سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ 19 ربيع ثاني 1446 Tuesday, 22 October , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    تیر ۱۳۹۶
    ش ی د س چ پ ج
    « خرداد   مرداد »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    کاهش قیمت جهانی جذابیت صادرات سنگ آهن را کاهش داد

    شناسه : 2431 15 تیر 1396 - 8:32

     بازار سنگ آهن طی چند ماه اخیر از نوسانات شدیدی برخوردار بود. به‌گونه‌ای که دامنه نوسانات قیمت آن طی یکی دو ماه به بیش از ۴۰ درصد می‌رسید. این نوسانات باعث شدند معامله‌گران بازار ایران و حتی تولیدکنندگان این ماده معدنی احتیاط بیشتری به خرج دهند و معامله کمتری را در بورس کالا صورت دهند. به‌طوری که طی ۳ ماه ابتدای سال ۱۳۹۶ تنها ۱۸۰ هزار تن سنگ آهن مورد معامله قرار گرفت.

    پ
    پ

      به‌گزارش مرکزفولاد ایرانیان و به ننقل از اخبار فلزات، بازار سنگ آهن همواره متاثر از عرضه و تقاضای چین بوده است و طی سال ۲۰۱۷ به‌دلیل تقاضای متفاوت چین در چند دوره، قیمت سنگ آهن دچار نوسانات شدیدی شده است. به‌طور مثال از ابتدای سال ۲۰۱۷ تا پایان ماه سوم، قیمت سنگ آهن همواره رو به افزایش بوده است. پس از آن به‌دلیل افزایش موجودی سنگ آهن در چین روند کاهش آغاز شد و تاکنون نیز ادامه دارد. روند کاهش قیمت سنگ آهن همزمان با شروع سال ۱۳۹۶ رخ داد و این موضوع باعث شد تا جذابیت‌های بازار صادراتی تا حدی کاهش پیدا کند و تولیدکنندگان و متقاضیان، در بازار صادراتی سنگ آهن در بورس کالا کمتر حاضر شوند.

    در عین حال افزایش تولید فولاد در کشور طی چند ماه اخیر نیز باعث شده بود تا اغلب تولیدکنندگان سنگ آهن در کشور ترجیح دهند به‌جای فروش صادراتی، سنگ آهن را در بازار داخل عرضه کنند. بدین ترتیب تا حدی جذابیت بازار صادراتی کم شد و آمار معاملات صادراتی در بورس کالا نیز کاهش یافت. هر چند که در مقایسه با میزان کل صادرات سنگ آهن ایران، آمار معاملات سنگ آهن در بورس کالا چندان بالا نیست، اما می‌توان همین میزان را با اجرای سیاست‌های تشویقی و برخی معافیت‌ها افزایش داد. البته بازارهای صادراتی همواره جذابیت‌های خاص خود را دارند، اما برای انجام معاملات بیشتر در بورس کالا نیز می‌توان برخی از مشوق‌ها را اِعمال کرد.

    با این حال نمودار ۱ نشان می‌دهد که آمار معاملات ۳ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۶ چنگی به دل نمی‌زند. طی این ۳ ماه تنها ۱۷۹ هزار و ۵۰۰ تن سنگ آهن در بورس کالا برای صادرات عرضه شد که در مقابل آن حدود ۶۶۰ هزار تن تقاضا وجود داشت. در عین حال تمامی سنگ آهن عرضه شده مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. این در حالی است که طی ۳ ماه ابتدای سال گذشته بیش از ۲۵۰ هزار تن سنگ آهن در تالار صادراتی بورس کالا مورد معامله قرار گرفته بود. بدین ترتیب میزان معاملات کاهش ۷۰ هزار تنی را نشان می‌دهد.
    نمودار1

     
    در عین حال نمودار ۲ نیز نشان می‌دهد که مجتمع سنگ آهن سنگان بیشترین عرضه و معاملات را به‌خود اختصاص داد. این شرکت در ۳ ماه ابتدای سال ۱۳۹۶ حدود ۱۲۵ هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی را در بورس کالا عرضه کرد که در مقابل آن ۴۴۰ هزار تن تقاضا وجود داشت و این مجتمع توانست تمامی سنگ آهن عرضه شده خود را مورد معامله قرار دهد. علاوه بر این مجتمع فلات مرکزی ایران نیز ۵۵ هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی را در بورس کالا عرضه کرد که این تقاضایی در حدود ۲۲۰ هزار تن داشت و در نهایت همه سنگ آهن این شرکت نیز به فروش رفت.
     نمودار2
     
     منبع:اخبار فلزات
    فرزانه سادات تیموری
    دانشجوی ارشد دانشگاه تهران
     
                                        

     

     

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.