میلگرد تقویتی چیست؟ آیا تابحال نام میلگرد تقویتی را شنیده اید؟ میلگردها از جمله مصالحی هستند که در مقاوم سازی سازه ها نقش مهمی دارند. میلگرد تقویتی نوعی میلگرد است که معمولا قطری برابر با ۱۶ – ۶ میلیمتر دارد. این میلگردها در محل هایی از ساختمان ها که در معرض تخریب هستند، کاربرد دارند. در ادامه آرتان پرس شما را بیشتر با میلگرد تقویتی آشنا میکند. همچنین میتوانید به مقاله انواع میلگرد و مشخصات آن را کامل بیاموزید نیز مراجعه کنید.
*** میلگرد تقویتی در نقشه
اگر سوال شما هم این است که نقشه خوانی میلگرد تقویتی چگونه است؟، بهتر است بدانید که میلگردها در نقشه به صورت AØB@C نوشته میشوند که A نشان دهنده تعداد میلگرد، B نشان دهنده قطر میلگرد و C نشانگر فاصله میلگردها از هم است. گاهی میلگرد تقویتی با نماد ADD نیز نشان داده میشود.
*** کاربرد میلگردهای تقویتی
در محل هایی که میلگردهای موجود در بتن توانایی تحمل بارهای وارد شده را نداشته باشند، میلگردهای تقویتی وارد عمل میشوند تا با افزایش سطح میلگردها، تحمل نیروها محقق شود. به عبارتی میتوان گفت آن ها تابع سطح هستند. همچنین طول این میلگردها تابعی از پیوستگی بتن و آرماتور است. در کارهای اجرایی حالت بهینه این است که نمره میلگرد اصلی و میلگرد تقویتی برابر باشند. میلگردهای تقویتی در مصارفی مانند تیرچه های بتنی، فونداسیون و دیوارهای برشی سازه ها کاربرد دارند.
*** میلگرد تقویتی در تیرچه
تیرچه جزئی از سازه است که در معرض بیشترین بار کششی قرار دارد. بنابراین برای تقویت استحکام کششی استفاده از میلگردهای تقویتی در کنار میلگردهای طولی کششی، ضروری است. در مواردی نیز که لنگر خمشی تیرچه زیاد باشد، از آن ها استفاده میشود. طول میلگردهای تقویتی از روی نمودارهای لنگر خمشی تعیین میشود. برای اجرای سقف تیرچه و بلوک، میلگردهای تقویتی باید آج دار باشند و با طولی کمتر از طول تیرچه، در داخل بتن پاشنه قرار بگیرند. به طوری که دو سر آن ها بیرون آمده باشد. همچنین آرایش میلگردها و فاصله آن ها از هم نیز مهم است. این موارد به قطر میلگردهای تقویتی و ارتفاع موثر مقطع آن ها بستگی دارند.
*** میلگرد تقویتی در فونداسیون
فونداسیون (پی) نیز در تحمل بارهای استاتیکی و دینامیکی نقش مهمی دارد و در آن از میلگردهای تقویتی استفاده میشود. این میلگردها قبل از قالب بندی و بتن ریزی ساختمان، خم کاری و برش کاری میشوند. خم کاری به منظور ورود دو سر میلگرد به ناحیه مرکزی تیرچه یا بتن فشاری انجام میگیرد. میلگردهای تقویتی هم زمان با دیگر میلگردها و معمولا در شبکه پایینی پی و زیر ستون ها اجرا میشوند. همچنین آن ها میتوانند بر اساس طراحی، در شبکه بالایی فونداسیون و در میان میلگردهای بالایی پی قرار بگیرند.
*** میلگرد تقویتی در دیوارهای برشی
در این مورد و به ویژه در نواحی نزدیک دیوارهای برشی، تعداد میلگردهای تقویتی افزایش پیدا میکند که این موضوع باعث بروز مشکلاتی در بتن ریزی میشود. به همین دلیل با افزایش شماره میلگردهای سراسری و کاهش فاصله آن ها از هم، میتوان تعداد میلگردهای تقویتی را کم کرد. همچنین میتوان با افزایش نمره میلگردهای تقویتی این مشکل را برطرف نمود. میلگردهای تقویتی عموما در قسمت زیرین دیوارهای برشی قرار میگیرند.
*** محاسبه وزن کل میلگرد تقویتی
وزن کل میلگرد تقویتی طبق فرمول زیر محاسبه میشود:
وزن کل = وزن یک میلگرد تقویتی * تعداد * طول میلگرد تقویتی
*** محاسبه نرم افزاری میلگردهای تقویتی
محاسبه نرم افزاری میلگردهای تقویتی معمولا با نرم افزار Etabs انجام میگیرد.
*** محاسبه مقدار میلگردهای تقویتی
- انتخاب تیر یکسره دارای چند دهانه در نرم افزار
- محاسبه مساحت میلگرد سراسری
- محاسبه اختلاف بین مساحت میلگرد سراسری و مساحت سطحی که خرپا یا تیرچه بلوک کار میشود
*** محاسبه سطح مقطع میلگردهای تقویتی
- محاسبه اختلاف بین سطح مقطع میلگرد سراسری و سطح مقطع محل های مشخص شده برای میلگرد تقویتی
*** محاسبه غیر نرم افزاری میلگردهای تقویتی
محاسبه غیر نرم افزاری میلگردهای تقویتی به چند روش میتواند انجام شود. به عنوان مثال ظرفیت مقطع ستون ها بر اساس چیدمان و ابعاد میلگردها، به چند روش تعیین میشود. ما در این مقاله به سه روش اشاره میکنیم.
- روش اول: در این روش بسته به نوع سازه و حجم المان های بتن مسطح، مقدار میلگرد تقویتی محاسبه میشود. به عنوان مثال انباری ها به ازای هر ۱۰۵ متر مکعب ۱ تن و مراکز تجاری و اداری ۱ تن میلگرد تقویتی برای هر ۵٫۱۳ متر مکعب نیاز دارند. این روش تجربی دقت پایینی دارد. اما در میان مهندسان متداول تر است.
- روش دوم: این روش نسبتا دقیق به واسطه محاسباتی نسبت وزن به سطح میلگرد را حساب کرده و وزن ها را به قطرها و شکل های اجرایی تقسیم بندی میکند.
- روش سوم: اساس این روش ارزیابی نقشه های رسم شده برای شرایط نوع المان ها است. از مزایای این روش میتوان به امکان بازرسی نقاط پرتنش به واسطه وجود نقشه، تطابق سازه واقعی با طرح های اولیه و دقیق بودن این طرح ها از نظر جزئیاتی مانند توزیع آرماتورها اشاره کرد. همچنین از این روش برای کالیبره کردن یا بررسی موارد گفته شده در روش دوم استفاده میکنند.
منبع: آرتان فولاد ایرانیان
این مطلب بدون برچسب می باشد.
ثبت دیدگاه