چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ 20 ربيع ثاني 1446 Wednesday, 23 October , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    مرداد ۱۳۹۶
    ش ی د س چ پ ج
    « تیر   شهریور »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    آیا لیبی و نیجریه به توافق نفتی ملحق می‌شوند؟

    شناسه : 3144 02 مرداد 1396 - 14:58

    لیبی و نیجریه اصرار دارند که قبل از پیوستن به توافق نفتی، تولید نفت‌شان به سطح مشخصی برسد و در آن سطح، برای مدتی تثبیت شود. این دو کشور به کمیته اوپک و غیراوپک گفته‌اند که تنها در چنین صورتی حاضر به پیوستن به توافق نفتی هستند.

    پ
    پ

    امروز جلسه کمیته مشترک اوپک و غیراوپک برای نظارت بر اجرای توافق نفتی در سن‌پترزبورگ روسیه برگزار می‌شود. نحوه برخورد با دو کشور لیبی و نیجریه، مهم‌ترین دستور جلسه اوپک و غیراوپک خواهد بود و همه نگاه‌ها در بازار نفت به این مسئله معطوف است که آیا این دو کشور به توافق نفتی اضافه می‌شوند یا خیر.

    به گزارش نکونیوز، در حالی که سایر اعضای اوپک تولید نفت خود را کاهش داده‌اند، افزایش تولید نفت لیبی و نیجریه باعث شده تا تولید نفت اوپک به بالاترین میزان در سال ۲۰۱۷ برسد. این دو کشور به دلیل این که سطح تولید نفت‌شان به خاطر درگیری‌های داخلی بسیار پایین بود، در نوامبر سال ۲۰۱۶ از اجرای توافق نفتی معاف شدند.

    طبق توافق نفتی بیش از ۲۰ تولیدکننده نفت عضو اوپک و غیرعضو اوپک متعهد شدند که تولید نفت خود را در مجموع حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

    بسیاری از کشورهای طرف توافق نفتی حالا انتظار دارند که لیبی و نیجریه با پیوستن به این توافق، متعهد شوند که تولید نفت خود را از یک سقف معین بیشتر نکنند. آن‌ها می‌خواهند تولید نفت این دو کشور، سقف مشخصی داشته باشد تا بدین ترتیب افزایش پیش‌بینی‌نشده تولید نفت لیبی و نیجریه به عاملی برای کاهش قیمت نفت تبدیل نشود.

    با این حال لیبی و نیجریه احتمالاً این انتظار کشورهای طرف توافق نفتی را برآورده نکنند. منابع آگاه به بلومبرگ گفته‌اند که لیبی و نیجریه اصرار دارند که قبل از پیوستن به توافق نفتی، تولید نفت‌شان به سطح مشخصی برسد و در آن سطح، برای مدتی تثبیت شود. این دو کشور به کمیته اوپک و غیراوپک گفته‌اند که تنها در چنین صورتی حاضر به پیوستن به توافق نفتی هستند.

    لیبی گفته است که تنها در صورتی به توافق نفتی می‌پیوندد که تولید نفت‌اش به ۱.۲۵ میلیون بشکه در روز برسد و در آن سطح تثبیت شود. تولید نفت لیبی در ماه گذشته میلادی ۸۴۰ هزار بشکه در روز بوده است. لیبی که چند سالی است جنگ داخلی را تجربه می‌کند، تنها در چند ماه گذشته توانسته تولید نفت خود را افزایش دهد.

    نیجریه نیز به کمیته مشترک اوپک و غیراوپک گفته است که قبل از پیوستن به توافق نفتی باید تولید نفت خود را در سطح ۱.۸ میلیون بشکه در روز تثبیت کند. تولید نفت لیبی در ماه ژوئن، ۱.۷۵ میلیون بشکه در روز بوده است. این کشور درگیر یک سلسله اعتراضات سیاسی در منطقه نفت‌خیز دلتای نیجر است و شورشیان ممکن است مجدداً باعث شوند تا تولید نفت نیجریه، کاهش شدیدی را تجربه کند.

    منابع آگاه به بلومبرگ گفته‌اند که نیجریه اعلام کرده در صورتی که بتواند تولید نفت خود را در سطح ۱.۸ میلیون بشکه در روز تثبیت کند، حتی با کاهش تولید نفت خود نیز موافقت خواهد کرد.

    به نظر می‌کسد کار لیبی برای پیوستن به توافق نفتی بسیار دشوارتر از نیجریه باشد. شرایط در لیبی به دلیل درگیری‌های متعدد بین گروه‌های سیاسی متعارض، غیرقابل پیش‌بینی است و به همین نحو امکان پیش‌بینی تولید نفت لیبی وجود ندارد.

    این کشور گفته است که می‌خواهد تا پایان سال جاری تولید نفت خود را به ۱.۲۵ میلیون بشکه در روز برساند.

    ممکن است برخی از اعضای کمیته مشترک اوپک و غیراوپک به لیبی و نیجریه پیشنهاد بدهند که این کشورها به صورت مشروط، سقفی را برای تولید نفت خود بپذیرند. در کل شرایط برای پذیرش چنین چیزی ممکن است راحت به نظر برسد، اما اجرای آن در عمل دشوار خواهد بود، چرا که شرایط این دو کشور به شدت غیرقابل پیش‌بینی است. باید دید امروز اوپک و غیراوپک چه تصمیمی می‌گیرند و بازار نفت چگونه به این تصمیم واکنش نشان می‌دهد.

    منبع:  نکو نیوز

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.