دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ 13 ربيع أول 1446 Monday, 16 September , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    مهر ۱۳۹۹
    ش ی د س چ پ ج
    « شهریور   آبان »
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    حمایت از بورس کی اتفاق خواهد افتاد

    شناسه : 32096 27 مهر 1399 - 12:05
    در شاخص امروز تاثیرگزارترین نمادها «رمپنا»، «فارس» و «وبملت» بودند که امروز ارزش معاملات این بازار حدود ۹۳۰۰ میلیارد تومان بود.
    حمایت از بورس کی اتفاق خواهد افتاد
    پ
    پ

    در اواخر هفته گذشته اکثر کارشناسان انتظار سبز پوشی بورس را بر اساس پیش بینی ها می کشیدند و بر این باور بودند که در اوایل مهرماه سیر صعودی و حمایت از بورس آغاز شود اما متاسفانه به این شکل پیش نرفت و سیر نزولی با شیب کم و گاها زیاد همراه بود.
    اما خبری که دور از انتظار بود و توجه ها را به خود جلب کرد ابتلا بیماری ترامپ و همسرش به کووید ۱۹ بود. این خبر تحلیل های متفاوتی را به دنبال خود داشت که یکی از آثار ان بر بازار بورس ایران بود . با انتشار خبر بیماری رییس جمهور آمریکا مسیر کاهشی دلار شروع شد به حدی که دلار به ۲۶ تومان نزول کرد و سبب کاهش ارزش بعضی سهام شد و صف های فروش تشکیل شد که این موضوع خود عامل کاهش بیشتر ارزش سهام می شود.

    *** کامودیتی ها در بورس

    یکی از کارشناسان بازار سرمایه چنین بیان کرد : با توجه به اینکه تقاضا برای ارز کمتر از گذشته شده است و به طبع با کاهش تقاضا ، قیمت نیز روند نزولی پیدا کرده است .قسمتی از بازار سهام به علت صادرات محور بودن به نرخ ارز وابسته است همچنین بخش کامودیتی ها به همین منوال است . با توجه به این موضوع ارزش سهام این قسمت های بورس روند نزولی دارد.

    در ادامه صحبت های این کارشناس سهام ، سوالی در مورد آینده بازار سهام مطرح شد که این چنین پاسخ داده شد: احتمال رشد چشمگیر مانند اوایل امسال در آینده بورس بعید به نظر می رسد و از دیگر عواملی که در این شرایط اقتصادی به این موضوع دامن زدند خارج شدن قسمت اعظمی از سرمایه های نوسهامداران از بازار بورس بود.

    *** مسیر حرکت نقدینگی در بورس

    این کارشناس در ادامه به ذکر نکته ای در مورد نقدینگی حال حاضر بازار سهام عنوان کرد : از طرفی دیگر بازار سهام از تحلیل های بنیادی تبعیت نمی کند زیرا افراد با پیش زمینه اقتصادی سیاسی به این مسئله نگاه می کنند . باید به این هشدار توجه کرد که سهامداران احتیاط بیشتری به عمل آورند زیارا نقدینگی باقیمانده در بورس در جریان است. اما از طرفی با توجه به اثربخشی بورس ایران از اخبار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این امکان وجود دارد که مسیر نقدینگی تغییر کند.به همین علت باید هرروز اخبار این زمینه را بررسی کرد و تنها به تحلیل های بنیادی اکتفا نکرد تا بتوان با اطمینان بیشتری وضعیت سرمایه ای بورس را مشخص کرد و نقطه حمایت از بورس را کشف کرد.

    کارشناس اقتصادی در خصوص بهبود وضعیت بورس بیان کرد : بازار بورس باید به سوی بازار آزاد حرکت کند که این امر نیازمند برنامه ریزی بلندمدت و جزیی می باشد که توسط کترشناسان کارکشته میسر می شود. اولین اقدام ایجاد آرامش در بورس و بازار است به این دلیل که معامله گران نیازمند ثبات در برنامه ریزی برای معاملات خود هستند که این با حذف تصمیم های ناگهانی ایجاد می شود به این صورت که برنامه یک ساله نوشته شده و در اختیار همگان قرار گیرد تا سهامداران و معامله گران با اطمینان در بازار و بورس سرمایه گزاری کنند.

     

    *** سیاست گذاری بورس

    او ادامه داد: این شرایط را در بازار سرمایه نیز شاهد هستیم، به‌گونه‌ای که شرایط حاکم بر بورس تهران را نمی‌توان با هیچ بازار سهام دیگری در جهان مقایسه کرد. البته بخشی از این چالش‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصاد ایران ناشی از برخی تصمیمات اشتباه و نادرستی است که ازسوی بعضی از مقامات گرفته می‌شود. اگر این چالش‌ها و تحریم‌ها در زمان مناسب مدیریت و کنترل می‌شدند کار به این سختی نمی‌شد و می‌توانستیم با مدیریت دقیق‌تری شرایط را در کنترل خود داشته باشیم.
    این تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه به صمت گفت: به اعتقاد من اگر برخی از این دست سیاست‌گذاری‌ها کمی دقیق تر و کارشناسانه‌تر انجام می‌شد، بازار سهام نیز امروز با معضلات بسیار کمتری مواجه بود و حتی به حمایت از بورس توسط دولت هم نیازی نیست.

     

    *** رکود در بورس

    مهدی مهدیانی، کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص تورم زیاد کشور اینطور عنوان کرد : به دلیل تورم حال حاضر کشور وضعیت بورس در رکود چشمگیری به نسبت ماهئهای قبل قرار دارد .برخی سهامداران ضرر های بسیاری کرده اند که یکی از دلایل آن نداشتن تخصص کافی است.افزایش نقدینگی در نزد مردم از دیگر عوامل آن است . البته این نکته قابل ذکر است که برخی افراد در روزهای خوب بورس سود های منسبی به دست آوردند و پس از آن پول خود را از بورس بیرون کشیدند.

    در انتها با توجه شرایط حال حاضر بازار بورس بیان کرد : با در نظر گرفتن شرایط حال حاضر بورس و تورم زیادی که جامعه دچار آن است نمی توان انتظار رشد زیادی از بورس داشت و ازین زمینه نمیتوان انتظار معجزه داشت در نتیجه این انتظار در زمان کوتاه اتفاق نمی افتد و همچنین چشم امید به بازگشت سرمایه های بازگشتی سهامداران و حمایت از بورس نیز بزودی اتفاق نخواهد افتاد.

     

    *** سخن پایانی

    برخی کارشناسان بورس تهران ، به دنبال کاهش ارزش قیمت دلار در بازار بیشترین کاهش نرخ سهام برای شرکت های صادرات محور و کامویتی ها است.
    از سوی دیگر با توجه به صحبت های اخیر رییس بانک مرکزی این انتظار میرود که پس از ازاد سازی ارز های بلوکه شده دلار سیر نزولی بیشتری به خود بگیرد که این کاهش ارزش دلار تاثیر مستقیمی بر بورس ایران می گذارد و امید ها برای حمایت از بورس و سهام را دور از انتظار میکند .

    با توجه به اینکه قیمت بورس در شرایط فعلی به دلیل بالا رفتن بیش از حد قیمت دلار تاثیر زیادی نپذیرفته و به نوعی این متغیر توان تغییر روند نزولی بورس را نداشته پیش بینی می شود در صورتیکه قیمت دلار کاهش محسوسی داشته باشد ف قیمت ها در بورس نیز به موازات کاهش یابد زیرا معادلات قیمت گذاری بورس ، طلا ، ارز به شدت به یکدیگر وابسته شده و به نوعی رهبری بازار ها بر مبنای قیمت دلار صورت می گیرد.با اینکه ممکن است تصور شود افت قیمت دلار بازار های موازی نظیر بازار سرمایه و طلا را جذاب می کند اما واقعیت چیز دیگری است چرا که سیاست گذاری های کلان در ایران براساس نرخ ارز پایه ریزی می شود .

    در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات شاهد نرخ های بالاتری در قیمت دلار هستیم اما این افزایش قیمت برای بازار سرمایه سودی به همراه ندارد چرا که ریسک های سیاسی بر بورس حاکم شده و قدرت خریدار را به چالش می کشد.

    آرتان پرس

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.