***تقویت همکاری تامینکنندگان و فولادسازان
بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، با اشاره به برگزاری دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران اظهارکرد: نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم، این است که ما از یک واردکننده فولاد به یک صادرکننده تبدیل شدهایم؛ از اینرو سرمایهگذاریها باید منجر به تولید رقابتپذیر و اقتصادی شود و این یک اصل است.
وی تصریح کرد: موج حمایت از تأمینکنندگان داخلی در زنجیره آهن و فولاد بهشرط آنکه تولیدات داخلی به لحاظ کیفی قابل رقابت با نمونههای خارجی باشند، به موفقیت خواهد رسید. از آنجاییکه به لحاظ قیمتی با شرایطی که برای ارز ایجاد شده، تولید داخل رقابتپذیر شده است و بهطور قطع مصرفکننده انگیزهای ندارد که به سراغ محصولات خارجی برود.
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این گفتوگو اظهارکرد: کاری که انجمن تولیدکنندگان فولاد از سال گذشته در حوزه بومیسازی آغاز کرد و مورد استقبال گسترده شرکتها واقع شد، برگزاری جشنواره ملی فولاد ایران و نمایشگاه تخصصی بومیسازی است. این کار اگرچه دیرهنگام اما در نهایت از سال گذشته آغاز شد و شرایط آشنایی سازندگان و تامینکنندگان قطعات و تجهیزات و فولادسازان را فراهم کرد و توسعه بومیسازی را شتاب بخشید.
وی افزود: تحریم نیز شرایط را بهگونهای رقم زده که بهواسطه بحث ارز و محدودیتهای ارزی از یک سو و تامین تجهیزات مرغوب از دیگر کشورها از سوی دیگر، چارهای جز بومیسازی نداریم و ضرورت ایجاب میکند به این مقوله بیش از پیش توجه و به بومیسازی به چشم یک فرصت نگاه کنیم.
سبحانی با بیان اینکه موج حمایت از تامینکنندگان داخلی مشروط است و تولیدات داخلی به لحاظ کیفی باید قابل رقابت با نمونههای خارجی باشند، خاطرنشانکرد: شاید بسیاری از تجهیزات صنعت فولاد تا سال گذشته هم وارداتی بوده، اما به واسطه تحریمها باید از این پس این تجهیزات در داخل کشور تولید و تامین شوند. دولت و مجلس نیز در این راستا گامهای خوبی برداشتهاند و قانون استفاده از حداکثر توان ساخت داخل که اصلاحیه خورد و ابلاغ شد، فرصتی را برای صنعتگران و سازندگان داخلی فراهم کرده تا کالاهای مشابه کالایی که در داخل تولید میشود یا امکان تولید آن وجود دارد، ثبت سفارش نشده و اجازه واردات نگیرد. وی سرعت گرفتن بومیسازی را نیازمند مزیت کیفی و قیمتی تأمینکنندگان داخلی دانست و گفت: این موج حمایتی به شرط آنکه تولیدات داخلی به لحاظ کیفی قابل رقابت با نمونههای خارجی باشند به موفقیت خواهد رسید چون به لحاظ قیمتی با شرایطی که برای ارز ایجاد شده، تولید داخل رقابتپذیر است و بهطور قطع مصرفکننده انگیزهای ندارد که به سراغ محصولات خارجی و واردات آنها برود.
سبحانی با اشاره به تحریمها و افزایش نرخ ارز خاطرنشان کرد: طبیعی است، هر کشوری باید در راستای حفظ استقلال خود به سمت بومیسازی حرکت کند و ایران نیز چارهای جز حرکت در این مسیر ندارد، اما تحریمها و مسائل و مشکلات ارزی این موضوع را تسریع کرده است. اگر در سالهای گذشته به این موضوع توجه نمیشد دلیل آن این بود که با نرخ پایین ارز، تامین نیاز داخل توجیه اقتصادی نداشت. وی افزود: اکنون که بهدلیل تحریمها و نوسانهای نرخ ارز، شرکتهای فولادی با محدودیتهایی روبهرو هستند، این واحدهای صنعتی نگاه خود را به سمت بازار داخل برگرداندهاند و بهتر است تولیدکنندگان و سازندگان داخلی از این فرصت استفاده کنند.
***مهندسی معکوس
مصطفی عطاییپور، مدیر مجتمع فولادی سبا وابسته به فولاد مبارکه نیز از دلایل ایجابی برگزاری جشنواره ملی فولاد گفت و آن را نمایشگاهی لازم و ضروری در زمینه تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنایع فولادی در زمان تحریم معرفی کرد. وی افزود: با توجه به تحریمها و شرایطی که درآن بهسر میبریم، بهتر است بیشتر قطعات یدکی را داخل کشور بومیسازی کنیم؛ این امر نیاز به فناوریهایی دارد که با مهندسی معکوس میتوان به آنها دست یافت و میتوان از برخی شرکتهای دانشبنیان که در این زمینه تجربههایی دارند نیز استفاده کرد. وی ادامه داد: در فولاد مبارکه با همان روند مدیریتی که اشاره شد، حدود ۹۵ درصد قطعات بومیسازی شده است.
عطاییپور در ادامه از دستاوردهای جشنواره ملی فولاد در سال گذشته برای مجموعه خود گفت و عنوان کرد: در بخش روتاری جوینت و مکانیکال سیل به توفیقهای خوبی رسیدیم. در تولید و تامین برخی از پمپها نیز توانستیم با شرکتهای دانشبنیان به توافقهای خوبی برسیم. در ساخت یکسری گیربکسها هم به ساخت داخل رسیدیم که در این مسیر شناسایی منابعی که این جشنواره برای ما امکانپذیر کرده بود، بسیار به ما کمک کرد. این جشنواره کاربردی است به این دلیل که شرکتهای فولادی و غیرفولادی گوناگونی که در آن حضور پیدا میکنند، میتوانند تبادل اطلاعات خوبی داشته باشند و حتی منجر به ایجاد یک بانک اطلاعاتی خوب شوند.
وی افزود: ارتباطات خوبی پس از این جشنواره بین ما و شرکتهای دانشبنیان و تامینکنندگان شکل گرفت و که منجر به رفتوآمد و تبادل اطلاعات بین ما شد. عطاییپور درباره اینکه یکی از گلایههای شرکتهای تامینکننده این است که بسیاری از شرکتهای داخلی در وندرلیست هلدینگهای بزرگ قرار نمیگیرند و اجازه معرفی توانمندیهای خود را ندارند، اظهارکرد: شرکتهای بزرگی مانند فولاد مبارکه که یک هلدینگ بزرگ بهشمار میرود، تعداد زیادی از قطعات مورد نیاز خود را در داخل تامین کرده و مانند آن در مناقصهها و فراخوان شرکتها زیاد دیده میشود.
وی افزود: بیشتر شرکتهایی که در این مناقصهها میخواهند شرکت کنند، رقابت سختی با دیگر شرکتکنندهها دارند، چراکه دهها مدل از یک قطعه از سوی شرکتهای گوناگون در حال ساخت است و رقابت در این حد برای همگان راحت نیست. با این حال، هنوز قطعات زیادی وجود دارد که در تامین آنها با مشکل روبهرو هستیم و نتوانستهایم آنها را در داخل تهیه کنیم؛ به همین دلیل بهتر است شرکتهای تامینکننده با شناسایی این نیازها که از طریق همین جشنوارهها امکانپذیر است در فضایی کمتر رقابتی، حضور پیدا کرده و مشکلات فولادساز را نیز برطرف کنند.
مدیر مجتمع فولادسازی سبا در ادامه افزود: در بسیاری از موارد، با شرط و تضمین خرید قطعه قبول کردهایم تا ۳ سال برای تامین آن قطعه مناقصه برگزار نمیکنیم و فقط از آن شرکت خرید خود را انجام میدهیم و پس از ۳ سال فراخوان میدهیم. وی همچنین گفت: از سوی دیگر، رقابت این شرکتها با تامینکنندگان خارجی است. اگر قطعهای در داخل تولید شود ما سریع قطعه خارجی را از خط تولید خارج نمیکنیم، بلکه اجازه میدهیم شرکت داخلی این قطعه را در خط تولید ما آزمایش کند و وقتی جواب داد، خرید قطعه خارجی را کنار میگذاریم. جشنواره برای شرکتهای بزرگی مانند فولاد مبارکه حرفی برای گفتن دارد؟ مدیر مجتمع ناحیه فولادسازی سبا در پاسخ به این پرسش گفت: شرکتهای دانشبنیان در قطعاتی که واقعا دچار مشکل هستیم، شانس خوبی برای محکزدن توانمندیهای خود دارند و از سوی دیگر، فولاد مبارکه هم از این شرایط سود میبرد.
شکی در این امر نیست. کما اینکه در سایت خود فهرستی از نیازمندیهایمان را اعلام و حتی نمایشگاهی در این زمینه در اصفهان برگزار کردیم. این جشنوارهها و نمایشگاههای ملی فولاد یا امثال آن نیز این رویکرد را تقویت میکنند. امسال نیز تداوم ساخت داخل را در قطعات باقیمانده مورد نیاز شامل قطعات مکانیکی، اتوماسیونی و… مدنظر قرار خواهیم داد.
صمت
ثبت دیدگاه