چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ 20 ربيع ثاني 1446 Wednesday, 23 October , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    تیر ۱۳۹۶
    ش ی د س چ پ ج
    « خرداد   مرداد »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    تجارت فولاد در سالی که گذشت، صادرات ایران یک میلیون تن بیشتر از وارداتش بود

    شناسه : 2367 13 تیر 1396 - 4:56

    در سال گذشته چین بزرگترین صادر کننده فولاد در دنیا بود و بالغ بر ۱۰۸ میلیون تن فولاد را وارد بازار مصرف دنیا کرد. ولی این کشور در واردات هم نقش داشت و با واردات کردن ۱۳.۶ میلیون تن فولاد جایگاه دهم را در فهرست وارد کنندگان فولاد از آن خود کرد.

    پ
    پ
     در سالهای اخیر بازار فولاد دنیا با چالشهای بزرگی روبرو بود که یکی از این چالشها ازمحل مازاد ظرفیت تولید و کاهش قیمت فولاد در بازار جهانی بود. در سال گذشته تمامی فعالان بازار فولاد از چین انتقاد میکردند و خواستار اجرای سیاستهایی در این کشور بودند که  میزان تولید را محدود کند. آمار نشان می دهد در سال گذشته حجم تولید فولاد چین بالغ بر ۴۹ درصد کل فولاد تولیدی در دنیا بود و این کشور ۴۵ درصد از کل فولاد مصرفی دنیا را به خود اختصاص داده بود.
     
    چین بزرگترین صادر کننده فولاد دنیا
    طبق آمارهای موجود چین سهم بزرگی در بازار صادرات هم داشت. در سال ۲۰۱۶ میلادی این کشور ۱۰۸.۱ میلیون تن فولاد صادر کرد و به عنوان بزرگترین صادر کننده دنیا معرفی شد در حالیکه ژاپن و روسیه  با صادرات ۴۰.۵ میلیون تن و ۳۱.۲ میلیون تن فولاد به ترتیب جایگاه دوم و سوم دنیا را از آن خود کردند. در سال گذشته کره جنوبی ۳۰.۶ میلیون تن و اتحادیه اروپا ۲۹.۹ میلیون تن فولاد صادر کرد. آلمان که بزرگترین اقتصاد این اتحادیه و صنعتی ترین اقتصاد این منطقه است ۲۵.۱ میلیون تن فولاد صادر کرد و به عنوان بزرگترین صادر کننده در منطقه اروپای غربی معرفی شد. کشورهای اوکراین و ایتالیا و بلژیک و ترکیه به ترتیب جایگاه هفتم تا دهم را در صادرات  فولاد داشتند.
    ایران که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در خاورمیانه است در سال گذشته بیستمین صادر کننده فولاد در دنیا بود. طبق آمارهای ارایه شده توسط اتحادیه بین المللی آهن و فولاد در سال گذشته این کشور چهاردهمین تولید کننده فولاد در دنیا بود ولی از نظر صادرات جایگاه بیستم را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۱۶ میلادی حجم صادرات فولاد از این کشور برابر با ۵.۷ میلیون تن بود و خالص صادرات این کشور برابر با ۱ میلیون تن بود. خالص صادرات حاصل از کسر واردات فولاد از حجم صادرات این کشور است و آمار ارایه شده نشان می دهد که ایران یک میلیون تن بیش از میزان وارداتش، فولاد صادر کرده است.
     
    بزرگترین واردکنندگان فولاد
     در سال گذشته اتحادیه اروپا بیشترین میزان واردات فولاد را داشت. این منطقه ۴۰.۴ میلیون تن فولاد وارد کرد و امریکا با وارد کردن ۳۰.۹ میلیون تن فولاد جایگاه دوم را در واردات به خود اختصاص داد. کشور آلمان در سال قبل ۲۵.۵ میلیون تن فولاد وارد کرد و کره جنوبی با وارد کردن ۲۳.۳ میلیون تن فولاد توانست چهارمین واردکننده فولاد شود. کشورهای ایتالیا، ویتنام، تایلند، ترکیه، فرانسه و در نهایت چین از نظر واردات فولاد جایگاه پنجم تا دهم دنیا را داشتند.در سال گذشته تایلند ۱۷.۶ میلیون تن فولاد وارد کرد و ترکیه با وارد کردن ۱۷ میلیون تن فولاد جایگاه هشتم را به خود اختصاص داد. ترکیه یکی از کشورهایی است که می تواند در بازار تجارت فولاد با ایران همکاری زیادی داشته باشد . البته این همکاری در شرایطی میسر می شود که ایران بتواند ظرفیت تولید خود را افزایش دهد و کیفیت محصولاتش را متناسب با استانداردهای بین المللی کند.تایلند هم از شرکای تجاری ایران است و هر ساله سهمی از فولاد صادراتی ایران وارد بازار تایلند می شود.
     
    منبع:فولاد نیوز
    فرزانه سادات تیموری
    دانشجوی ارشد دانشگاه تهران

     

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.