سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ 19 ربيع ثاني 1446 Tuesday, 22 October , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    بهمن ۱۳۹۸
    ش ی د س چ پ ج
    « دی   اسفند »
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    2627282930  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    آیا عرضه های فولادی تاثیر مستقیم بر کاهش قیمتهای بازار دارد؟

    شناسه : 20795 17 بهمن 1398 - 10:01

    پس از الزام رعایت کف عرضه توسط فولادسازان در ابتدای سال توسط وزارت صمت شرکت فولاد مبارکه در دی ماه و با شروع فصل زمستان طی ۶ عرضه محصولات خود را در بورس کالا عرضه نمود

    پ
    پ

    ولی این عرضه ها تحت الشعاع اتفاقات شهادت سردار سلیمانی ، حمله به پایگاه عین الاسد و همچنین جان باختن سرنشینان هواپیمای مسافربری اکراینی قرار گرفت که متعاقبا هر کدام از این اتفاقات و شبح جنگ که سایه آن بر روی مملکت سنگینی می کرد قیمت دلار تا حدودی افزایش پیدا کرد ولی خوشبختانه با درایت بانک مرکزی دوباره کنترل گردید، ولی اتفاقی که در عمل در حال وقوع است این است که ظاهرا کنترل از دست مسئولین در سایر بازارها از دست رفته و مردم در حال تبدیل نقدینگی خود به سایر محصولات می باشند.در اخرین عرضه محصولات گرم در پایان آذر ماه میانگین نماد HB به ۵۱۵۴۰ ریال و HC به ۵۲۰۶۹ ریال رسید که نوع تسویه به صورت ۵۰ درصد نقد و ۵۰ درصد اعتباری بود ، در اولین عرضه دی ماه که در پی نوسان قیمتی ارز بود قیمت نمادها افزایش و نماد HB با تقاضای حدود ۱۳۰ هزارتن به ۵۵۲۰۷ ریال و نماد HC با ۶۷۶۵۰ تن تقاضا به ۶۰۲۳۷ ریال رسید و افزایش قیمت شایان توجهی به خصوص در نماد HC داشت، ولیکن در پایان روز معاملات در تالار بورس تایید نشد و با شرایط متفاوتی در تاریخ ۱۱ دیماه محصولات عرضه شد تا تقاضا به نحوی مدیریت شود از جمله فروش فقط به صورت نقد بود که برخلاف تصور نه تنها تقاضا کاهش پیدا نکرد بلکه گویی لغو معاملات سیگنالی به بازار بود و تقاضای HB به ۱۴۵ هزارتن رسید ولی قیمت میانگین به ۴۷۷۷۱ ریال کاهش قابل توجهی داشت و در نماد HC با ۴۴ هزارتن تقاضا به ۴۷۵۴۹ ریال رسیده این روند در هفته بعد هم ادامه پیدا کرد.

    در محصولات سرد همانطور که در مقالات قبل، پیش بینی شده بود با توجه به برنامه تولید خودروسازان و همچنین کاهش موجودی این محصول در بازار با تقاضای ۱۰۶ هزارتنی مواجه شد که عرضه ۸۹ هزارتنی تکافوی این میزان تقاضا نبود و علی رغم فروش نقدی با افزایش قیمت چشمگیری حدود ۱۶۰۰ تومانی در قیمت میانگین رسید و قیمت میانگین به ۷۶۰۶۷ ریال رسید. به نظر می رسد که وزارت صمت بایستی مدیریت بهتری بر زنجیره تامین محصولات از اسلب تا ورق سرد داشته باشد تا فولاد ساز نتواند با عدم عرضه محصولات بالادستی در بازار و حذف رقبا از چرخه بازار بازارگرمی ایجاد نماید همان کاری که عملا در بازار این روزها میبینیم و شرکتهای فولادغرب و هفت الماس در بازار محصولات سرد و فولاد گیلان و نورد و لوله اهواز و فولاد کاویان عملا بواسطه عدم تامین محصول گرم و اسلب از چرخه حذف و همه تقاضا به سمت فولاد مبارکه هجوم اورده شده است.

    ***قیمت فولاد در بازار ساعتی تغییر می‌‌کند

    رئیس کمیسیون کسب و کار خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: فولاد به‌خصوص ورق در بازار ساعتی تعیین نرخ می‌شود و این ضربه بزرگی به تولیدکنندگان کشور و استان کرمانشاه وارد کرده است.

    قیمت فولاد در بازار ساعتی تغییر می‌‌کند/ تولیدکننده زمین‌گیر می‌شود
    فرهاد مرزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار داشت: واحدهای تولیدی و صنعتی استان، فولاد مورد مصرف مواد اولیه خود را از فولاد مبارکه تهیه می‌کردند.

    وی ادامه داد: این واحدها در مقاطع مختلف دارای کد بودند و از طریق کدینگ خریداری می‌کردند، ولی متاسفانه کدینگ آن‌ها را قطع کرده‌اند.

    رئیس کمیسیون کسب و کار خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: با قطع کدینگ، واحدها چاره‌ای نداشتند باید ازطریق بورس یا مچینگ خرید می‌کردند که تولید کننده به این وضع هم راضی بود تا مچینگ را نیز قطع کردند و خرید فقط باید از طریق بورس صورت گیرد.

    مرزی ادامه داد: چند سرمایه‌گذار بزرگ به صورت عمده از بورس خریداری می‌کنند و به تولید کننده به قیمت بالا می‌فروشند؛ به عنوان مثال قیمت ورق که الان از فولاد مبارکه خریداری می‌شود از قیمت پروفیلی که تولید می‌شود گران‌تر است.

    دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه یکی از مسائل و دلایل مهم برای تولید و اشتغال را داشتن یک شرایط ثابت برای نرخ و قیمت دانست تا تولیدکننده بتواند حداقل برای یک‌سال برنامه‌ریزی کند و افزود: تغییر قیمت به این صورت به تولیدکننده ضرر می‌رساند، او را زمین‌گیر می‌کند.

    وی تصریح کرد: تغییر قیمت ونرخ مقاطع فولاد به‌خصوص ورق در کشور که از فولاد مبارکه تهیه می‌شود، اخیرا از روز به ساعت رسیده و همین ضربه بزرگی به تولیدکنندگان کشور و استان کرمانشاه وارد کرده است.

    ***دولت نظارتی بر روند گرانی فولاد انجام نمی‌دهد

    دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور معتقد است که وضعیت ساخت‌وساز در شرایط فعلی باعث شده ریسک معاملات مسکن افزایش یابد و انباشت تقاضا در کشور تهدیدی برای بخش مسکن محسوب می‌شود.

    فرشید پورحاجت در پاسخ به این سؤال که افزایش قیمت مصالح ساختمانی در پاییز آیا تهدیدی برای قیمت تمام شده در سال آینده خواهد بود یا خیر، اظهار داشت: بدون شک افزایش قیمت مصالح ساختمانی تهدیدی برای بخش مسکن خواهد بود، چرا که این افزایش باعث خواهد شد قیمت تمام شده مسکن بالا برود.
    وی با تأکید براینکه وضعیت ساخت‌وساز در شرایط فعلی باعث شده ریسک معاملات مسکن افزایش یابد، گفت: وقتی هزینه تولید مسکن بالا می‌رود، امیدی برای فروش واحدهای مسکونی تولید شده وجود ندارد، چرا که قدرت خرید مسکن نیز از سوی دیگر کاهش یافته است.
    دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با ‌اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی سال گذشته اعلام کرده بود، کارت مصالح ساختمانی توزیع خواهد شد، خاطرنشان کرد: ماه‌ها است که از این وعده می‌گذرد، اما هنوز محقق نشده است.
    پورحاجت با تأکید براینکه از خردادماه سال گذشته قیمت فولاد از کیلویی سه هزار و ۷۰۰ تومان به پنج هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است، افزود: این روند افزایش قیمت هنوز هم ادامه دارد. در حالی که نه وزارت صنعت و معدن و نه وزارت راه و شهرسازی هیچ مداخله و نظارتی در این زمینه انجام نمی‌دهند.
    وی تصریح کرد: بخش تولید مسکن و انبوه‌سازان در یک کلاف سردرگم به سر می‌برند و باید اذعان کرد، هر سازنده‌ای که اقدام به تولید مسکن می‌کند، هیچ امیدی به فروش آن ندارد چرا که قدرت خرید مسکن نیز پایین است.
    این مسئول در پاسخ به اینکه آیا تقاضای پنهان در بخش مسکن در سال‌های آینده تهدیدی برای بخش مسکن محسوب شود، توضیح داد:‌ باید گفت که نابرابری عرضه و تقاضای مسکن به خوبی قابل مشاهده است، چرا که وقتی ثبت‌نام طرح ملی مسکن در نیم‌ ساعت به اتمام می‌رسد نشان می‌دهد که بخش مسکن با یک تقاضای انباشته مواجه است که این تقاضای انباشته تهدیدی برای بخش مسکن و افزایش قیمت آن دارد. پس باید بگوییم که بخش مسکن با یک تقاضای بالقوه مواجه است، اما چون قدرت خرید پایین است این تقاضا خود را پنهان نگه داشته است.
    پورحاجت همچنین عنوان کرد: وزیر راه و شهرسازی مجوز افزایش تعرفه خدمات مهندسی را هم بدون کار کارشناسی به سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها محول می‌کند و در یک وضعیت مشکوک تعارض منافع اعلام می‌کند که سازمان‌های نظام مهندسی تعرفه‌ها را مشخص و اعلام کنند.
    وی ادامه داد: اعضای شورای فنی استان‌ها تماماً عضو سازمان نظام مهندسی هستند، پس هر تصمیمی از سوی این شورا که مردم را در نظر نگیرد، به ضرر بخش مسکن تمام می‌شود.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.