سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ 19 ربيع ثاني 1446 Tuesday, 22 October , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    اسفند ۱۳۹۸
    ش ی د س چ پ ج
    « بهمن   فروردین »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    اتحاد شرکت‌های بزرگ صنایع معدنی علیه ویروس کرونا

    شناسه : 21178 19 اسفند 1398 - 10:22

    در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی و نوع‌دوستی و به دستور مقام وزارت و با تاکید خداداد غریب‌پور رئیس هیئت عامل ایمیدرو، شرکت‌های فولاد خوزستان و فولاد مبارکه اصفهان برای مبارزه با ویروس کرونا وارد میدان عمل شدند. شرکت فولاد خوزستان در اقدامی فوری، ۱۰۰ هزار ماسک به ستاد بحران استانداری خوزستان اهدا کرد.

    پ
    پ

     

    ***خط جدید تولید ماسک افتتاح می شود

    این شرکت علاوه بر این، به زودی خط تولید روزانه چهار هزار ماسک را با حضور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، حسن شاهوارپور فرمانده سپاه حضرت ولی عصر (عج) خوزستان و علی محمدی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در خرمشهر افتتاح خواهد کرد.

    ***کمک یک میلیارد ریالی فولاد مبارکه

    از سوی دیگر شرکت فولاد مبارکه اصفهان در همین راستا تاکنون مبلغ یک میلیارد ریال به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به صورت نقدی پرداخت کرده است.

    این شرکت همچنین در شهرستان مبارکه نیز با خرید موادشوینده و ضدعفونی کننده و تحویل به آموزش و پرورش و بهزیستی شهرستان، حمایت های دبگر خود را انجام داده است.

    علاوه بر این، شرکت فولاد مبارکه به مرکز بهداشت شهرستان مبارکه و استانداری به طور شفاهی اعلام کرده که در خصوص کنترل این بحران، همکاری ها ادامه خواهد داشت.

    روابط عمومی ایمیدرو، به زودی اخبار جدیدی از کمک دیگر بزرگان معدن و صنایع معدنی در مبارزه با ویروس کرونا منتشر می‌کند.

    لازم به یادآوری است که بزرگان معدن و صنایع معدنی در ابتدای سال جاری نیز به دنبال نشستی با دکتر غریب‌پور رئیس سازمان ایمیدرو، ده‌ها میلیارد تومان در حوادث سیل فروردین ۹۸ به مناطق آسیب دیده کمک کردند.

    ***واگذاری معادن به بهره‌برداران واقعی

    رئیس سازمان صمت سیستان و بلوچستان گفت: طی جلسات گذشته شورای معادن استان به چند معدن غیرفعال مهلت فعالیت مجدد داده و در این جلسه مقرر شد در صورتی که این معادن نتوانسته‌اند مجددا فعال شوند، خلعیت صادر و معادن از طریق مزایده به بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران واقعی واگذار شوند.
    محمودرضا رحمتیان در جلسه شورای معادن استان که با حضور استاندار و سایر اعضا برگزار شد، اظهار داشت: مواد معدنی زیربنای اقتصاد و صنعت هر جامعه را تشکیل داده و بشر نیز در طول تاریخ، برحسب نیازمندی‌ها و شناخت خود از این نوع مواد استفاده کرده است.

    وی افزود: بخش معدن از عمده‌ترین بخش‌های تامین‌کننده مواد اولیه صنایع محسوب شده و ذخایر غنی موادمعدنی به عنوان یک امکان بالقوه می‌تواند نقش اساسی را در توسعه صنعتی استان و کشور ایفا کرده و راهگشای بسیاری از معضلات خودکفایی صنعتی کشور باشد.

    رئیس سازمان صمت سیستان و بلوچستان گفت: بخشی از اختیارات شورای عالی معادن کشور به شورای معادن استان‌ها تفویض شده که استاندار به عنوان رئیس این شورا و رئیس سازمان صمت به عنوان دبیر، مسائل مربوط به معادن را پیگیری می‌کنند.

    رحمتیان به موضوع انتزاع معادن اشاره کرد و یادآور شد: انتزاع معادن در سه حالت صورت می‌پذیرد که انصراف بهره‌بردار، پایان مهلت و اعتبار معدن و پایان رسیدن ذخیره معدن است.

    وی افزود: در جلسه شورای معادن استان انتزاع سه معدن و سلب صلاحیت دو معدن با رای قاطع و حداکثری اعضا مورد تصویب قرار گرفت و درخواست برداشت جهت پروژه‌های عمرانی نیز با موافقت اعضا به تصویب رسید.

    رئیس سازمان صمت سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در شورای معادن روندی پیش گرفته شده تا از بهره‌برداران غیرفعال سلب صلاحیت شده و معادن از طریق مزایده به بهره‌برداران واقعی واگذار شود.

    گفتنی است که سیستان و بلوچستان بیش از ۳۸۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری دارد و مس، آنتیموآن، طلا، سیلیس، سنگ‌های تزئینی، سنگ آهن، کرومیت، تیتانیوم از جمله مواد معدنی کشف شده در استان است.

    ***افزایش تولید معدن انگوران تا پایان سال

    مدیر مجتمع سرب و روی انگوران ضمن اشاره به این که تولید انگوران تا پایان سال افزایش خواهد یافت، گفت: معدن سرب و روی انگوران در دو بخش روباز و زیرزمینی در حال فعالیت است که ذخیره باقی مانده بخش روباز آن حدود چهار میلیون تن است و طی مدت چهار تا پنج سال آینده این ذخیره استخراج می‌شود.
    امید فلاح ضمن اشاره به برنامه تعیین شده معدن انگوران برای سال ۹۸ اظهار داشت: برنامه سال‌ جاری استخراج ۷۵۰ هزار تن بوده که با پیشی گرفتن از برنامه، تا ۱۵ اسفندماه، ۸۱۸ هزار تن در بخش روباز تولید شده است.

    وی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌ جاری میزان تولید از ۸۳۰ هزار تن فراتر رود.

    مدیر مجتمع سرب و روی انگوران با اشاره به اقدامات صورت گرفته جهت جذب گردشگر معدنی در مجتمع انگوران از سال ۹۹ گفت: بر اساس برنامه‌ریزی که در معدن انگوران صورت گرفته بازدید از پیت معدنی انگوران، معدن زیرزمینی سولفوره، معدن تراورتن و ورودی ییلاق از جاذبه‌های گردشگری این معدن محسوب می‌شود.

    فلاح یادآور شد: در حال حاضر معدن سرب و روی انگوران اقدام به آماده‌سازی واحدهای اقامتی در داخل این مجموعه در راستای اسکان تورهای گردشگری معدنی کرده و در مراحل پایانی دریافت مجوز گردشگری از سازمان میراث فرهنگی کشور است و گردشگران در آینده نزدیک می‌توانند از طریق دفاتر خدمات گردشگری اقدام به تهیه تور معدن انگوران کنند.

    وی در مورد شیوع کرونا و تمهیدات برای جلوگیری از گسترش آن اشاره کرد: به محض شنیدن ورود این ویروس به کشور و شیوع آن، جلسه مدیریت بحران با حضور مدیران و مسئولان کارگاهی در معدن برگزار و تدابیر لازم با توجه به فعالیت حدود هزار نفر نیروی کار در معدن، اتخاذ شد.

    مدیر مجتمع سرب و روی انگوران ادامه داد: با رعایت موارد بهداشتی، ضدعفونی کردن برخی مکان های عمومی، اماکن اداری و مسکونی معدن را انجام دادیم. همچنین با توجه به مشکلاتی که در تامین ماسک و دستکش مورد نیاز برای کارکنان وجود داشت، تا پایان تعطیلات سال نو هیچ کمبودی در این مورد نخواهیم داشت.

    فلاح در پایان خاطرنشان کرد: رستوران‌ها به خاطر جلوگیری از ازدحام جمعیت تعطیل شده‌ و بر تهیه غذا نظارت ویژه‌ای صورت می‌گیرد. همچنین در مبادی ورود و خروج پرسنل دستگاه‌های تب‌سنجی وجود دارد که با بررسی وضعیت کارکنان، در صورت داشتن علائم به مراکز درمانی انتقال داده می‌شوند. علاوه بر این افراد را بر اساس بیماری‌های که از قبل داشتند دسته‌بندی کرده و به آن‌ها که بیماری‌های خاصی دارند، مرخصی داده‌ایم. لذا تمام تدابیری احتمالی برای جلوگیری از شیوع این ویروس در حال انجام است و به دلیل پیشتاز بودن معدن انگوران مورد تقدیر و تشکر اداره بهداشت ماه نشان و استان زنجان قرار گرفتیم.

    ***چاه‌های عمیق و نیمه عمیق تامین‌کننده اصلی آب معادن سنگ‌آهن

    دسترسی به آب یکی از مهم‌ترین متغیرها برای معادن کشور است. ازآنجایی‌که اغلب در تمامی مراحل کار معدن، به‌خصوص مرحله فرآوری به آب نیاز است، در دسترس بودن، بهره از بازچرخانی آب و مدیریت این فرآیند مسئله مهمی است که باید مورد توجه معدنکاران کشور قرار گیرد.

    روزنامه صمت درباره اهمیت استفاده از آب در معادن سنگ آهن و نحوه مدیریت آن با محمد کوشش‌رودی، سرپرست استخراج معدن سنگ آهن سنگان گفت‌وگو کرده است که می‌خوانید.
    تاثیرمخرب فعالیت معادن بر محیط‌زیست همواره یکی از دغدغه‌های فعالان محیط‌زیست بوده است. به نظر شما این استدلال چقدر صحیح است و معادن کشور چه میزان به محیط‌زیست ضربه می‌زنند؟
    به‌طور دقیق نمی‌توان گفت اما به‌هرحال معدن در محیط‌زیست تاثیرات منفی خود را می‌گذارد و باعث بروز مشکلاتی می‌شود. به‌طور مثال گوگردزایی یکی از مباحث مهمی است که در کارخانه‌های فرآوری انجام‌شده و می‌تواند موجب آلودگی هوا شود. وقتی هم که گوگرد از حد استاندارد بیشتر شود، دستگاه‌های سنجش هشدار داده و سازمان محیط‌زیست باید ورود کند.
    مسئله دیگر ورود اسید به همراه پسابی است که از کارخانه‌ها به سمت سدهای باطله سرازیر می‌شود و می‌تواند آب منطقه را آلوده کند.
    متاسفانه برخی از سرمایه‌گذاران معدنی چندان استانداردها را رعایت نکرده و به آبی که همراه با اسید و مواد فرآوری شده در سدهای باطله نفوذ می‌کند، اهمیتی نمی‌دهند.
    این در حالی است که معدنکاران باید کف سد باطله را ایزوله کنند تا اسیدهایی که وارد این محیط می‌شود به محیط‌زیست آسیب نزده و به اعماق زمین نفوذ نکند.
    به‌طور مثال در مرحله فرآوری، وقتی گوگرد از سنگ‌آهن گرفته می‌شود، اسیدهایی با آن شسته می‌شود که می‌تواند به‌راحتی به آب‌های زیرزمینی نفوذ کند.
    مسئله دیگر وجود غبار یا سیلیس در کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی است که در کارخانه‌های خراسان رضوی به وضوح مشاهده می‌شود.
    این غبارها با بادهای ۱۲۰ روزه در سایر مناطق مسکونی و کشاورزی پخش‌شده و آلودگی ایجاد می‌کند. درنتیجه تمامی این مسائل می‌تواند مشکلات زیست‌محیطی ایجاد کرده و ازنظر اجتماعی هم در آینده مشکل‌ساز شود.

    با این توضیح، مجتمع سنگان برای جلوگیری از آسیب محیط زیستی معدن چه فعالیتی انجام داده است؟
    ما در مجتمع سنگان سعی کرده‌ایم استانداردهای ایمنی و محیط‌زیست را رعایت کنیم. به‌طور مثال اطراف معدن آبشخور و چراگاه برای حیواناتی که قبلا در این منطقه بوده و به‌واسطه انفجار مجبور شده‌اند آنجا را ترک کنند، ایجاد شده‌است. همچنین درختکاری گسترده در این منطقه از دیگر فعالیت‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی انجام شده از سوی این مجتمع است تا بخشی از صدمه‌های وارده به محیط‌زیست را جبران کنیم.

    ***مصرف آب در معادن سنگ‌آهن به چه میزان است؟

    درحال‌حاضر هر تن تولید کنسانتره حداقل به ۷ دهم مترمکعب آب نیاز دارد که مقدار قابل‌توجهی است. مجموعه ما ۵ سرمایه‌گذار دارد و قرار است سالانه ۱۷.۵ میلیون تن تولید کنسانتره داشته باشد. بنابراین به‌طور نسبی می‌توان گفت این فرآیند سالانه به حدود ۹ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد. با توجه به اینکه در خراسان رضوی متوسط بارندگی سالانه کمتر از ۱۵۰ میلی‌متر است درنتیجه تامین و مصرف این میزان از آب حجم بسیار بالایی است و باید دولت برای حل آن چاره‌اندیشی کند. البته طرح‌هایی مثل تامین آب از دریای عمان مطرح‌شده است که امیدواریم مفید واقع شود.

    درحال‌حاضر بیشترین آب مصرفی مجموعه‌های سنگ‌آهن کشور چگونه تامین می‌شود؟
    تا به امروز آب‌های زیرزمینی و چاه‌های عمیق و نیمه عمیق تامین‌کننده آب مجموعه‌های سنگ‌آهن کشور بوده‌اند اما در شرایط امروز چاه‌های عمیق به‌تنهایی نمی‌توانند تامین‌کننده نیاز ما باشند چراکه وقتی قرار است سالانه ۵. ۱۷ میلیون تن کنسانتره تولید کنیم، به‌طور حتم به آب بیشتری هم نیاز داریم. همچنین ازآنجایی‌که در هر ثانیه ۸۰۰ لیتر آب نیاز است بااینکه حدود ۳۲ حلقه چاه ۸ اینچ زده‌شده است همچنان این میزان از آب پاسخگوی نیازهای ما نیست. البته تمهیداتی اندیشیده شده که بخشی از آب به چرخه تولید بازگردد ولی مقدار آن ناچیز و چیزی در حدود ۳۰ درصد بوده است.

    با توجه به اینکه چاه‌ها منبعی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی هم هستند، فکر می‌کنید درصورت اولویت بندی، اولویت باید به چه بخشی داده شود؟
    بخش معدن بیشتر از بخش کشاورزی از چاه برای تامین آب بهره می‌برد. به این خاطر که در بخش کشاورزی چاه بر اساس فصل و میزان مصرف آب، مدتی از سال را در خواب یعنی کاهش مصرف آب به‌سر می‌برد. یعنی ۴ یا ۵ ماه در سال با توقف مصرف آب در این بخش روبه‌رو هستیم. ولی در بخش معدن که باید به‌صورت شبانه‌روزی در کل ۳۶۵ روز سال کار کند، زمانی برای کاهش یا توقف مصرف آب از چاه وجود ندارد. با این همه هرچند که یکی از زیرساخت‌های لازم برای فعالیت معادن سنگ‌آهن تامین آب است اما این مسئله نباید به بخش کشاورزی اولویت داده شود. در کل به نظر من برای تداوم فعالیت معادن نباید از خود منطقه آب را تامین کنیم. شغل بیشتر مردم منطقه کشاورزی است و اگر صنعت و معدن جایگزین بخش کشاورزی در مصرف آب شود، سیستم کشاورزی با مشکل روبه‌رو شده و رو به تعطیلی می‌رود و بر زندگی بسیاری از مردم این منطقه تاثیر منفی می‌گذارد.

    فلزات آنلاین

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.