چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ 20 ربيع ثاني 1446 Wednesday, 23 October , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    تیر ۱۳۹۶
    ش ی د س چ پ ج
    « خرداد   مرداد »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    مقامات اتریشی اختصاص خط اعتباری اتریش به ایران برای ساخت کارخانه فولادسازی در جنوب کشور را تکذیب کردند

    شناسه : 2420 14 تیر 1396 - 12:08

    اخیرا اخباری در مورد تخصیص خط اعتباری بالغ بر یک میلیارد دلاری توسط اتریش برای توسعه کارخانه فولادسازی گل گهر مخابره شد و رسانه های ایران این خبر را به طور کامل پوشش دادند. در همان زمان که این خبر منتشر شد

    پ
    پ

    خبر از طرف اتریشی ها رد شد

     این خبر یکی از مهمترین خبرهای صنعتی در ماه گذشته بود زیرا می توانست به عنوان اولین خط اعتباری تخصیص داده شده به صنعت فولاد ایران بعد از برداشته شدن تحریم های اقتصادی معرفی شود. ولی به نظر می رسد این خبر وجهه دیگری هم دارد که  غیرقابل پیش بینی بود.

    وزیر اقتصاد اتریش در روزهای اولیه ماه جاری میلادی مصاحبه ای با نشریه متال بولتن انجام داد و در این مصاحبه خبر تخصیص خط اعتباری به ایران را کاملا رد کرد. او در این مصاحبه گفت: اتریش هیچ توافق نامه ای در این زمینه با ایران امضا نکرده است و تمامی اخبار منتشر شده در رسانه های ایران بی پایه و اساس  است.

    وزیر اقتصاد اتریش افزود: ما مذاکراتی در این زمینه با طرف ایرانی انجام دادیم ولی هنوز هیچ توافق نامه ای امضا نشده است و تردید های زیادی در مورد امکان یا عدم امکان اجرای این طرح وجود دارد.

    بدون شک یکی از بزرگترین  عوامل تردید آفرین در اجرای این طرح وضعیت بانکی ایران است که هنوز به شبکه بانکی بین المللی به طور کامل متصل نشده است. عدم اتصال بانک‌های ایران به شبکه جهانی به این معنا است که حتی اگر توافق تخصیص خط اعتباری امضا بشود باز هم امکان انتقال این وجه وجود ندارد. بنابراین می توان درک کرد که چرا در مورد زمان بندی اجرای این طرح سخنی به میان نیامده است. باید پذیرفت با وجود رهبری ترامپ در امریکا و سیاست‌های خصمانه او ،هنوز در مورد اینکه چه زمانی ایران می تواند به عضوی عادی در جامعه بانکی و مالی دنیا تبدیل شود تردیدهای زیادی وجود دارد.

    سخنگوی وزارت اقتصاد اتریش در پاسخ به سوال خبر نگار متال بولتن در مورد اینکه آیا احتمال امضای این توافق نامه و تخصیص این خط اعتباری برای توسعه کارخانه فولادسازی گل گهر در جنوب ایران وجود دارد یا خیر اظهار نظری نکرد و  تنها به این مساله اشاره کرد که اگر مذاکرات ایران و اتریش در این زمینه آغاز شود یا به نتیجه ای برسد ،اخبار آن در رسانه‌های بین المللی منتشر می شود.

    به هر حال خبر خود اقتصادی و صنعتی ایران به سرعت تکذیب شد ولی هنوز یک جنبه مثبت و امیدوار کننده در این خبر نهفته است و آن جنبه این است که ایران مذاکراتی با کشورهای بزرگ صنعتی و اقتصادی دنیا انجام می‌دهد و دیگر شرکای تجاری و سرمایه گذاری ایران اعضای بزرگ و تاثیر گذار اقتصاد دنیا هستند نه کشورهای کوچکی که سهمی در اقتصاد دنیا ندارند. این نقطه آغاز اخبار خوش اقتصادی برای کشوری است که سال‌ها به دلیل تحریم های اقتصادی از عرصه اقتصاد و تجارت دنیا دور مانده است.

    منبع: فولاد نیوز

    فرزانه سادات تیموری

    دانشجوی ارشد دانشگاه تهران

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.