روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، سیدرسول خلیفهسلطانی اظهار داشت: بومیسازی، توسعه تکنولوژی و ارتقای توان ساخت داخل اهداف ارزشمندی هستند که نیل به آنها نیازمند مجموعه فعالیتهای هدفمند و ساختارمند است. طبیعی است که اقداماتی از این دست به دلیل لزوم فراگیری، جامعیت، تخصص و چابکی لازم باید در چارچوب شرکتهای بزرگ، سازمانهای توسعهای و اصناف شکل بگیرد و چه بهتر است که تشکلهای صنفی در این خصوص نقش محوری ایفا کنند تا علاوه بر رفع دغدغههای صنف خود، بتوانند به کوچک شدن دولت کمک کنند. در این استراتژی دولت نقش نظارتی و تسهیلگر را ایفا میکند و شرکتها در قالب هم افزایی صنفی و در چارچوب یک تشکل، بومیسازی و توسعه تکنولوژی را دنبال میکنند.
وی در این زمینه افزود: در انجمن تولیدکنندگان فولاد با همین استراتژی وارد گود بومیسازی شدهایم و به هیچ عنوان قصد موازیکاری با شرکتها و دولت را نداریم. بر همین اساس با مشارکت گروههای بزرگ فولادی، چهار ساختار اصلی را برای بومیسازی و توسعه تکنولوژی و حمایت از تامین داخلی در زنجیره فولاد تعریف و دنبال کردهایم که با توجه به موقعیتهای حاصله میتواند مدلی برای تعمیم آن به سایر صنایع کشور هم باشد.
خلیفهسلطانی عنوان کرد: ساختار اول کمیته بومیسازی و توسعه تکنولوژی است. این کمیته از معاونان تکنولوژی و مدیران بومیسازی و مهندسی شرکتهای بزرگ زنجیره فولاد تشکیل شده که سایر ساختارهای مربوط به این حوزه را راهبری میکند. دو ساختار دیگر که در واقع شاه بالهای بومیسازی در زنجیره فولاد هستند، سامانه جامع بومیسازی زنجیره آهن و فولاد و صندوق پژوهش و فناوری فولاد هستند که بعد از نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد پیگیری شدهاند و قرار است نقش کلیدی در مدل انجمن برای حمایت از ساخت داخل را برعهده داشته باشند.
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اینکه سامانه جامع بومیسازی، یک سامانه شناسایی، ارتباطی و به همرسانی تامینکنندگان زنجیره فولاد است، یادآور شد: این سامانه از تفاهمنامه بین انجمن و ایمیدرو و ایجاد دبیرخانه بومیسازی در مرکز تحقیقات مواد معدنی و مشارکت شرکتهای بزرگ فولادی عملیاتی شده و آبان ماه امسال کار خود را آغاز کرده است و به دلیل جامعیت درختواره مبنایی که در آن وجود دارد، قابل تعمیم به سایر صنایع نیز هست.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: صندوق پژوهش و فناوری فولاد نیز به توصیه دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری کلید خورده و با حمایت ایمیدرو و مشارکت شرکتهای فولادی و معدنی در حال شکلگیری است. این صندوق در واقع ساختار مالی بومیسازی در زنجیره فولاد است که امیدواریم هرچه زودتر شاهد تاسیس آن باشیم.
خلیفهسلطانی در خصوص ساختار چهارم بومیسازی در این انجمن نیز گفت: سارختار چهارم ما در این زمینه جشنواره و نمایشگاه است که دومین دوره آن در دی ماه سال جاری برگزار میشود. در نخستین دوره این رویداد ملی، حدود ۲۲۰ موافقتنامه بین تامینکنندگان و تولیدکنندگان رد و بدل شد و آنها شناخت خوبی از یکدیگر پیدا کردند. این نمایشگاه ۱۰ هزار بازدیدکننده داشت که عموما بازدیدکنندههای حرفهای و تخصصی بودند. حرکت تازهای که در این جشنواره روی داد تقدیر از ۴۱ تامینکننده برگزیده بود که این حرکت در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.
***تعداد تأمین کنندگان داخلی فولاد مبارکه به ۱۰ هزار رسید
در راستای اجرایی شدن راهبردهای شرکت فولاد مبارکه مبنی بر حمایت از تولید ملی و شرکتهای سازنده و تولیدکننده داخلی، آذرماه سال جاری دههزارمین کد تأمینکنندگی در سیستم خرید فولاد مبارکه به ثبت رسید.
فولاد مبارکه، ضمن اعلام این خبر و با تشریح وضعیت تأمینکنندگان این شرکت گفت: معاونت خرید متشکل از شش واحد مختلف است که چهار واحد آن کارِ خرید و دو واحد دیگر پشتیبانی خرید را به شرح زیر انجام میدهند:
واحد خرید مواد اولیه و انرژی (گروه سنگآهن، حاملهای انرژی، نسوز، مواد شیمیایی و …)؛
واحد خرید مواد مصرفی (لوازم ایمنی و اداری، لوله و اتصالات، لوازم برق عمومی، کابلها، سیم بکسل، پیچ و مهره و …).
واحد خرید ماشینآلات، تجهیزات و قطعات یدکی (گیربکس، پمپ، مبدل حرارتی، قطعات هیدرولیکی و نیوماتیکی، غلتک و …).
واحد خرید خدمات (قراردادهای توسعه، حملونقل، مشاوره، تعمیر و نگهداری و…)؛
واحد کنترل مواد (واردات و امور انبارها و کنترل موجودی و …)؛
واحد برنامهریزی و پشتیبانی خرید (ارزیابی تأمینکنندگان، پشتیبانی سیستمهای خرید، ترخیص کالا و …)
وی با بیان اینکه از ۱۰ هزار تأمینکنندۀ ثبتشده، ۴۵۱ تأمینکننده در سال ۱۳۹۸ به فهرست تأمینکنندگان اضافه شدهاند، گفت: تعداد تأمینکنندگان فعالی که در سه سال اخیر حداقل یک سفارش از فولاد مبارکه دریافت کردهاند، ۲۶۰۸ واحد است. از این تعداد، ۱۱۸ تأمینکننده مربوط به واحد خرید مواد اولیه، ۹۸۶ تأمینکننده مربوط به واحد خرید مواد مصرفی، ۹۶۷ تأمینکننده مربوط به واحد خرید قطعات یدکی و ۵۳۷ تأمینکننده مربوط به واحد خرید خدمات است.
وی با اشاره به اینکه تأمینکنندگان در ۹۱۵ زمینۀ تخصصی فعالیت دارند و هر تأمینکننده میتواند بهصورت همزمان در چند زمینه فعالیت فعال باشد، اظهار داشت: هر زمینۀ فعالیت مشتمل بر یک فهرست کوتاه از تأمینکنندگان مرتبط است. از ۹۱۵ زمینۀ فعالیت، ۴۲ زمینه در حوزۀ مواد اولیه و انرژی، ۳۷۱ زمینه در حوزۀ مواد مصرفی، ۳۱۴ زمینه در حوزۀ قطعات یدکی و ۱۸۸ زمینه در حوزۀ خرید خدمات تعریف شده است.
در همین خصوص سید مجتبی رسولی کارشناس واحد برنامهریزی خرید گفت: در سال ۱۳۹۴ بستر الکترونیکی ارتباط با تأمینکنندگان (سامانه سمات یا SRM) برای تأمینکنندگان متقاضی ورود به خرید ایجاد شد. تأمینکنندگانی که متقاضی ورود به لیست خرید فولاد مبارکه باشند با ثبتنام در سایت فولاد مبارکه و بارگذاری مدارک لازم میتوانند اعلام آمادگی کنند. در حال حاضر بهطور میانگین روزانه حدود ۶ تأمینکننده در سایت ثبتنام میکنند.
وی ادامه داد: پس از بررسی مدارک تأمینکنندگان ثبتنامشده در واحد برنامهریزی خرید، تأمینکنندگانی که مدارک آنها کامل باشد در فهرست بازدید میدانی قرار خواهند گرفت و سپس تیمی از کارشناسان فنی و بازرگانی از تأمینکنندگان بازدید میکنند. درصورتیکه تأمینکنندگان امتیاز لازم را کسب کنند، کد تأمینکنندگی به آنها تخصیص داده میشود و در زمینه فعالیتهای مرتبط فعال خواهند شد.
مجتبی رسولی افزود: از سال ۱۳۹۵ تمامی استعلامها الکترونیکی شده و از طریق سامانه سمات (SRM) سایت فولاد مبارکه در کارتابل تأمینکنندگان قرار گرفته است. از سال ۱۳۹۷ سفارشهای جزئی و از سال ۱۳۹۸ نیز سفارشهای متوسط الکترونیکی شده و در کارتابل تأمینکنندگان از طریق سامانه سمات (SRM) ارسال میشود.
این کارشناس واحد برنامهریزی خرید اعلام کرد: از برنامههای آتی برنامهریزی خرید در آینده ایجاد نسخۀ موبایلی سامانۀ سمات (SRM)، الکترونیکی شدن مناقصات، ارائۀ اطلاعات وضعیت عملکرد تأمینکنندگان در سامانۀ سمات (SRM)، ارائۀ گواهی صلاحیت همکاری به تأمینکنندگان و بهکارگیری هوش مصنوعی در فرایندهای خرید است.
ثبت دیدگاه