شنبه, ۲۲ شهریور , ۱۴۰۴ 21 ربيع أول 1447 Saturday, 13 September , 2025 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    بهمن ۱۳۹۸
    ش ی د س چ پ ج
    « دی   اسفند »
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    2627282930  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    سهم ۲۵ درصدی صادرات در انتظار بخش معدن

    شناسه : 20784 16 بهمن 1398 - 15:37

    آمار تجارت خارجی کشور در ۱۰ ماهه امسال گویای دست یافتن به رقم ۳۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صادرات است و واردات نیز ۳۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برآورد شده که نشان‌دهنده ۷۲ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی است و علاوه بر این مجموع وزن صادرات و واردات طی دوره این گزارش به ۱۴۵ میلیون تن رسیده است که شواهد و قرائن نشان می‌دهد بخش معدن و صنایع معدنی به دنبال کسب سهم ۲۵ درصدی از صادرات غیرنفتی است.

    پ
    پ

     آمار رسمی پارسال گواه آن است که ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی به رقم ۹.۲ میلیارد دلار رسید که ۲۱ درصد کل صادرات را به خود اختصاص داد و زنجیره‌های فولاد، مس، سرب و روی و … از این موقعیت برخوردار شدند که در مجموع صادرات غیرنفتی نقش‌آفرین باشند.

    آمار تجارت خارجی کشور حاکی از تحقق رقم ۷۲ میلیارد دلار است که ۳۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار آن به صادرات تعلق دارد؛ نکته مهم اینکه بخش معدن و صنایع معدنی به دنبال کسب سهم ۲۵ درصدی از صادرات غیرنفتی است.

    واقعیت اینکه دولت در اندیشه آن است که ارز حاصل از صادرات را به واردات کالاهای اساسی و واسطه‌ای اختصاص دهد و بر این اساس ۷۰ درصد واردات کشور کالای واسطه‌ای برای تولید و ۱۰ تا ۱۵ درصد کالای سرمایه‌ای است.

    گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که واردات کالای واسطه‌ای، حتی کالاهای ممنوعه در مناطق آزاد، با هدف تولید و ایجاد ارزش‌افزوده آزاد بوده و نیاز به ثبت سفارش ندارد، به این شرط که کالای تولید شده بلافاصله از همان منطقه آزاد صادر شود.

    نکته دیگر، رشد ۲۰ درصدی صادرات امسال به لحاظ وزنی نسبت به مدت ۱۰ ماهه ۹۷ است.

    اقلام بخش معدن و صنایع معدنی ایران در سال گذشته به ۱۲۱ کشور جهان صادر شد و تعداد دو هزار و ۲۰۰ شرکت بازرگانی و تولیدی فعال در این ارتباط نقش‌آفرینی داشتند.

    همچنین تعداد ۶ کشور عراق، چین، امارات، ترکیه، اندونزی و افغانستان مقاصد عمده صادرات بخش معدن و صنایع معدنی بودند که نیمی از آن‌ها از مرز زمینی صادرات ایران را جذب کردند.

    بر اساس جدیدترین آمار گمرک ایران، میزان صادرات غیرنفتی در پایان هشت ماه گذشته از سال جاری به ۲۷ میلیارد دلار و میزان واردات به ۲۸.۳ میلیارد دلار رسیده است. میزان صادرات غیرنفتی از نظر وزنی در این بازه زمانی ۸۸ هزار تن بوده که در مقایسه با عدد ۷۵ هزار تن در مدت مشابه در سال گذشته، ۱۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

    برآورد شده که امسال صادرات غیرنفتی ایران از رقم ۴۴ میلیارد دلار فراتر رود و سهم بخش معدن وصنایع معدنی نیز از ۲۱ درصد پارسال به سطح ۲۵ درصدی برسد.

    آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت گویای تحقق ۷.۷ میلیون تن صادرات شمش و تولیدات فولادی است و برآورد شده که تا سطح ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن صادرات این فلز راهبردی محقق شود.

    چنانچه رقم متوسط فروش ۳۸۵ دلار در هر تن برای تولیدات فولادی درنظر گرفته شود، برآورد می‌شود که مجموع ارزش صادرات این بخش چهار تا ۴.۵ میلیارد دلار ثبت شود.

    بر اساس گزارشی از ایرنا، مس و آلومینیوم نیز بخشی از تولیدات خود را روانه بازارهای صادراتی خواهند کرد که در چارچوب نقش‌آفرینی این بخش در صادرات غیرنفتی است.

     

    ***معدن؛ پیشران اقتصاد کشور

    رئیس هیئت مدیره شرکت ملی مس ایران گفت: ایران در سه مقطع درگیر تحریم‌ها بوده است؛ دوران جنگ تحمیلی، دولت نهم و دهم و دو سال اخیر. بخش معدن کشور در هر سه دوره نقش خود را به خوبی انجام داده و توانسته شاگرد اول اقتصاد باشد. ایران کشوری مولد بوده که راس این پیکان بخش معدن است. شاید تحریم‌ها مشکلاتی برای بخش معدن ایجاد کند، اما قطعا نتوانسته این بخش را فلج کند.
    نادعلی اسماعیلی اظهار داشت: معدن نقش بسیار اساسی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند و پیشران اقتصاد کشور است و نیاز تمام صنعت حتی بخش کشاورزی را تامین می‌کند. در ایران صنعتی وجود ندارد که به معدن وابسته نباشد چرا که معدن تامین‌کننده مواد اولیه‌ در همه صنایع است.

    وی افزود: با توجه به تنوع ماده‌های معدنی، بخش معدن قابلیت جایگزین شدن نفت را دارد، اما متاسفانه مسئولین این موقعیت استراتژیک را قدر نمی‌دانند و با عدم مدیریت از پتانسیل این بخش نه در دوران جنگ تحمیلی، نه در هشت سال دولت نهم و دهم و نه امروز که فشارها زیاد شده، استفاده نکرده‌اند.

    اسماعیلی اضافه کرد: با نظر به اینکه مشکلاتی در تامین ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی وجود داشت، تحریم‌ها برای کشور فرصتی پیش آورد که با وجود فشارهای بیشتر آمریکا بر آن شدیم مهندسی معکوس را اجرا و خودمان این ماشین‌آلات را در داخل کشور تولید کنیم. به طور مثال ظرفیت کارخانه ذوب خاتون‌آباد در تیرماه سال‌جاری ۸۰ هزارتن بود که پایان دی ماه ۹۸، با اورهال به ۱۲۰هزار تن رسید؛ تکنولوژی این روند توسط مشاوران و مهندسان شرکت مس ساخته شد که بسیار بهینه‌تر از نمونه خارجی آن هم شده است. در این تکنولوژی هم مسائل زیست‌محیطی و هم سیستم‌های قدیمی خشک‌کن کنسانتره رعایت شده است، لذا ما‌ توانایی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلات را داریم که لازمه آن اعتماد به بخش خصوصی و مهندسان و مشاوران این بخش است.

    رئیس هیئت مدیره شرکت ملی مس در پایان یادآور شد: بعد از پایان دوران جنگ، توانایی ایران در ظرفیت تولید طلا، سرب و روی، مس و فولاد محدود بود که با بهبود فرآوری واحدهای صنعتی امروز شاهد این هستیم که در تمام مواد معدنی به ظرفیت‌های خوبی هم در داخل و هم در صادرات مواد معدنی دست یافته‌ایم که همه این‌ها مرهون دولت سازندگی است. دولتی که با اعتماد و حمایت‌های بی‌دریغ از مدیران موفق به بهبود بخشیدن به شرایط تولید شد، اما متاسفانه امروز افزایش بوروکراسی‌ها و سیستم‌های نظارتی به قدری زیاد شده که تولید را فلج کرده است.

     

    ***توسعه حمل و نقل معدنی با سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار میلیارد ریالی

    مجموعه‌ای از شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه‌ معدن و سرمایه‌‌گذاری، همانند شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) و تعدادی از شرکت‌های زیرمجموعه شامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌‌گهر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت سنگ‌ آهن گهرزمین، در کنار شرکت سرمایه‌‌گذاری امید و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، تصمیم به حرکتی جدی در حوزه حمل و نقل ترکیبی در قالب شرکت مدیریت بین‌‌المللی همراه (جاده، ریل و دریا) گرفتند تا بخشی از نیازهای صادراتی معدنی کشور را در شرایط کنونی مرتفع کنند.

    شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، در شرایطی که صادرات مواد معدنی در شرایط کنونی تحریم‌ها، تبدیل به یکی از منابع اصلی ارزآوری کشور شده، بیش از هر چیز وجود یک پایانه اختصاصی تمام مکانیزه برای ایجاد مزیت‌های رقابتی در صادرات و واردات مواد معدنی و محصولات فولادی برای این منظور اهمیتی دوچندان یافته است. در همین راستا مجموعه‌ای از شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه‌ معدن و سرمایه‌‌گذاری تصمیم به ایجاد حرکتی جدی در حوزه حمل و نقل ترکیبی در قالب شرکت مدیریت بین‌‌المللی همراه (جاده، ریل و دریا) گرفتند تا بخشی از نیازهای صادراتی معدنی کشور را در شرایط کنونی مرتفع کند. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) و تعدادی از شرکت‌های زیرمجموعه شامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌‌گهر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت سنگ‌ آهن گهرزمین، در کنار شرکت سرمایه‌‌گذاری امید و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این سرمایه‌گذاری سهیم بوده‌اند. این پروژه بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تاریخ بنادر کشور به شمار می‌رود که ارزش آن بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

    محمد جواد انتظاری مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه (جاده ریل دریا) از واگذاری ۶۷ هکتار زمین در بندر شهید رجایی به این شرکت از سوی سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد.

    انتظاری با اشاره به قرارداد میان شرکت مدیریت بین‌المللی همراه، جاده ریل دریا با سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر سرمایه‌گذاری و ایجاد پایانه و اسکله تمام مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی عنوان کرد: در ایام‌الله دهه فجر، زمین مورد نیاز برای فاز اول این طرح به میزان ۶۷ هکتار امروز رسما به شرکت مدیریت بین‌المللی همراه تحویل داده شد.

    وی افزود: بر این مبنا شرکت همراه بنا دارد تا هر چه سریع‌تر اقدامات اجرایی را در زمین مورد نظر آغاز کند.

    مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه با بیان اینکه این سرمایه‌گذاری در ۱۸۰ هکتار زمین در سه فاز ۶۰ هکتاری انجام می‌شود، توضیح داد: مبلغ کل پروژه در مجموع بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان است که هزینه مورد نیاز برای تکمیل فاز نخست بالغ بر یک هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

    انتظاری همچنین با تاکید بر اینکه ساخت فاز اول این پایانه به مدت سه سال به طول می‌انجامد، تصریح کرد: شرکت مشاور طراح در حال طراحی اولیه این پایانه است، چرا که از زمان تحویل زمین در بندر شهید رجایی ما ۶ ماه برای طراحی اولیه بندر و تصویب آن از سوی سازمان بنادر و دریانوردی فرصت داریم.

    وی با تاکید بر اینکه پروژه در زمان تحریم و تماما با سرمایه‌گذاری داخلی انجام می‌شود، بیان کرد: پس از تایید و تصویب طرح ارائه شده به سازمان بنادر و دریانوردی بلافاصله اقدامات اجرایی از سوی پیمانکاران داخلی آغاز خواهد شد. وی افزود: در حال حاضر قابلیت پهلوگیری کشتی‌های بیش از ۷۰ هزارتن در اسکله ها و بنادر کشور با مشکل روبروست و این محدودیت، هزینه تمام شده حمل‌ونقل مواد معدنی و فولادی ما را نسبت به رقبا به شدت بالا می‌برد. ساخت اسکله تخصصی بندر شهید رجایی امکان پهلوگیری کشتی‌های با حداقل ظرفیت ۱۵۰ هزار تن را امکان‌پذیر خواهد ساخت.

    مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه، با اشاره به اینکه کلیه سهامداران (بالغ بر ۶ سهامدار) سرمایه‌گذاری و هزینه اجرای این طرح را بر عهده گرفته‌اند، گفت: با توجه به اینکه تحریم‌ها استفاده از فایننس خارجی را با محدودیت مواجه کرده است، سهامداران ما یعنی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، شرکت سرمایه‌گذاری امید، شرکت معدنی صنعتی چادرملو، شرکت سنگ آهن گهر زمین، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به طور مساوی تامین مالی این طرح را بر عهده دارند.

    در پایان گفتنی است هلدینگ «ومعادن» در سالیان اخیر به سه تعهد خود در زمینه‌های زیربنایی صنعت شامل تشکیل کنسرسیوم بزرگ اکتشاف در قالب راه‌اندازی شرکت پایا، برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه با راه‌اندازی شرکت کاوشگران صنایع معدنی راشا و نیز تامین انرژی پروژه‌های معدنی از طریق تشکیل هلدینگ پویا انرژی عمل کرده و در حال راه‌اندازی کنسرسیوم بزرگ حفاری کشور است.

    فلزات آنلاین

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.