فولاد صادراتی روسیه را جذب کرد که برابر با ۴.۲ میلیون تن بود در حالیکه تایوان با جذب ۱۰ درصد ، مکزیک و بلژیک هر یک با سهم ۷ درصد به ترتیب ۲.۳ میلیون تن و ۱.۷ و ۱.۵میلیون تن فولاد از روسیه وارد کردند. امریکا که دهمین کشور وارد کننده فولاد از روسیه است تنها دو درصد از فولاد صادراتی روسیه را جذب کرد و حجم واردات این کشور برابر با ۵۳۸.۵هزار تن بود. این کشور در سال گذشته افت ۱۲ درصدی واردات از روسیه را شاهد بود. ۱۴۰ کشور باقی مانده  تنها ۳۴ درصد از کل فولاد صادراتی روسیه را جذب می کنند.
     
    حجم و ارزش صادرات به ده مقصد اصلی
     
    در شرایطی که حجم صادرات فولاد روسیه به نیمی از این ده بازار اصلی در فاصله سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ میلادی رشد کرده است ولی ارزش صادرات در نه بازار از مجموع این ده بازار کاهش یافت. بیشترین نرخ کاهش ارزش صادرات در سال قبل در ایتالیا مشاهده شد. طبق گزارش های رسمی وزارت بازرگانی روسیه در سال گذشته ارزش صادرات به ایتالیا ۳۲.۸ درصد، به آلمان ۲۸.۹ درصد، به قزاقستان ۲۷.۹ درصد کاهش یافت و مکزیک تنها کشوری بود که ۴.۵ درصد بیش از سال ۲۰۱۵ برای خرید فولاد به روسیه پرداخت کرد.
     
    از نظر حجم صادرات شرایط کمی متفاوت بود. در این سال حجم صادرات به مصر با افزایش ۲۷.۸ درصدی و حجم صادرات به تایوان با افزایش ۱۸.۵ درصدی همراه بود در حالیکه میزان صادرات به مکزیک ۱۳.۳ درصد رشد کرد. در این سال صادرات فولاد روسیه به قزاقستان ۲۴.۹ درصد ، به ایتالیا ۱۶.۲ درصد و به آلمان ۱۵.۸ درصد تنزل یافت و امریکا افت ۱۲ درصدی واردات از روسیه را شاهد بود.
     
    ایران یکی از خریداران بزرگ فولاد روسیه
     
    با وجود اینکه ایان در میان ده کشور بزرگ وارد کننده فولاد روسیه قرار ندارد ولی در سال های اخیر وارداتش از این کشور رشد زیادی پیدا کرده است. آمار نشان می دهد در سال گذشته ایران سیزدهمین بازار بزرگ صادرات فراورده های فولادی روسیه بود ولی نکته ای که باعث شده است تا رابطه این دو کشور در عرصه فولاد بیش از پیش اهمیت پیدا کند نرخ رشد بالای صادرات فولاد روسیه به ایران بود. درسال گذشته حجم صادرات فولاد روسیه به ایران ۱۲۲.۲ درصد رشد کرد و ایران بعد از ویتنام و چک و مراکش به عنوان چهارمین کشوری که بالاترین نرخ رشد صادرات را تجربه کرده بود شناخته شد. در سال قبل نرخ رشد صادرات فولاد روسیه به ویتنام برابر با ۴۳۶۸ درصد، نرخ رشد صادرات به چک برابر با ۳۸۳.۹ درصد و نرخ رشد صادرات به مراکش برابر با ۱۹۶.۲ درصد بود. ویتنام دوازدهمین بازار صادرانی فولاد روسیه بود در حالیکه کشورهای مراکش و چک به ترتیب جایگاه چهارده و شانزده را داشتند.
     منبع: فولاد نیوز
    همایون میراباد

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.