به گزارش خبرنگار ایسنا، «عباس تفضلی» در نشست خبری با موضوع تولید آهن اسفنجی در شرکت فولاد شادگان به روش ایرانی پرد که امروز، ۲۷ تیرماه در محل این کارخانه در شادگان برگزار شد، اظهار کرد: فولاد شادگان یکی از هشت طرح فولادی است که در سال ۱۳۸۶ توسط دولت وقت به منظور محرومیت زدایی از مناطق محروم پایه گذاری شد. از این هشت طرح فولادی که قرار بود در کشور اجرایی شود، چهار طرح با تکنولوژی بومی سازی شده جدید به نام پرد مواجه شد.
وی افزود: تکنولوژی پرد در سال ۲۰۰۵ در آلمان توسط شرکت MME که ۱۰۰ درصد متعلق به سازمان ایمیدرو است بنیانگذاری شد و با فرصتی که دولت وقت در اختیار این طرح گذاشت این تکنولوژی به مرحله عملیاتی نزدیک شد.
تفضلی تصریح کرد: یکی از چهار طرحی که با تکنولوژی پرد قرار بود در کشور ایجاد شود، فولاد شادگان است که به عنوان پیشتاز این تکنولوژی در ایران و جهان در ۳۱ خرداد ۹۶ اولین محصول با کیفیت خود را بدست آورد.
وی ادامه داد: در ماه جاری این کارخانه به تولید خود ادامه داده است؛ هرچند که هر کارخانه حتی با تکنولوژی پیشرفته دوران راهاندازی خاص خود را تا پایدار شدن محصول طی می کند.
تفضلی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در کارخانه فولاد شادگان علی رغم آنکه از یک تکنولوژی نو در آن استفاده شده و آشنایی پرسنل با آن کمتر بود، اما عارضه های دوره راهاندازی کارخانه کمتر از دوران راهاندازی سایر کارخانههای مشابه بوده است.
وی گفت: از ۳۱ خرداد امسال که این کارخانه اولین محصول را تولید کرد تا به امروز حدود ۲۳ هزار تن تولید آهن اسفنجی داشتیم که ۲۰هزار تن از آن به فولاد خوزستان ارسال و مورد استفاده قرار گرفته است. در این زمینه با حدود ۷۰تا ۸۰ درصد از ظرفیت کارخانه به تولید پرداختیم.
تفضلی ادامه داد: ظرفیت اسمی تعریف شده برای تولید کارخانه ۱۰۰ تن در ساعت و به عبارتی ۸۰۰ هزار تن در سال با ۸ هزار ساعت کاری است که امیدواریم به این مهم دست پیدا کنیم.
ظرفیت فعلی تولید ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ تن آهن اسفنجی است
مدیرعامل شرکت فولاد شادگان اظهار کرد: با ظرفیت فعلی کارخانه، روزانه حدود ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ تن تولید آهن اسفنجی می توانیم داشته باشیم؛ به شرط آنکه توقفات را به حداقل برسانیم.
وی افزود: گندله مورد استفاده کارخانه در حال حاضر از فولاد خوزستان تامین میشود و یکی از مشکلات عمده کارخانه در تداوم فعالیت تولیدی بحث تامین مواد اولیه کارخانه است. در این زمینه با رایزنی هایی که با ایمیدرو انجام گرفته امیدواریم که هرجه زودتر این مشکل اساسی کارخانه حل شود و ریسک توقف کارخانه از این بابت از بین رود.
واحد فولادسازی طی ۲ سال احداث می شود
تفضلی گفت: بر حسب قرارداد مشارکتی که میان فولاد خوزستان و سازمان ایمیدرو در مردادماه سال۹۳ برای جذب سرمایه فولاد خوزستان انجام شده است، تامین سنگ آهن مورد نیاز کارخانه در تعهد دولت است که مسئولان به جد پیگیر این مساله هستنند و امیدواریم هرچه زودتر این مساله حل شود.
وی افزود: فولاد شادگان متشکل از دو واحد است که در دو فاز عملیاتی شده و خواهد شد. فاز اول این کارخانه واحد احیای مستقیم بوده که راهاندازی شده و فاز دوم آن نیز فولادسازی است که با توافقات انجام شده در ماه جاری، فعالیت آن از هفته گذشته آغاز شده و امیدواریم در یک پروسه ۲۴ ماهه شاهد بهرهبرداری از آن باشیم.
مدیر عامل شرکت فولاد شادگان اظهار کرد: در واحد احیای کارخانه فولاد شادگان طبق روش تولید پرد، به ازای هر تن تولید حدود ۰.۴ نفر ساعت، نیرو نیاز داریم که در مجموع حدود ۳۰۰ نیرو نیاز است.
اولویت با نیروهای بومی است
تفضلی با بیان اینکه اولویت اصلی با نیروهای بومی است مگر آنکه در بخشهای تخصصی با کمبود نیرو در منطقه مواجه شویم، گفت: در حال حاضر حدود ۳۰۰ نفر به شکلهای مختلف در کارخانه جذب شدهاند. بخشی از نیروها در زمان شروع طرح توسط شرکت ملی فولاد استخدام شدند. همچنین طی یک آزمون که در سال۹۳برگزار شد ۱۴۳ نفر انتخاب و جذب شد. از این ۱۴۳نفر ۹۲ نفر بومی شادگان و باقی نیروها از درون استان هستند و هیچ نیرویی از خارج استان جذب نشده است.
وی افزود: در فولاد سازی نیز در زمان موردنظر با برگزاری آزمون به جذب نیروی موردنظر کارخانه خواهیم پرداخت و آموزشهای لازم ارائه خواهد شد و امیدواریم بتوانیم تا دو سال آینده یک تحول دیگری در حوزه اشتغال برای بخش فولاد سازی داشته باشیم.
تفضلی ادامه داد: به لحاظ منطقه ای با توجه به اینکه شادگان در حاشیه خلیج فارس، در کنار بندر امام و راه آهن قرار دارد، بهترین انتخاب از نظر جانمایی در هشت طرح فولادی کشور، فولاد شادگان بوده است.
وی گفت: امروز کارخانه هایی که تولید زیر ۱۰ میلیون تن تولید داشته باشند، صرفه اقتصادی ندارند و کارخانه هایی که با روش سرد، آهن اسفنجی را به سمت کارخانههای فولادسازی می برند، اقتصادی بودن آنها زیر سوال است اما اگر ما این کار را در ایران انجام می دهیم به دلیل منابع ارزانی است که در اختیار کشور است وگرنه در مقایسه با جهان این کارخانهها زیانده محسوب می شوند.
تفضلی اظهار کرد: در حال مطالعه هستیم تا اگر امکان آن وجود داشته باشد، این طرح را به روش هاردشارژ تغییر دهیم تا بتوانیم هزینههای دوران بهره برداری را کاهش دهیم. در این زمینه حتی اگر نیاز باشد هزینههای دوران سرمایهگذاری را افزایش دهیم به افزایش اقتصادی شدن طرح کمک می کند.
وی افزود: در خصوص رعایت الزامات زیست محیطی طرح عنوان کرد: زمانی که زمین طرح انتخاب شده، مجوزهای لازم از سازمان محیط زیست و منابع طبیعی اخذ شد و در حال حاضر مصوبه انتقال سند زمین به نام ایمیدرو و سپس به نام فولاد شادگان توسط هیات دولت صادر شده است. بنابراین از بابت منطقه به لحاظ زیست محیطی تدابیر لازم از همان ابتدا اندیشیده شده است.
تفضلی گفت: وقتی یک کارخانه به بهره برداری می رسد یکسری پسابها و آلودگیهای زیست محیطی ایجاد می کند که وظیفه کارخانه است در چهارچوب استاندارهای زیست محیطی این آلایندهها را به حداقل برساند.
وی ادادمه داد: فولاد شادگان این اقدامات را از قبل آغاز کرده و اکنون نیز در حال انجام آن است تا بر اساس توافقاتی که با سازمان محیط زیست داشته ایم، آلایندههای کارخانه را به حد استانداردهای موردنظر برسانیم.
تفضلی گفت: تامین مالی پروژه فولادسازی در مرحلهای که توسط سازمان ایمیدرو صورت گرفته است، بر اساس قراردادهای اولیه تجهیزات موردنیاز از اروپا تامین شد اما از زمانی که بحث تامین مالی به چین واگذار شد و فاینانس آن توسط شرکت های چینی انجام گرفت، براساس قوانین فاینانس بالای ۵۰ درصد از کالاها باید از کشور چین تامین شود.
وی افزود: در زمینه این فاینانس قرار بوده تا بالای ۶۵ درصد تجهیزات از چین تامین شود اما با توجه به مشکلات کارخانه ها در داخل کشور تدابیری توسط سازمان ایمیدرو اندیشیده شد تا این میزان به ۵۰ درصد کاهش پیدا کند و به شکلی به تولید داخل اهمیت داده شد. در این زمینه در حوزه فولاد شادگان سهم چین از باقی مانده پروژه حدود ۳۰ درصد است.
۸۳ درصد تولید فولاد کشور به وسیله کورههای قوس الکتریکی انجام می شود
تفضلی بیان کرد: تنها مسیر تامین خوراک فولاد شادگان در حال حاضر فولاد خوزستان است و تعهد سازمان ایمیدرو به کارخانه، سنگ آهن است. در حال مذاکره هستیم تا سنگ آهن را دولت به فولاد خوزستان دهد و این شرکت گندله مورد نیاز کارخانه فولاد شادگان را تامین کند اما هنوز این موضوع به عمل نرسیده است.
وی ادامه داد: طرح آهن اسفنجی فولاد که در سال ۱۳۸۶ قرارداد آن امضا شد، سهم ارزی آن حدود ۴۱ میلیون و ۳۷۰هزار یورو و سهم ریالی آن حدود ۷۰۰ میلیارد ریال بود، اما به دلیل زمان طولانی اجرای این پروژه و تورم، سهم ریالی طرح را تحت شعاع قرار داد.
تفضلی افزود: تا امروز کل سرمایهگذاری های انجام گرفته بر اساس نرخهای به روز شده نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان است که حدود ۳۹۰ میلیارد تومان از آن قبل از انتقال به فولاد خوزستان توسط سازمان ایمیدرو انجام شده بود و باقی آن نیز فولاد خوزستان تاکنون انجام داده است.
وی با بیان اینکه ارزش اولیه قرارداد فولادسازی ۷۴ میلیون و ۲۴۰ هزار یورو و حدودا ۱۲۰ میلیارد تومان است، گفت: پیش بینی هزینههای جانبی در حوزههای جانبی نیز حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است. امروز صرف نظر از هزینههای انجام شده برای تکمیل طرح بر اساس قرارداد هایی که منعقد شده یا می شود، حدود ۱۹۰ میلیون یورو باقی مانده ارزی و حدود ۳۰۰ میلیارد تومان باقی مانده ریالی نیاز است.
تفضلی با اشاره به اینکه در دنیا دو پروسه اصلی برای تولید فولاد وجود دارد، بیان کرد: یک پروسه کورههای قوس الکتریکی و دیگر پروسه کورههای بلند هستند. حدود ۷۵ دردصد تولید فولاد در دنیا به وسیله کورههای بلند و تنها ۲۵ درصد توسط کورههای قوس الکتریکی انجام میشود اما این مساله در ایران کاملا عکس است و حدود ۸۳ درصد تولید فولاد ایران به وسیله کورههای قوس الکتریکی انجام میشود.
اشتغالزایی برای ۷۰۰ نفر با بهرهبرداری کامل کارخانه
وی ادامه داد: علت این مساله آن است که در فرآیند کوره های بلند نیاز به ذغال کوک داریم. محدودیت معادن ذغال کوک در کشور عامل این مساله هستند. از طرفی در کوره های قوس الکتریکی انرژی اصلی توسط گاز تامین میشود که با توجه به وجود مخازن فراوان گاز در ایران، میل به سرمایهگذاری در حوزه تولید فولاد به روش قوس الکتریکی بیشتر است.
تفضلی یادآور شد: زمانی که تولید آهن اسفنجی و فولادسازی کارخانه به طور کامل به بهره برداری برسند حدود ۷۰۰ نفر نیروی مستقیم در فولاد شادگان قابلیت کار دارند. با توجه به اینکه کارخانه آهن اسفنجی راهاندازی شده است، حدود ۳۰۰ نفر در آن شاغل هستند. برای فولادسازی در ادامه به ۴۰۰ نیرو نیاز است که در زمان خود از طریق برگزاری آزمون، جذب خواهند شد.
منبع : ایسنا
این مطلب بدون برچسب می باشد.
ثبت دیدگاه