سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ 19 ربيع ثاني 1446 Tuesday, 22 October , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    خرداد ۱۳۹۶
    ش ی د س چ پ ج
    « اردیبهشت   تیر »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    استفاده از فرصت رمضان برای صادرات فولاد ایران

    شناسه : 1875 30 خرداد 1396 - 12:21
    در ماه رمضان تقاضای فولاد در خاورمیانه و شمال افریقا کمتر شد و انتظار می‌رود قیمت فولاد هم بین ۱۰ تا ۲۰ دلار تا انتهای این ماه کاهش یابد. در این شرایط کاهش قیمت محصولات صادراتی ایران فرصتی طلایی برای این کشور فراهم کرد تا سهم بیشتری از بازار را بدست آورد.
    پ
    پ
    تاثیر ماه مبارک رمضان در بازار فولاد کشورهای خاورمیانه و کشورهای جنوب شرقی آسیا از جمله اندونزی و مالزی در هفته های اخیر به خوبی حس شده است. در این ماه‌ها تقاضای فولاد در این منطقه نه تنها رشد نکرد بلکه اخباری در مورد کاهش تقاضا در شماری از کشورهای خاورمیانه به دلیل کاهش سطح فعالیت‌های اقتصادی در این مناطق و کاهش ساعات کاری و توقف موقتی برخی از فعالیت‌های عمرانی به خصوص در کشورهایی که در این ماه با گرمای شدید هوا هم مواجه هستند شنیده شد. فعالان بازار انتظار دارند در روزهای باقی مانده این ماه یا قیمت فولاد در سطح کنونی ثابت باقی بماند یا روند کاهشی قیمت مشاهده شود.
     
    نشریه متال بولتن به نقل از یک فعال صنعت فولاد در خاورمیانه می گوید:  در دو هفته باقی مانده از ماه رمضان قیمت فولاد بین ۱۰ تا ۲۰ دلار به ازای هر تن کاهش خواهد یافت. البته تنها رمضان نیست که دلیل این افت قیمت است بلکه آغاز فصل بارش‌ها در بخش‌های بزرگی از چین که سرعت اجرای پروژه های عمرانی را کمتر می کند هم در تنزل قیمت فولاد تاثیر زیادی دارد. در این شرایط صادر کنندگان هم باید  قیمت پیشنهادی خود را کمتر کنند تا بتوانند در بازار نسبتا راکد کنونی خریدارانی پیدا کنند.
     
    استفاده ایران از فرصت رمضان
     
    در شرایطی که فعالیت‌های صنعتی در کشورهای خاورمیانه کاهش یافته است صادرکنندگان برای صادرات محصولات خود مجبور به عرضه آن در سطح پایین‌تری نسبت به قبل هستند تا در میان مصرف کنندگان انگیزه خرید را ایجاد کنند. ایران یکی از کشورهایی است که از این فرصت به بهترین شکل استفاده کرده است و از طرق کاهش قیمت محصولات صادراتی خود بخش بزرگتری از بازار را جذب کرده است ولی به نظر می رسد چین که بزرگترین صادر کننده فولاد در دنیا است تصمیمی برای کاهش قیمت ندارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد چین محصولات فولادی خود را با قیمت ۴۲۰ تا ۴۲۵ دلار امریکا به بازارهای خاورمیانه عرضه می کند و به همین دلیل استقبال زیادی از محصولات این کشور نمی شود در حالیکه قیمت محصولات ایرانی حداقل ۲۰ دلار کمتر از چین است. در این ماه اخباری در مورد فروش فولاد و فراورده های فولادی ایران با قیمت ۴۰۵ تا ۴۱۰ دلار امریکا به مصرف کنندگان شنیده شده است و در هفته گذشته دو محموله فولادی ایران در اندونزی تخلیه شد. مالزی هم خواستار خرید حجم بیشتری فولاد از ایران با قیمت مذکور است. رشد صادرات فولاد ایران یکی از سیاست‌های مهم فولادسازان کشور است به خصوص که رکود اقتصادی سال‌های اخیر و رکود بخش مسکن در ایران باعث شده است تا صادرات کلید بقای این صنعت باشد و سرمایه گذاری در واحدهای تولیدی با هدف عرضه به بازارهای خارجی انجام شود.   
     
    با توجه به این خبر می‌توان به یک نکته مهم دست یافت. نکته ای که همیشه در علم اقتصاد مطرح است و در تجارت جهانی هم نقش مهمی دارد و آن نحوه صحیح قیمت گذاری محصولات صادراتی ایران است. بررسی وضعیت صنعت فولاد در ماه رمضان نشان می‌دهد در صورتیکه ایران بتواند قیمت‌ها را اندکی کاهش دهد-در سطحی که باعث آغاز جنگ قیمتی در دنیا نشود- می‌تواند سهم بزرگتری از بازار را بدست آورد ولی نباید تمام تمرکز خود را روی یک بازار یا یک منطقه خاص قراردهد بلکه باید بازارهای مختلفی را شناسایی کند و حجم صادرات خود را به این کشورها محدود کند. سیاستی که در صورت مدیریت درست می تواند درآمد زایی ایران از بازار فولاد را افزایش دهد.
     منبع: فولاد نیوز
    همایون میراباد

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.