چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ 20 ربيع ثاني 1446 Wednesday, 23 October , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    تیر ۱۳۹۶
    ش ی د س چ پ ج
    « خرداد   مرداد »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    نیاز مبرم چین به گاز طبیعی و امید به صادرات از روسیه

    شناسه : 2444 15 تیر 1396 - 12:21

     آمارها نشان می دهد که چین در طول سال نزدیک به ۳۰۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مصرف می کند و به شدت به واردات این فرآورده نیازمند است.

    پ
    پ

     به دنبال بحران در روابط کشورهای عربی با قطر مساله وارد کردن محموله های بیشتری از گاز طبیعی از کشورهای دیگر در دستور کار چین قرار گرفته و مسئولان این کشور را بر آن داشته است تا با روسیه قراردادی در این زمینه امضا کنند.

    چین سالهاست از کشورهای خاورمیانه و روسیه گاز طبیعی وارد می کند اما با گذشت زمان برای دستیابی به این محصول تلاش خود را مضاعف کرده است.

    چین با احداث خط لوله ای به امتداد بیش از چهار هزار کیلومتر، گاز وارداتی از مناطق غرب و شمال غرب را به نواحی شمال شرقی و شرق انتقال می دهد که منابع کمتری از انرژی دارند.

    در چارچوب همین تلاش و در جریان سفر اخیر «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین به روسیه، شرکت ملی نفت چین موسوم به «سی ان پی سی» و «گاز پروم» به عنوان بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی روسیه، مبادرت به امضای قراردادی در این زمینه کرده اند.

    بر اساس این قرارداد شرکت چینی خط لوله های بیشتری احداث خواهد کرد و از سال ۲۰۱۹ میلادی گاز پروم از خط لوله سیبری صادرات این محصول به چین را شروع می کند.

    شرکت «سی ان پی سی» چین روز پنجشنبه در تارنمای خود امضای این قرارداد در حاشیه دیدار رییسان جمهوری خلق چین و روسیه را در مسکو مورد تایید قرار داد اما جزییات آن را منتشر نکرده است.

    همزمان اعلام شده است که انتقال گاز طبیعی از روسیه به چین و قرارداد جدید بخشی از توافقنامه صادرات گاز طبیعی روسیه به چین است که دو کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی امضا کرده اند.

    روزنامه مورنینگ پست از هنگ کنگ نیز نوشته است که چین به دلیل نگرانی از تحریم های سیاسی و اقتصادی که کشورهای عرب برای قطر در نظر گرفته اند، تلاش می کند تا نیاز گاز طبیعی خود را با خرید از کشورهای دیگر تضمین کند.

    گفتنی است، همگام با توسعه اقتصادی سریع در چین تقاضای تامین انرژی این کشور نیز با نرخ بیش از ۱۰ درصد در سال افزایش می‌یابد.

    اگرچه چین عمدتا به ذخیره ذغال‌سنگ خود تکیه دارد اما مصرف گاز طبیعی در این کشور در سال ‌های اخیر رشد سریعی داشته و نیاز به آن هر روز بیشتر می شود.

    منبع: قم پرس

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.