چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ 20 ربيع ثاني 1446 Wednesday, 23 October , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    تیر ۱۳۹۶
    ش ی د س چ پ ج
    « خرداد   مرداد »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    فردا ؛ عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام شرکت سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج فارس (وپسا)

    شناسه : 2032 02 تیر 1396 - 13:01

     مالک ۹۸ درصدی سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج فارس به چند ابهام برخی فعالان بازار سرمایه در مورد سابقه، ارزش گذاری دستگاه فوق سنگین، نیروی انسانی، کیفیت سود و برنامه فروش سهام پاسخ داد.

    پ
    پ

    به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، در پی اعلام عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام شرکت سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج فارس (وپسا) با سرمایه ۲۵۰ میلیارد تومانی که قرار است شنبه سوم تیر ماه در بازار دوم معاملات فرابورس انجام شود، برخی ابهامات در مورد این شرکت مطرح شده و برخی فعالان سوالاتی را مطرح کردند .

    شهاب فلاح پور سهامدار عمده و ذی نفع نهایی “وپسا” و موسس گروه صنعتی پارکو ، پاسخ هایی به ابهامات مطرح شده به خبرنگاران داد.

    وی گفت: از سال ۱۳۸۰ در حوزه باربرداری فوق سنگین فعال بوده و با استفاده از متخصصین فنی و مالی در ترکیب هیات مدیره و مدیران کلیدی شرکت های اصلی و فرعی مشغول فعالیت هستیم.

    وی با بیان اینکه صنعت بار برداری سنگین (Heavy Lifting) شامل جرثقیل های بالاتر از ۴۵۰ تن تعریف می شود، ادامه داد:پس از خروج شرکت های خارجی فعال در این حوزه از ایران در دهه ۸۰، فعالیت ما در این حوزه گسترش یافت.

    تا قبل از این تاریخ، حوزه عملیات نصب پالایشگاه ها و پتروشیمی ها انحصارا در دست شرکت های خارجی مثل ماموت هلند و الجابر امارات بود.بنابراین گروه صنعتی پارکو اولین شرکت ایرانی بخش خصوصی درحوزه باربرداری سنگین است که فعالیت این گروه در یک سال اخیر در قالب شرکت پارت ماشین سازه سازماندهی و تجمیع شده است.

    این سهامدار عمده با بیان اینکه صنعت باربرداری سنگین (Heavy Lifting) صنعتی است که در هر کشور در انحصار شرکت های محدودی بوده و در ایران نیز صنعتی جدید بشمار می رود، ادامه داد: بعد از اعمال تحریم و خروج شرکت های خارجی، تنها شرکت بخش خصوصی که در کنار قرارگاه خاتم الانبیاء فعال بوده، گروه صنعتی پارکو (پارت ماشین سازه پارس کنونی) است که از زیرمجموعه های هلدینگ سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج فارس است.

    فلاح پور در خصوص هلدینگ “وپسا” هم توضیح داد: هنگامی که تصمیم گرفتیم مجموعه شرکتها را شفاف و وارد بازار سهام کنیم کلیه فعالیتهای گروه که شامل ۴ شرکت بود، در قالب یک شرکت سرمایه گذاری هلدینگی تجمیع شد تا بتوان مجموع فعالیت ها را ساماندهی و توسعه داد.سپس هلدینگ “وپسا” اقدام به پذیرش در فرابورس کرد که شامل ۴ شرکت پارت ماشین سازه پارس،اعتماد ماشین آپادانا، سازه طرح گستر شهر آرا و جهان روکش اسپادانا است.

    وی با اشاره به دو حوزه فعالیت اصلی پارت ماشین شامل عملیات اجاره دستگاه و عملیات نصب سازه های سنگین ، خاطرنشان کرد: اجاره دستگاه شامل حدود ۸۰ درصد حاشیه سود نسبت به مبلغ قرارداد است و عملیات نصب سازه های سنگین شامل ۴۰ درصد حاشیه سود.

    فلاح پور با اعلام اینکه تمام ظرفیت اجاره چرثقیل های شرکت تا مهر سال جاری تکمیل بوده و قرارداد نهایی شده، افزود: برهمین اساس، بودجه سال جاری شرکت، محافظه کارانه است. از این رو فعالان بازار سرمایه می توانند محاسبه کنند.

    برای رسیدن به سود بودجه شده سال ۹۶ تنها از محل اجاره ها کافی است اجاره دستگاه ها ۲۵ میلیارد تومان باشد که این مبلغ چندان دور از انتظار نیست و به عبارتی حداقل فعالیت دستگاه ها است.

    وی ادامه داد : همچنین به منظور محاسبه محافظه کارانه، بودجه سال ۹۶ صرفا بر اساس قرادادهای نصب، تنظیم و ارائه شده که ممکن است تا پایان سال نیازی به حوزه نصب نباشد.

    وی ادامه داد: برخلاف ابهامات مطرح شده در خصوص نیروی انسانی، حداقل نیروی انسانی ثابت در این شرکت ۱۲۰ نفر هستند که برای هر پروژه بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر دیگر اضافه می شوند با افزایش موقتی ، کارکنان پارت ماشین سازه به بیش از ۳۰۰ نفر هم می رسد.

    فلاح پور ادامه داد: از سوی دیگر بیش از ۷۰ درصد فعالیت های شرکت پارت ماشین سازه مرتبط با قراردادهای منعقده با زیر مجموعه های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس است. در این میان سال گذشته از ۱۰ میلیارد تومان قرارداد منعقده ، ۸ میلیارد تومان سود به دست آمده که ناشی از اجاره دستگاه ها بود که بر اساس نظر حسابرس به خاطر عدم ثبت صورت وضعیت ها توسط کارفرما، ۳.۷ میلیارد تومان از سود آن به سال ۹۶ منتقل شده است.

    علت ورود به بازرگانی و کالای اساسی

    وی در پاسخ به این سئوال که چرا یکی از ۴ زیر مجموعه “وپسا” یعنی شرکت سازه طرح گستر شهر آرا اقدام به واردات و صادرات مواد غذایی کرده است ، توضیح داد: همه شرکت های خارجی فعال در صنعت باربرداری سنگین (Heavy Lifting) چنین اقداماتی کرده اند تا قادر به استفاده از منابع مالی و توسعه فعالیت ها باشند. چون تعداد دستگاه ها محدود و اجاره ها از قبل مشخص است. به طور مثال شرکت سنگاپوری این صنعت، یکی از تامین کنندگان اصلی روغن پالم است.

    این سهامدار عمده در برابر پرسش دیگری مبنی بر دلیل تعداد اندک نیروی انسانی حاضر در دیگر زیر مجموعه “وپسا” یعنی جهان روکش اسپادانا، توضیح داد: این شرکت، تولیدکننده فوم سخت XPS است که به دلیل رشد ۳ برابری ارز ، امکان راه اندازی خط تولید یک میلیون یورویی آن فراهم نشد ولی قرار است از مهر سال جاری اولین خط تولید آن با حضور ۳۸ نیروی انسانی در دو نوبت کاری ، راه اندازی شود.

    نمایندگی بزرگترین شرکت ماشین آلات راه سازی چین

    فلاح پور افزود: شرکت اعتماد ماشین آپادانا نیز در اواخر سال گذشته اقدام به اخذ نمایندگی بزرگترین شرکت ماشین آلات راه سازی چین یعنی شرکت جین گانگ کرده که امید است در سال ۹۶ نه تنها به اهداف بودجه ای دست یابیم بلکه از آن نیز فراتر رویم.

    آینده و کیفیت سود و برنامه فروش سهام

    وی با اشاره به فعالیت ۱۷۸ نفری حال حاضر زیرمجموعه های سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج فارس، در برابر این نکته که با توجه به قائم بودن این هلدینگ به فرد و نگرانی از تداوم و کیفیت سودآوری، چه پاسخی دارد؟ توضیح داد: اولا شرکتهای بخش خصوصی بدون موسس و راهبر در واقع معنایی ندارند. دوم ؛ هر یک از شرکتها، دارای مدیران قابل و توانمندی هستند که فعالیتها را در راستای شرکت اصلی هدایت می کنند. سوم ؛ قرار نیست که سهام عمده شرکت در بورس یا غیر آن فروخته شود. ورود ما به بورس با هدف توسعه فعالیتها و گسترش آن است. در ضمن عمده سهام در توقیف سازمان بورس خواهد بود. ضمنا اینجانب صنعتی سود آورتر ازفعالیت “وپسا” سراغ ندارم.

    فلاح پور ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به وجود ۶۴ پروژه نیمه تمام پتروشیمی کشور بدون در نظر گرفتن پروژه های نفت و گاز و فولاد و سایر صنایع و با فرض عدم پروژه ایجادی جدید در حوزه پتروشیمی، برآورد می شود فقط پروژهای پتروشیمی نیمه تمام کشور ۱۲۰ میلیارد دلار باشد.

    به گفته وی، با توجه به نیاز میانگین ۶ ماه کار هر پروژه پتروشیمی به جرثقیل های فوق سنگین به نظر می رسد که حداقل بیش از ۸ سال با تعداد اندک دستگاه های فوق سنگین باربرداری موجود در کشور و هزینه های گران و سخت بودن خدمات، زمینه فعالیت انحصاری مهیا است.

    این سهامدار “وپسا” افزود: با توجه به تعداد اندک جرثقیل های فوق سنگین باربرداری و هزینه گران و شرایط سخت واردات و توانایی برای تعمیرات دستگاه ها و فقدان خدمات پس از فروش، مطمئنا ورود رقبای جدید در این حوزه در سالهای آتی چندان متصور نیست. این درحالی است دستگاه های موجود کشور فعلا با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستند و اجاره آن از خارج به همراه هزینه حمل، هزینه اجاره را به دو برابر افزایش می دهد. نمونه آن شرکت متانول سبلان است که ناچار شد برای سه ماه از یک شرکت بلژیکی برای پروژه اش قرارداد کند. انتقال هر جرثقیل فوق سنگین نیازمند یک کشتی است.

    پاسخ به ابهامات فنی و ارزشگذاری دارایی ها

    فلاح پور در مورد ابهامات مربوط به ارزش گذاری ۸ دستگاه و تاریخ ساخت و مدل آنها گفت: اولا در سه نوبت طی ۱.۵ سال گذشته، گروه های کارشناسی رسمی ۳ و ۵ نفره متفاوت دادگستری و کارشناس سهام ، دارایی های شرکت را ارزش گذاری کرده اند. دوم ؛ خرید و واردات جرثقیل های فوق سنگین بسیار زمانبر، پیچیده و هزینه بر است.

    وی ادامه داد: در دنیا تنها سه شرکت در دو کشور آلمان و آمریکا قادر به ساخت این دستگاه های فوق سنگین هستند. اخیرا چین هم وارد این عرصه شده اما تعداد انگشت شماری تولید کرد که غالبا به دلیل مشکلات فنی توسط خریداران برگشت داده شده است. از این رو جرثقیل های کشورهای جهان سوم دست دوم است. اما به معنی کهنه و ناکارآمد نیست. مثلا در خود آمریکا دستگاه های مدل ۱۹۶۰ همچنان در حوزه دریایی مشغول کار هستند.

    عمر مفید جرثقیل ها در دنیا و “وپسا”

    فلاح پور با اشاره به اینکه عمر مفید این جرثقیل ها غالبا بیش از ۵۰ سال است، ادامه داد: زیر ا اولا استهلاک آنها بر مبنای ساعت کارکرد مفید است. ثانیا هرچند سال یکبار “اورهال” شده و تقریبا نو و جدید می شوند.مثلا هنگام احداث کارخانه فولاد مبارکه اصفهان توسط آلمانی ها،دستگاه هایی وارد ایران شد و بعد از اتمام ساخت کارخانه فولاد آن دستگاه ها در قالب یک شرکت همچنان فعال است.

    وی افزود:در استانداردهای بین المللی جرثقیل های مدل ۲۰۰۰ میلادی و بالاتر جوان و بروز محسوب می شوند. مثلا قالب دستگاه های موجود در امارات و سنگاپور مربوط به سالهای اول ۲۰۰۰ میلادی است اما مدل دستگاه های متعلق به شرکت پارت ماشین سازه پارس،مربوط به سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ است که عمر بسیار کمی محسوب می شود.

    وی ادامه داد:با بیان اینکه بهای هر جرثقیل مبتنی بر آپشن ها و تجهیزات سفارش شده است. مثلا تنها یک آپشن آن سوپر لیفت بوده که ۲.۵ میلیون دلار قیمت دارد.

    دستگاه بوژی که برای باربرداری در ارتفاع و فاصله استفاده می شود حدود ۳ میلیون دلار قیمت دارد. تجهیزات و اپشنهای دستگاه بعضی مواقع روی تناژ و ظرفیت دستگاه نیز تاثیر گذارند. مثلا شرکت manitowoc امریکا برای دستکاه با ظرفیت ۳۰۰تن سوپر لیفت و بوژی طراحی دارد که ظرفیت ان به ۴۵۰ تن میرسد و با ring ان ظرفیت باربرداری ۱۳۰۰تن پیدا می کند. اینکه روی کدام دستگاه این تجهیزات بسیار گران قیمت قابل نصب است نیز خود توان فنی پیچیده ای نیاز دارد.

    وی ادامه داد: بهای هر جرثقیل مبتنی بر آپشن ها و تجهیزات سفارش شده است، مثلا تنها یک آپشن آن سوپر لیفت، ۲.۵ میلیون دلار و دستگاه بوژی که برای باربرداری در ارتفاع و فاصله استفاده می شود حدود ۳ میلیون دلار قیمت دارد.ساده ترین قسمت جرثقیل که بوم آن است متری ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار است که متراژ بوم کل یک جرثقیل طبق اکسسری های مورد نیاز است. از این رو قیمت جرثقیل فوق سنگین تقریبا یونیک و سفارشی بوده و در نمایشگاه ها هم عرضه نمی شوند. از این رو هر دستگاه قیمت خاص خود را دارد.

    ارزش ۱۸۰ میلیارد تومانی ۸ دستگاه و علت ثبت با قیمت های کمتر

    فلاح پور با بیان اینکه به همین منظور ارزش گذاری هر دستگاه نیز شامل فرآیندهای پیچیده و متفاوتی است، ادامه داد: با این اوصاف مجموع ارزش ۸ جرثقیل فوق سنگین شرکت با نرخ دلار روز بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان محاسبه می شود. اما با توجه به هزینه بالای انتقال اسناد محضری هر دستگاه ( حدود ۱۲۰ میلیون تومان)، برای انتقال جرثقیل ها به شرکت پارت ماشین سازه در دفاتر اسناد رسمی از کمترین ارزش ممکن در محضر استفاده شده که رویه مرسوم انتقال ماشین آلات و ملک در دفاتر اسناد رسمی است.

    وی گفت: درحالی برخی از مثال های نادرست ارزشگذاری برای مقایسه جرثقیل های فوق سنگین استفاده کردند که جا دارد دانسته شود ارزش گذاری این دستگاه ها بسیار خاص بوده و شامل اجزای متعددی برای ورود به کشور و استقرار در پروژه هستند همچنین در زمان خرید، اطمینان از شکل سلامت جرثقیل ها، فرآیند طولانی و تخصصی است. مثلا مونتاژ، آزمایش جرثقیل و دمنتاژ حداقل ۴۵ روز زمان می برد و نیازمند متخصصین مختلف در محل مبداء خرید است.

    فلاح پور با بیان اینکه جرثقیل فوق سنگین اسباب بازی یا کالای مصرفی نیست که بتوان اینترنتی یافت و خرید کرد ، در خاتکه گفت: همانگونه که اعلام شد تولید و فروش دستگاه ها بسیار اندک بوده و در حال حاضر این نوع جرثقیل های ۸۵۰ تنی در منطقه، تنها در ایران، دمام عربستان و آذربایجان موجود هستند.

    بهترین زمان برای عرضه اولیه “وپسا” انتخاب شده است

     250 میلیون سهم شرکت سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج فارس (وپسا) به عنوان نخستین عرضه اولیه بازار سهام سال جاری شنبه ۳ خرداد ماه در فرابورس ایران با روش ثبت سفارش و دامنه قیمتی ۱۰۰۰ تا ۱۰۳۰ ریال عرضه می شود.

    ناصر آقاجانی، مدیرعامل کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، ضمن بیان این مطلب که یکی از مهمترین اهداف بازار سرمایه حمایت، تشویق و ترغیب بنگاه های اقتصادی برای ورود به بورس است، گفت: زمانی که شرکت ها به بازار سرمایه وارد می شوند جریان نقدینگی جدیدی به این بازار تزریق می کنند.

    مدیرعامل کارگزاری اردیبهشت ایرانیان ضمن اشاره به تاریخ تعیین شده برای عرضه اولیه “وپسا” و تاکید بر اینکه بهترین زمان برای این عرضه انتخاب شده است، گفت: نوسان و حرکت ذات بازار سرمایه است و بورس در حالت سکون معنا نخواهد داشت. همواره عوامل متعددی مانند فضای سیاسی عرصه بین الملل، تحریم ها، انتخابات، نرخ بهره، نرخ ارز و یا تورم بر عملکرد بورس ها در دنیا تاثیر گذار است در نتیجه نمی توان گفت زمان یک عرضه اولیه درست یا غلط تعیین شده است.

    وی با بیان اینکه نحوه عرضه اولیه “وپسا” از طریق “ثبت سفارش” انجام می شود، عنوان کرد:  این روش با مکانیزم تعیین دامنه نوسان قیمت در زمان اخذ تقاضاهای خرید و اختصاص زمان کافی برای ورود سفارش، با رفتار منطقی سرمایه گذاران همراه خواهد شد، تصمیمات هیجانی را کاهش می دهد  و به کشف قیمت منصفانه منجر می شود.

    آقاجانی ضمن بیان این مطلب که قیمت فعلی تعیین شده (۱۰۰ تا ۱۰۳ تومان) کاملا نزدیک به ارزش اسمی سهم و منصفانه است، گفت: با توجه به نقدینگی پایین مورد نیاز این شرکت (۲۶ میلیارد تومان)، به نظر می رسد عرضه اولیه”وپسا” با استقبال خوبی مواجه شود.

    مدیرعامل کارگزاری اردیبهشت ایرانیان نکته مهم دیگر در خصوص این عرضه اولیه را وجود بازارگردان دانست و ادامه داد: شرکت سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج فارس با نماد «وپسا» نخستین عرضه اولیه بازار به شمار می رود که دارای بازارگردان است و پس از عرضه اولیه، نقش خود را ایفا خواهد کرد.

    وی با اشاره به اهمیت حضور بازارگردان و روش ثبت سفارش، اظهار کرد: این دو عامل از بروز رفتار های هیجانی، تشکیل صف خرید و فروش و دستکاری قیت جلوگیری می کند و این سهم با نرخ منصفانه داد و ستد می شود.

    در پایان آقاجانی چشم انداز بازار سرمایه را ترسیم کرد و گفت: فاصله زمانی استقرار مجدد دولت فعلی به عنوان سکاندار اقتصادی، سیاسی و فرهنگی چهار سال آینده باعث شده فعالین بازار سرمایه به فضای انتظار وارد شوند و انشاالله شاهد رشد مجدد بازار خواهیم بود.

    وی افزود: یکی دیگر از موارد مهم موثر بر بازار سرمایه موضوع جذب سرمایه گذاری خارجی مانند توتال، کره جنوبی، فرانسه و غیره است که نتایج مثبتی برای بازار سرمایه کشور به همراه خواهد داشت.

    منبع: خبرگزاری صدا و سیما

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.